Extreem hoge EBU waarde in BrouwVisie

Gestart door Marcos, 10-12-2017 16:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcos

Hallo beste bierbrouwers ,

Ben nog niet zo lang lid en heb recentelijk het programma "BrouwVisie" aangeschaft.
Ik probeer hier wat simpele beginners recepten op te maken zodat ik straks als mijn ketel klaar is kan beginnen, echter komt de EBU waarde telkens extreem hoog uit wanneer ik de hop toevoeg in het programma.
Zijn er wellicht onder jullie mensen die mij van tips kunnen voorzien daar ik niet vermoed dat het aan het programma ligt maar aan mijn incompetentie :-)

Hoor graag van jullie

met een hartelijke bier groet.
Marcos

Traploper

Kun je een voorbeeld geven? Welke bitterheid bij welke hopgift?

Marcos

-----------------------------------------------------------------------
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦
-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept                     : The French Bulldog Pilsener
Brouwdatum                : 10-12-2017
Biertype                  : Pilsener
Aantal liters             : 20
Gewenst begin SG          : 1062 (6,8 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement        : 75.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater: 30.35 liter
Maischdikte               : 2.73 l/kg
Maischwater               : 0.00 liter
Spoelwater                : 15.35 liter
Kooktijd                  : 90 minuten
Berekende kleur           : 17 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid      : 2206 EBU (Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Pilsmout (WM)                72.7 %         4,000 kg       4 EBC                                                                     
Tarwe munich                 27.3 %         1,500 kg       15 EBC                                                                   

Massa hop--------------------------------------------------------------
Hallertau          5.5 %     10 gr          90 Min.        1103 EBU                                                                   
Hallertau Mittelfrü5.5 %h    10 gr          90 Min.        1103 EBU                                                                               

Kruiden----------------------------------------------------------------
Citroenschillen                             10 gr          15 Min.                                                             
Sinaasappelschillen                         10 gr          15 Min.                                                                 

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 : 1007 German Ale
Gist toegevoegd als       : Giststarter
Volume                    : 0 ml
Beluchtingstijd           : 0 uur
Temperatuur               : 0°C

Maischschema-----------------------------------------------------------
Maischschema naam         : 1 staps maischschema (1)
Stap 1 : 55°C      15 Min.      3.50 l/kg
Stap 2 : 65°C      30 Min.      3.50 l/kg
Stap 3 : 75°C      30 Min.      3.50 l/kg
Stap 4 : 78°C      15 Min.      2.73 l/kg

Oscar

Zit waarschijnlijk een klein foutje in je index bestanden... Doe even een tabelonderhoud :-)

Traploper

Ja, staat bijvoorbeeld ook dat je geen maischwater gebruikt.

Marcos

Heb de tabellen hersteld en opnieuw opgestart helaas zonder resultaat.
Iemand nog suggesties waar dit in kan zitten ????

Oscar

Recept even verwijderen en opnieuw invoeren...

Jacques

Citaat van: Marcos op 10-12-2017  16:53 uHeb de tabellen hersteld en opnieuw opgestart helaas zonder resultaat.
Iemand nog suggesties waar dit in kan zitten ???

Ik zou zeggen kijk eens een bericht eerder.

Citaat van: Traploper op 10-12-2017  16:43 uJa, staat bijvoorbeeld ook dat je geen maischwater gebruikt.

Marcos

Heb ik gezien Jacques.

Maar heb het probleem nog steeds.
Het zal vast aan mij liggen maar ik zie niet wat ik fout doe... :weetniet: :weetniet:

Hoop dat jullie nog suggesties hebben

Bedankt

hansHalberstadt

De combinatie:
Maischdikte               : 2.73 l/kg
Maischwater               : 0.00 liter

lijkt me erg vreemd.
Waar voer je dat in in het programma? Ik zou beginnen met daar iets logisch in te vullen. Moutgewicht en beslagdikte zou maischwater uit moeten rollen of omgekeerd  maischwater+mout zou beslagdikte moeten geven.
 

William

Gebruik je ergens verkeerde decimale scheidingstekens? Dus punten ipv komma's of andersom.

CeesM


Oscar

Citaat van: William op 11-12-2017  20:46 uGebruik je ergens verkeerde decimale scheidingstekens?

Dat kan niet in BrouwVisie. ;)

Oscar

Citaat van: Marcos op 10-12-2017  16:53 uHeb de tabellen hersteld en opnieuw opgestart helaas zonder resultaat.
Iemand nog suggesties waar dit in kan zitten ????

Mail even je dataset... :)

JamMasterJustin

Heb je zelf die hop toegevoegd in BrouwVisie?

je hebt Hallertau op 1103 EBU & Hallertau Mittelfrüh op 1103 EBU  staan. Daar rekent BrouwVisie mee door. Dan krijg je extreme waardes, lijkt mij. Bij mij staat Hallertau Mittelfruh ter vergelijking op 18,1 IBU



Oscar

Citaat van: JamMasterJustin op 12-12-2017  17:59 uBij mij staat Hallertau Mittelfruh ter vergelijking op 18,1 IBU

Dat is ook niet goed he... Die zit meestal rond de 5%  :P

Marcos

Geloof dat ik het lek boven heb
Ik vul een aantal grammen hop in echter kan ik ook een EBU invullen waarna het programma zelf aangeeft hoeveel hop ik nodig heb.

@ Oscar : heb helaas de samengestelde recepten verwijderd daar ik zag dat de waardes niet klopte  :huilen:
                Maar bedankt voor je aanbod.
 

pippakillinova

Kijk, dit is wel service he. De beheerder van de software die je direct te hulp schiet.
Kan Microsoft een puntje aan zuigen :pcboos:

Oscar

Citaat van: Marcos op 13-12-2017  20:15 uGeloof dat ik het lek boven heb
Ik vul een aantal grammen hop in echter kan ik ook een EBU invullen waarna het programma zelf aangeeft hoeveel hop ik nodig heb.

Dat is slechts een andere manier van rekenen. Maar als daarmee het probleem is opgelost ook goed. Beide methoden moeten enigszins betrouwbare waarden geven (en dat doet BrouwVisie)... Mocht dit nog een keer voorkomen dan graag een kopie van de dataset mailen. Het zou zo maar een bug kunnen zijn. En dan moet ik hem wel op kunnen lossen... :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.