Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Besmet bier  (gelezen 864 keer)

Offline steyr540

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Besmet bier
« Gepost op: 10-12-2017 13:16 u »
Vandaag van plan te bottelen, toen bleek het bier niet meer goed te zijn.

Het bier zat in verschillende gistemmers en allemaal roken ze fenolisch / pleister-achtig. Bovendien hadden ze allemaal een vlies bovenop en aan de zijkanten van de vaten. Zie onderstaande foto's.

Zelf vermoed ik dat de emmers mogelijk niet goed ontsmet waren. Ik heb een zuur/sulfiet mengsel gebruikt om de emmers mee te ontsmetten maar heb mijn twijfels of dit een combi is die bier-proof is qua kracht. Ik ga in de toekomst sowieso puro-san gebruiken. (Weet iemand trouwens of je dat op plastic kan gebruiken?)

Ik vraag me af of jullie deze infectie herkennen en of iemand weet wat ik de volgende keer kan doen om 'm te voorkomen. Ik ga nu in ieder geval chagrijnig genieten van mijn vrije middag met de troost dat ik voor de volgende keer in ieder geval schone flesjes heb...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Besmet bier
« Reactie #1 Gepost op: 10-12-2017 13:20 u »
Het 2e plaatje lijkt erg veel op kaam. Je kan dit op zich wel bottelen, voorzichtig van onderuit en de laatste liter, 2 liter laat je lekker voor wat het is.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #2 Gepost op: 10-12-2017 13:40 u »
Als de geur vanuit mijn gistvat een criterium is om wel of niet te bottelen dan zou ik niet veel bottelen. De geur vanuit mijn plastic gistvaten is altijd een vrij chemisch geurtje. Deze smaak zit echter niet aan mijn bier.
Het tweede plaatje lijk inderdaad kaam. Zie reactie van tdp. Het derde plaatje kan ik niet goed zien en het eerste plaatje zou qua zicht geen rede zijn om niet te bottelen. Hoe is de smaak? Als de smaak niet verkeerd is zou ik de batches een voor een in een bottelvat hevelen, bottelsuiker erbij en bottelen. (de batches dus niet mengen!).

Ik hoop dat het toch nog een drinkbaar bier wordt!

Succes!

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 10-12-2017 14:33 u »
Ik zie niet echt een vlies.
Wat ik op de foto's kan zien is volgens mij hoofdzakelijk gist.
Gewoon bottelen dus. Weggooien kan altijd nog.

Offline Erick

• Super lid
  • Land: sy
    • erickslobbe.nl
« Reactie #4 Gepost op: 10-12-2017 20:01 u »
2e foto ziet er wel wat vreemd uit, waarom steekt dat waterslot zo diep door het deksel? zet zelf alleen de punt erin..
Verder zou ik dit ook eerst ff proeven, weggooien kan altijd nog, wel bieren gebotteld die er rotter uitzagen en heerlijk opgedroogd zijn ~:-)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 10-12-2017 22:19 u »
Ik zie niet echt een vlies.
Wat ik op de foto's kan zien is volgens mij hoofdzakelijk gist.
Gewoon bottelen dus. Weggooien kan altijd nog.

De tweede en derde foto laten een verstoord vlies zien. Mogelijk komt dit door het nemen van een monster.

Offline steyr540

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 11-12-2017 17:40 u »
De tweede en derde foto laten een verstoord vlies zien. Mogelijk komt dit door het nemen van een monster.

Dat komt doordat ik het vat verplaatst heb.

Ik denk dat ik het bier te lang heb laten staan of dat de hevel niet goed schoon was tijdens het overhevelen. Ik heb nu alles goed schoon gemaakt (oxi en puro san) voor een volgende keer.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 11-12-2017 20:43 u »
Ik denk dat ik het bier te lang heb laten staan of dat de hevel niet goed schoon was tijdens het overhevelen. Ik heb nu alles goed schoon gemaakt (oxi en puro san) voor een volgende keer.

Bij bieren die lang staan nadat de vergisting voorbij is zie je vaker een kaaminfectie. Beter is op tijd te bottelen.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #8 Gepost op: 12-12-2017 09:42 u »
Hoeveel liter zit er in? Hoeveel liter inhoud heeft de fles?

Offline steyr540

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 13-12-2017 20:42 u »
Het was in totaal een 50 liter. Naast de infectie was het bier zelf ook niet echt lekker, daarom de moeite van het bottelen gespaard. Zonde dat wel!

Tags: