Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Duur desinfecterende werking Puro Oxi  (gelezen 1596 keer)

Offline Xendelaar

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Duur desinfecterende werking Puro Oxi
« Gepost op: 10-12-2017 14:08 u »
Hoe lang is een oplossing met Puro Oxi (4 g/l) ongeveer nog werkzaam nadat de oplossing is aangemaakt?
Is dat n dag? Twee dagen? een week? Een maand? Een jaar? ;)

Ik wil namelijk mijn bier dat ligt te rijpen met houtsnippers regelmatig gaan proeven en ik moet daarvoor mijn monsterhapper wel elke keer goed desinfecteren. Het zou "zonde" zijn om elke keer weer een nieuwe oplossing aan  te maken als dat helemaal niet nodig is..

Alvast bedankt

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Juindorper

• Senior lid
Re: Duur desinfecterende werking Puro Oxi
« Reactie #1 Gepost op: 10-12-2017 14:24 u »
5 minuten.

Je kunt beter een Star san oplossing maken in een plantenspuit. Die kun je maanden gebruiken.
Voor discussies over de ontsmettende werking van Oxi kun je het forum afzoeken en heb je voor de rest van de dag leesvoer.

Online Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #2 Gepost op: 10-12-2017 14:26 u »
Hangt van de temperatuur, vervuiling en pH af maar je mag rekenen op Max 25 min.

Offline Xendelaar

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 10-12-2017 17:37 u »
Ok. Goed om te weten heren! Ik dacht dat ik dat spul  wel een dag of 2 kon laten staan... Dan moet ik toch maar van die dure Star San aanschaffen...

Ik had al even gezocht naar draadjes over de werking van oxi maar ik kon in die 2 minuten niets vinden.  ;)
Bedankt voor het commentaar :)

Online Serge VL

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 10-12-2017 17:48 u »
Ok. Goed om te weten heren! Ik dacht dat ik dat spul  wel een dag of 2 kon laten staan... Dan moet ik toch maar van die dure Star San aanschaffen...

Ik had al even gezocht naar draadjes over de werking van oxi maar ik kon in die 2 minuten niets vinden.  ;)
Bedankt voor het commentaar :)
Starsan is niet duur, je hebt maar 3 ml/l nodig, maak die aan met RO water en die in weken houdbaar.

Offline Coen

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 10-12-2017 19:56 u »
Oxi gedesinfecteerd maar heel matig en is een goede reiniger, starsan een goede desinfecteerder maar matige reiniger.
Oxi kan je een half uurtje of zo gebruiken, bij starsan moet je naar de pH kijken

Online tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 10-12-2017 20:52 u »
Ik vind persoonlijk 'is duur' zo'n slechte reden om het wel of niet te gebruiken! Een busje Star San kun je erg lang mee, en zoals Serge al voorrekent, heb je er erg weinig van nodig. Al die moeite steken in een vlotte brouwdag en dan bezuinigen op schoonmaakmiddelen en desinfecteermiddelen...

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #7 Gepost op: 10-12-2017 21:09 u »
Pfff een goed scheikundeboek doet wonderen.
Natriumpercabonaat is de werkzame stof
Die keer raden wat die als vaste stof doet en wat als oplossing qua houdbaarheid.

Offline Coen

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 10-12-2017 21:28 u »
Goed lezen ook,  werkzame stof is natrium carbonaat en peroxy hydraat.
Ofwel soda en waterstofperoxide beide milde desinfectanten.

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #9 Gepost op: 11-12-2017 12:05 u »
Is het hetzelfde ;-)

Online Eric v B

• Super lid
  • Et htt noch emmer joot jejange.
« Reactie #10 Gepost op: 11-12-2017 12:27 u »
Pfff een goed scheikundeboek doet wonderen.

Jammer, de leercurve blijft vlak  >:(

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #11 Gepost op: 11-12-2017 22:06 u »
Ik vind persoonlijk 'is duur' zo'n slechte reden om het wel of niet te gebruiken! Een busje Star San kun je erg lang mee, en zoals Serge al voorrekent, heb je er erg weinig van nodig. Al die moeite steken in een vlotte brouwdag en dan bezuinigen op schoonmaakmiddelen en desinfecteermiddelen...

Dat ligt aan je budget en hoeveel je tijd waard is.

Online tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 12-12-2017 08:35 u »
Dat ligt aan je budget en hoeveel je tijd waard is.

Niet om mijn gelijk te halen, maar bij Brouwmarkt kost Star San omgerekend 2,80 per 100 ml. Met 100 ml kun je 33 liter Star San oplossing maken, dat is dan 8,5 cent per liter. Ik kan met een liter Star San met gemak een compleet brouwsel, van brouwen tot bottelen. Ik heb dan vaak nog wat over zelfs.

En het klopt, ik kan niet iemand in de portemonnee kijken, maar nog geen 10 cent per brouwsel lijkt me geen verkeerde investering ;)

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #13 Gepost op: 12-12-2017 10:10 u »
Niet om mijn gelijk te halen, maar bij Brouwmarkt kost Star San omgerekend 2,80 per 100 ml. Met 100 ml kun je 33 liter Star San oplossing maken, dat is dan 8,5 cent per liter. Ik kan met een liter Star San met gemak een compleet brouwsel, van brouwen tot bottelen. Ik heb dan vaak nog wat over zelfs.

En het klopt, ik kan niet iemand in de portemonnee kijken, maar nog geen 10 cent per brouwsel lijkt me geen verkeerde investering ;)

De dosering van Star San is 1,5 ml op 1 liter, dus jouw prijs ligt op de helft.

Online tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 12-12-2017 11:12 u »
De dosering van StarSan is 1,5 ml op 1 liter, dus jouw prijs ligt op de helft.

Was van 3 ml uitgegaan o.b.v. Serge zijn bijdrage, kan nog minder dus :). Moet eerlijk zeggen dat ik dit een beetje een op het blote oog gebruik, maar in de papieren loopt het in ieder geval niet. Doe al wel 2 jaar met 1 busje.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #15 Gepost op: 12-12-2017 11:36 u »
Niet om mijn gelijk te halen, maar bij BM kost Starsan omgerekend 2,80 per 100 ml. Met 100 ml kun je 33 liter Starsan maken, dat is dan 8,5 cent per liter. Ik kan met een liter Starsan met gemak een compleet brouwsel, van brouwen tot bottelen. Ik heb dan vaak nog wat over zelfs.

Ben het ook wel met je eens hoor ;). Voor mij is het het wel waard. Maar heb het zelf ook eerst even uitgesteld. Zeker als je net begint en je hebt al een bak oxi liggen. Je geld is beperkt, wat doet je? 20 euro aan Star San? Of 300 gram hop?

Online tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 12-12-2017 11:44 u »
Ben het ook wel met je eens hoor ;). Voor mij is het het wel waard. Maar heb het zelf ook eerst even uitgesteld. Zeker als je net begint en je hebt al een bak oxi liggen. Je geld is beperkt, wat doet je? 20 euro aan Star San? Of 300 gram hop?

2 kistjes pils in de aanbieding ;).

Maar laten we niet de illusie hebben dat hobbybrouwen goedkoop is :)

Tags: