Op algemeen verzoek van minstens 1 persoon mijn middagpauze deels opgeofferd om mijn brouwproces neer te schrijven. Dit is het ideale proces, waar ik nog volop mee aan het experimenteren ben. De wil is groot, maar mijn handigheid is vergelijkbaar met die van een nijlpaard dat met een smartphone een liefdesbekentenis naar zijn crush wil swypen. En dus is het proces niet af, en wordt menig brouwsel onbarmhartig door de gootsteen gespoeld, want het enige wat je uit mislukt bier kan leren is dat het mislukt is, maar dat wist je dan al.
OK, dat is allemaal grotendeels uit de duim gezogen om de aandacht te trekken, maar dit niet:
- demi-water wordt voorgekookt in ketel op inductieplaat en afgekoeld tot 55C.
- brouwzouten en antioxidantia worden toegevoegd.
- mout wordt op het allerlaatste moment klam geschroot en in de 10L moutpijp van een 20L Braumeister gestort (waar zich op dat moment dus geen water in bevindt).
- water wordt door zwaartekracht via slang onderaan in Braumeister langzaam overgeheveld, om zuurstofinslag te vermijden.
- mout wordt zachtjes geroerd.
- wanneer water bijna ter hoogte van de top van de moutpijp komt, wordt filterplaat (van Bac Brewing) op moutpijp gelegd, mash cap aangebracht en het geheel vastgeschroefd.
- water wordt verder overgeheveld, minstens tot mash cap drijft.
- Aanzuren indien nodig.
- 90 minuten step mash op 62, 64, 67, 72 en 78C. Geen spoeling.
- wort wordt via zwaartekracht overgeheveld naar kookketel op inductieplaat.
- wort wordt gedurende een uur zachtjes gekookt.
- opgekweekte gist wordt met wat wort in keg gegoten om het vergistingsproces al voor te bereiden en gist actief te makn.
- koelen met roestvrij stalen dompelkoeler, whirlpool, een uur laten rusten om koude en warme breuk te laten bezinken.
- wort wordt via zwaartekracht overgeheveld naar keg met gist, met fijne filter om partikels tegen te houden.
- beluchting via stalen bruissteentje.
- keg wordt afgesloten, wordt verbonden via slang van gas-in naar liquid-out van andere keg. Blow-off van gas-in van tweede keg naar potje star san.
- wanneer vergisting op vier punten van einde is, wordt bier onder CO2-druk overgeheveld naar tweede keg. Tweede keg wordt gesloten en spunding valve toegevoegd. Bier wordt zo gecarboniseerd en is dan zo goed als klaar voor consumptie.