Brouw Blog: Slechte Bieren

Gestart door Wolter, 07-12-2017 15:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wolter

Mijn visie op de verhalen rond slechte commerciële bieren. Via deze link is het stuk te lezen.
Veel lees plezier en ik zie jullie mening hierover graag tegemoet.

Serge VL

Je bent een belangrijk ding vergeten in je blog,
Ondanks alle mooie verhaaltjes en de vakkundigheid van de brouwer, is niet steeds de fout van de brouwer dat het bier niet optimaal in het glas terecht komt, het transport, en stockage, onderhoud van de tap... laten meermaals een goed gebrouwen bier tot kattepis herleiden.
Hoe dikwijls moet je met pijn in het hart een pallet bier gestockeerd zien staan in de zomer in volle zon of bij 28°C of meer in een loods van een bierhandelaar.
Alle moeite voor het moeite van een mooi verhaal en het lekker bier van de vakkundige brouwer ten spijt.
(en dan nog gezwegen over tapleidingen en de tijd dat men er soms over doet op een vat bier te ledigen op sommige locaties)
De brouwer heeft niet steeds alles in de hand zoals hij het zelf zou willen  :huilen:

tdp

Mooi verhaal Wolter.
Hoop trouwens dat een brouwer het niet van mond op mond reclame moet hebben, maar van mond tot mond reclame ;)

Adbrouwt

Herkenbaar verhaal. Ik lust eigenlijk bijna alle bieren en ben niet echt kritisch. Maar eerlijkheid verwacht ik wel van een brouwer  en/of barman. Onlangs een tripel gedronken die zuur en muf was. Toen ik dit vertelde bij de bar zei de barman misschien is het bier uw smaak niet. Nou als ik een tripel bestel moet hij daar naar smaken en niet naar ranzige lambiek.

Wolter

Citaat van: tdp op 07-12-2017  16:24 uMooi verhaal Wolter.
Hoop trouwens dat een brouwer het niet van mond op mond reclame moet hebben, maar van mond tot mond reclame ;)

Dank je. 
Ik zie het ook staan. Na tien keer doorlezen en fouten proberen te ontdekken mis ik deze.. pfff. Heb gelijk een verzoek verstuurd om het te wijzigen. Bedankt voor de tip.

Wolter

Citaat van: Serge VL op 07-12-2017  16:21 uJe bent een belangrijk ding vergeten in je blog,
Ondanks alle mooie verhaaltjes en de vakkundigheid van de brouwer, is niet steeds de fout van de brouwer dat het bier niet optimaal in het glas terecht komt, het transport, en stockage, onderhoud van de tap, .... laten meermaals een goed gebrouwen bier tot kattepis herleiden.
Hoe dikwijls moet je met pijn in het hart een pallet bier gestockeerd zien staan in de zomer in volle zon of bij 28°C of meer in een loods van een bierhandelaar,
Alle moeite voor het moeite van een mooi verhaal en het lekker bier van de vakkundige brouwer ten spijt.
(en dan nog gezwegen over tapleidingen en de tijd dat men er soms over doet op een vat bier te ledigen op sommige locaties)
De brouwer heeft niet steeds alles in de hand zoals hij het zelf zou willen  :huilen:


Je hebt zeker een punt. De brouwer heeft niet alles in de hand.
In dit stuk ging het mij voornamelijk om de ervaringen bij situaties waarbij de brouwer of brouwerij gedelegeerde zelf op een festivals zijn/haar eigen bier tapt.

tdp

Citaat van: Wolter op 07-12-2017  17:04 uDank je. 
Ik zie het ook staan. Na tien keer doorlezen en fouten proberen te ontdekken mis ik deze.. pfff. Heb gelijk een verzoek verstuurd om het te wijzigen. Bedankt voor de tip.

Sorry, in sommige dingen ben ik een purist ;).


TeVeHa

Ik zeg nooit ofte nooit ' dit is een slecht bier' ten eerst omdat smaken verschillen en ten tweede omdat ik ooit eens heb gezegd 'dit is  een slecht bier', je wilt niet weten wat een hoop bagger ik over mezelf heb gekregen door dàt te zeggen. mvg.

Thamerdal

Citaat van: TeVeHa op 07-12-2017  17:37 uje wilt niet weten wat een hoop bagger ik over mezelf heb gekregen door dàt te zeggen.
Dan was je kritiek òf onterecht, danwel hadden degenen die de kritiek op jou hadden geen kennis over wat goed of slecht gebrouwen bier is.

jpt

Citaat van: TeVeHa op 07-12-2017  17:37 uIk zeg nooit ofte nooit ' dit is een slecht bier' ten eerst omdat smaken verschillen en ten tweede omdat ik ooit eens heb gezegd 'dit is  een slecht bier', je wilt niet weten wat een hoop bagger ik over mezelf heb gekregen door dàt te zeggen. mvg.
Dat is best jammer. Ik vind eerlijkheid eigenlijk wel een prettige eigenschap, ook al is dat niet altijd iets dat gewaardeerd wordt. Volgens mij is er geen brouwer die niet op een gegeven moment zijn prutzooi door de gootsteen heeft gemikt. Wat vind je trouwens van Rodenbach? :P

Juindorper

Bieren die 'niet super' zijn mogen de brouwerij wat mij betreft nooit verlaten.
Dat is gewoon hele slechte reclame ook al geef je het gratis weg.

Traploper

Deel van dit probleem is natuurlijk ook dat veel nieuwe brouwerijen proberen om steeds met iets nieuws te komen, i.p.v. zich op een paar recepten te focussen. Voor je een recept geperfectioneerd hebt moet je al weer door met de volgende.

EBC

Heel jammer. Ik was deze zomer op een bierfestival in Maastricht.
De meeste bieren waren erg gehyped en konden mij totaal niet bekoren. Super slecht door de bank genomen.
Voor mij dan toch liever de saaie traditionele Belgische biertypes als blond en tripel. Dan weet je wat je krijgt.

Heel modern, heel craft, maar niet lekker. Ik zou van die bieren nooit nog een glas bestellen, en dat is voor mij de norm. Drink er een, en bestel een tweede. Als dat niet lukt, dan is het bier mislukt.

Lang leve de innovatieve bieren, maar ze moeten wel lekker zijn. En liefst zelf gebrouwen.
Zo was ik laatst op bezoek bij brouwerij Anders...

Vele Nederlandse (maar ook Belgische) craft brouwerijen zijn voor mij door de mand gevallen. Tijdens festivals en op hun websites verkondigen ze alles zelf te brouwen, maar ja, het blijkt van niet. Wees eerlijk! De Nederlandse scene valt voor mij bijna compleet in duigen. De beste Nederlandse brouwerij staat in Halen, België. En ook daar valt op dat de fors ver doorgevoerde automatisatie de kwaliteit van het bier niet ten goede komt.


Jacques

Citaat van: EBC op 07-12-2017  23:02 uLang leve de innovatieve bieren, maar ze moeten wel lekker zijn. En liefst zelf gebrouwen.
Zo was ik laatst op bezoek bij brouwerij Anders...

Vele Nederlandse (maar ook Belgische) craft brouwerijen zijn voor mij door de mand gevallen. Tijdens festivals en op hun websites verkondigen ze alles zelf te brouwen, maar ja, het blijkt van niet. Wees eerlijk! De Nederlandse scene valt voor mij bijna compleet in duigen. De beste Nederlandse brouwerij staat in Halen, België. En ook daar valt op dat de fors ver doorgevoerde automatisatie de kwaliteit van het bier niet ten goede komt.

Op heel wat plaatsen zijn er in Nederland de laatste jaren flinke installaties weggezet bij kleinere brouwerijen. En links en rechts is men bezig met het installeren van nieuwe installaties. Er wordt niet flink geïnvesteerd in nieuwe installaties om vervolgens het bier elders te laten brouwen. Wel zijn er veel (hele) kleine brouwerijen die beweren dat het bier door hen gebrouwen wordt met behulp van een kleine installatie terwijl je op je vingers kunt natellen dat dit gezien de afzet niet kan.

EBC

Citaat van: Jacques op 07-12-2017  23:30 uOp heel wat plaatsen zijn er in Nederland de laatste jaren flinke installaties weggezet bij kleinere brouwerijen. En links en rechts is men bezig met het installeren van nieuwe installaties. Er wordt niet flink geïnvesteerd in nieuwe installaties om vervolgens het bier elders te laten brouwen. Wel zijn er veel (hele) kleine brouwerijen die beweren dat het bier door hen gebrouwen wordt met behulp van een kleine installatie terwijl je op je vingers kunt natellen dat dit gezien de afzet niet kan.


Ja Jacques ik weet het. En zelfs die.

Roodwang

Ach, op zich ben ik het er wel mee eens hoor. Ook meerdere bieren gedronken (of weggegooid) waar ik mijn twijfels over had. Maar ik ga het morgen gewoon nog een keer proberen.. De gezelligheid en sfeer maken altijd een hoop goed! https://denhaag.com/nl/event/16995/rootz-winterbier-festival

Underdike

Duidelijk en goed verhaal, en dat na een lange avond bij 't Hoornse Biergilde 😉

Als drinker van vooral klassiekere bieren, die pas redelijk recent eens de kleinere brouwers & start-ups begint mee te pakken... valt me op dat er een groep nieuwe brouwers zijn die 'hip ondernemertje spelen', ipv goed bier brouwen vanuit een roeping.
Teveel zie je mooi ontworpen etiketten op weinig verrassende bieren, of duur opgebouwde (gecrowdfunde) brouwerijen waar de marketing en merchendising goed voor elkaar is, maar men blijkt te zijn vergeten dat er op de eerste plaats kwaliteit & een filosofie nodig is.
We kunnen hard afgegeven op fabrieks-pils producenten, maar misschien moeten we wel meer medelijden hebben met de hipster die z'n 13-in-een-dozijn bocht staat te hypen...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.