Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Historisch recept mengdrank: posset  (gelezen 634 keer)

Offline iloveoxytocin

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • IBU: Ik Brouw in Utrecht
Historisch recept mengdrank: posset
« Gepost op: 09-12-2017 09:40 u »
Heeft hier iemand ooit iets gehoord van posset?

Ik kwam er op via een recept voor eggnogg, een Brits drankje dat vooral met de feestdagen gedronken wordt. Je mengt melk met room met kruiden, en voegt later opgeklopte eigelen toe en een drank (bijv rum) en koelt dat. Voor het serveren vouw je opgeklopt eiwit er in. Zie bijvoorbeeld een recept.

Nu las ik in dat recept dat de oorsprong te herleiden valt naar een drank genaamd 'posset'. Deze drank heeft als basis melk, dat met bier gestremd wordt. De vaste delen worden behouden, gekruid en geserveerd  (zie wiki).

Lijkt mij lachen zo iets voor de kerst te bedenken, maar misschien heeft iemand dit eerder gedaan?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
Re: Historisch recept mengdrank: posset
« Reactie #1 Gepost op: 09-12-2017 10:18 u »
Lijkt mij lachen zo iets voor de kerst te bedenken, maar misschien heeft iemand dit eerder gedaan?

Niet echt posset maar wel iets vergelijkbaars. Je laat rauwe melk in een weide open schaal verzuren, giet de wei af en meng het dikke restant met zoet bier (bok/oud bruin) en bruine suiker. In dat mengsel sopt je vervolgens kleine brokken zuurdesembrood.

Er is ook een eggnogg achtig drankje op basis van Nederlands oud bruin (of ander zoet bier) dat meer op een bier&rum punch lijkt en warm gedronken wordt. Heeft wel wat Bailys-achtigs maar dunner door de hoeveelheid bier.

Ingo

Offline Homme

• De Wortketel
  • Vol lid
    • Jonge Beer Brouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 09-12-2017 10:54 u »
Ik heb wel eens Lambs Wool gemaakt, een mengdrank van appels, kruiden met bier (ale). Iets voor de 12th night (5 januari), of midwinter om een goede oogst af te dwingen. Zie: http://oakden.co.uk/lambswool/
Vond het zelf niet zo, een beetje te "appelig", en veel werk.

Offline bierinjisp

• Vol lid
  • Hobbybrouwerij in oprichting
    • QBier.nl
« Reactie #3 Gepost op: 11-12-2017 09:49 u »
De originele zopie (van Koek & Zopie) is een warme bierdrank met kruiden, suiker, rum en eieren.
Laatst zelf gemaakt en smaakte niet verkeerd. inderdaad dunner dan een eggnogg..

https://nl.wikipedia.org/wiki/Koek-en-zopie

Offline iloveoxytocin

• Junior lid
  • **
  • IBU: Ik Brouw in Utrecht
« Reactie #4 Gepost op: 12-12-2017 22:45 u »
Dank voor de reacties; interessant allemaal!

Offline Jedoka

• Junior lid
  • **
  • Bier brouwen, t'is net koken!
« Reactie #5 Gepost op: 12-12-2017 22:57 u »
Ik ken posset als zijnde een Engels dessert op basis van goede room, dit word verwarm en gemengd met een redelijke hoeveelheid citroen of limoensap. Door de zuren en het vette van de room krijg je een soort van binding door een soort van chemische reactie die je ook terug ziet in de originele key lime Pie. Een beetje vergelijkbaar met panna cotta maar dan minder stevig. Erg lekker met verse bramen of ander rood fruit. Maar niks met bier te maken  :D

Tags: