Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Smaak van grondstoffen  (gelezen 634 keer)

Offline december

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • pils drinken?als ik ook bier kan drinken.
Smaak van grondstoffen
« Gepost op: 10-12-2017 11:36 u »
Wat geeft elke grondstof voor smaak en kan je in een recept bijv havervlokken vervangen voor spelt?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Traploper

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: smaak van grondstoffen
« Reactie #1 Gepost op: 10-12-2017 11:42 u »
Over het eerste deel van je vraag kun je een boek vol schrijven, maar gelukkig hebben anderen dat al gedaan. Heb je een boek over brouwen

Probeer op de wiki te kijken, of lees de beschrijvingen op de webpagina's van brouwwinkels.

Online tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Smaak van grondstoffen
« Reactie #2 Gepost op: 10-12-2017 13:44 u »
Het is wat je wilt bereiken: waarom zitten er havervlokken in je recept, en waarom wil je ze vervangen door spelt? Qua smaak, vooral van dergelijke ingrediŽnten, kun je het best afgaan op je eigen smaakbeleving. Ik kauw geregeld op mout, om een idee te krijgen wat het qua smaak bij gaat dragen aan mijn bier. En verder kun je inderdaad kijken op de sites van de leveranciers, zoals Traploper reeds aangegeven heeft.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 10-12-2017 13:48 u »
Wat geeft elke grondstof voor smaak en kan je in een recept bijv havervlokken vervangen voor spelt?

Jouw vraag kun je vergelijken met de vraag wat is de smaak van de grondstoffen die ik kan gebruiken voor het bereiden van een maaltijd en kan ik tomaten vervangen door paprika?

Er zijn heel veel grondstoffen en ook heel veel verschillende smaken die ze kunnen geven.
De beste manier om je grondstoffen te leren kennen is door deze te proeven. Het liefst wanneer ze verwerkt zijn in een bier maar je kunt ze ook "ruw" proeven. En of je tomaten kunt vervangen door papika's ligt er maar aan. Als het gaat om een hele kleine hoeveelheid maakt het niet zo veel uit. Maar bij een bier met bijvoorbeeld 30% haver krijg je een ander smakend bier.

Offline Traploper

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 10-12-2017 16:12 u »
Toen ik begon met brouwen, vond ik de tabellen met ingrediŽnten achterin het boek van Adrie erg handig om me te oriŽnteren.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 10-12-2017 17:40 u »
en kan je in een recept bijv havervlokken vervangen voor spelt?

Ja  :brouwen:

Offline Easywoods

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
« Reactie #6 Gepost op: 10-12-2017 18:16 u »
Wat geeft elke grondstof voor smaak.

Mouten kun je ook gewoon zo een handje van opeten, mijn ervaring is dat je de smaak gaat herkennen in het uiteindelijke bier.  ;)

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #7 Gepost op: 12-12-2017 02:11 u »
Mouten kun je ook gewoon zo een handje van opeten, mijn ervaring is dat je de smaak gaat herkennen in het uiteindelijke bier.  ;)

Mijn ervaring is dat de roostmouten zalig zijn om op te eten.

Offline december

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • pils drinken?als ik ook bier kan drinken.
« Reactie #8 Gepost op: 19-12-2017 19:13 u »
Heb op wiki gekeken en in Adrie's boek. Ga nu alles proeven, kauwen en herkauwen.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 19-12-2017 21:12 u »
Heb op wiki gekeken en in Adrie's boek. Ga nu alles proeven, kauwen en herkauwen.

Als je het daarna uitspuugt, kan je er bier van maken (doen of deden) ze in Afrika ook.

Hopbier

Tags: