Davyd's zuurstofarm brouwproces

Gestart door davyd, 07-12-2017 13:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

davyd

Op algemeen verzoek van minstens 1 persoon mijn middagpauze deels opgeofferd om mijn brouwproces neer te schrijven. Dit is het ideale proces, waar ik nog volop mee aan het experimenteren ben. De wil is groot, maar mijn handigheid is vergelijkbaar met die van een nijlpaard dat met een smartphone een liefdesbekentenis naar zijn crush wil swypen. En dus is het proces niet af, en wordt menig brouwsel onbarmhartig door de gootsteen gespoeld, want het enige wat je uit mislukt bier kan leren is dat het mislukt is, maar dat wist je dan al.

OK, dat is allemaal grotendeels uit de duim gezogen om de aandacht te trekken, maar dit niet:

- demi-water wordt voorgekookt in ketel op inductieplaat en afgekoeld tot 55C.
- brouwzouten en antioxidantia worden toegevoegd.
- mout wordt op het allerlaatste moment klam geschroot en in de 10L moutpijp van een 20L Braumeister gestort (waar zich op dat moment dus geen water in bevindt).
- water wordt door zwaartekracht via slang onderaan in Braumeister langzaam overgeheveld, om zuurstofinslag te vermijden.
- mout wordt zachtjes geroerd.
- wanneer water bijna ter hoogte van de top van de moutpijp komt, wordt filterplaat (van Bac Brewing) op moutpijp gelegd, mash cap aangebracht en het geheel vastgeschroefd.
- water wordt verder overgeheveld, minstens tot mash cap drijft.
- Aanzuren indien nodig.
- 90 minuten step mash op 62, 64, 67, 72 en 78C. Geen spoeling.
- wort wordt via zwaartekracht overgeheveld naar kookketel op inductieplaat.
- wort wordt gedurende een uur zachtjes gekookt.
- opgekweekte gist wordt met wat wort in keg gegoten om het vergistingsproces al voor te bereiden en gist actief te makn.
- koelen met roestvrij stalen dompelkoeler, whirlpool, een uur laten rusten om koude en warme breuk te laten bezinken.
- wort wordt via zwaartekracht overgeheveld naar keg met gist, met fijne filter om partikels tegen te houden.
- beluchting via stalen bruissteentje.
- keg wordt afgesloten, wordt verbonden via slang van gas-in naar liquid-out van andere keg. Blow-off van gas-in van tweede keg naar potje star san.
- wanneer vergisting op vier punten van einde is, wordt bier onder CO2-druk overgeheveld naar tweede keg. Tweede keg wordt gesloten en spunding valve toegevoegd. Bier wordt zo gecarboniseerd en is dan zo goed als klaar voor consumptie.

Robert1968

Pffff.

Vergeet niet om dit alles in een met CO2 gevulde ruimte uit te voeren en jezelf van beademingsapparatuur te voorzien.
Dan moet het zeker een topbier worden. Succes!

PS. enne, het bier wel in het donker en zonder inslag van zuurstof opdrinken hè. ;D

davyd

Het is voor dit soort reacties dat we het doen!  :proost:

Eric v B

Leuke hobby dat bierbrouwen  ;)

Ieder doet het op zijn eigen manier en het wordt allemaal (in meer of mindere mate drinkbaar) bier.

tdp

Helder verhaal Davyd, maar maisch je in een Braumeister en kook je in een andere pan?

davyd

Citaat van: tdp op 07-12-2017  14:00 uHelder verhaal Davyd, maar maisch je in een Braumeister en kook je in een andere pan?

Vorige zondag de eerste keer gedaan ja:
1. Gaat oneindig veel sneller om aan de kook te brengen.
2. Whirlpoolen sux in de Braumeister
3. Overhevelen naar gistvat sux in de Braumeister
4. Die hele Braumeister sux eigenlijk. Het enige waar dat ding goed voor is, is step mash. Wie nog iets anders weet mag het mij altijd zeggen.

Eric v B

Citaat van: davyd op 07-12-2017  14:04 uVorige zondag de eerste keer gedaan ja:
Vorige zondag de eerste keer gedaan ja:
1. Gaat oneindig veel sneller om aan de kook te brengen.
2. Whirlpoolen sux in de Braumeister
3. Overhevelen naar gistvat sux in de Braumeister
4. Die hele Braumeister sux eigenlijk. Het enige waar dat ding goed voor is, is step mash. Wie nog iets anders weet mag het mij altijd zeggen.

T-control op een elektrisch aangedreven maischketel en dan verder met het proces dat je hieronder/hierboven beschrijft.

davyd

Citaat van: Eric v B op 07-12-2017  14:08 uT-control op een elektrisch aangedreven maischketel en dan verder met het proces dat je hieronder/hierboven beschrijft.

Inderdaad, maar cf vergelijking met nijlpaard hierboven.

Serge VL

Citaat van: davyd op 07-12-2017  14:04 uVorige zondag de eerste keer gedaan ja:
1. Gaat oneindig veel sneller om aan de kook te brengen.
2. Whirlpoolen sux in de Braumeister
3. Overhevelen naar gistvat sux in de Braumeister
4. Die hele Braumeister sux eigenlijk. Het enige waar dat ding goed voor is, is step mash. Wie nog iets anders weet mag het mij altijd zeggen.
Antwoord op punt 4 : als "Sous vide slowcooker" daar is die perfect voor  ;)

Sorry te veel anderstalige termen moeten vermeden worden op het forum dus voor de duidelijkheid ook in het Nederlands: als "onder leeg traag koker" daar is die perfect voor (veel duidelijker toch)  >:D

tdp

Heb je een reden waarom je meerdere stappen doorloopt met maischen? Anders zijn er wel goedkopere alternatieven. Om de BM nou alleen te gebruiken voor maischen...  :o

davyd

Meest geavanceerd maischschema uit de geschiedenis van dit universum en van de aanpalende parallelle universums. Lees de volgende artikels uit Brauwelt: http://www.lowoxygenbrewing.com/wp-content/uploads/2017/04/pkjdf.pdf en http://www.lowoxygenbrewing.com/wp-content/uploads/2017/04/pddvxvf.pdf

Hay

Meerdere stappen maischen is zoo 2017 en totaal overbodig.
Pak morgen maar weer je middagpauze je hebt het verdiend.

tdp

Citaat van: davyd op 07-12-2017  15:31 uMeest geavanceerd mash schema uit de geschiedenis van dit universum en van de aanpalende parallelle universums. Lees de volgende artikels uit Brauwelt: http://www.lowoxygenbrewing.com/wp-content/uploads/2017/04/pkjdf.pdf en http://www.lowoxygenbrewing.com/wp-content/uploads/2017/04/pddvxvf.pdf

Dat red ik niet in mijn pauze ;)

mbroek

Citaat van: davyd op 07-12-2017  14:04 u4. Die hele Braumeister sux eigenlijk. Het enige waar dat ding goed voor is, is step mash. Wie nog iets anders weet mag het mij altijd zeggen.

Ik ken iemand die gebruikt een 50 liter Braumeister voor spoelwater  >:D

Goed verhaal verder, ik zelf doe wat meer zuurstof inslag  :)

davyd

Citaat van: Hay op 07-12-2017  15:56 uMeerdere stappen maischen is zoo 2017 en totaal ovebodig.
Pak morgen maar weer je middagpauze je hebt het verdiend.

Ik vind het wel jammer dat je enkel dit deeltje van mijn brouwproces overbodig vindt. Ik had gehoopt dat je ALLES zou verwerpen.

nembrionic

Citeer- 90 minuten step mash op 62, 64, 67, 72 en 78C. Geen spoeling

Wat was de gedachte achter dit maischschema?

davyd

Zie Brauwelt artikels hierboven. De bedoeling is een "ideaal" maischschema te maken dat onafhankelijk is van soort mout, oogst, jaar, biertype enz.

55 C: enkel temperatuur om in te maischen, geen rust.  Hydrateert het zetmeel, en begint het op te lossen. Geen beta-activiteit. pH kan onmiddellijk worden gemeten en aangepast. Een klein beetje beta-glucans activiteit.
62 C: beta is meest actief. 46% beta-activiteit bij ideale verstijfselingstemperatuur
64 C: 35% beta-activiteit. Zo goed als geen alfa.
[EDIT: 67 64] C: nog 5% beta-activiteit. Alfa-activiteit nog niet ideaal.
72 C: Alfa-rust. 5% meer extractie.
77 C: verbetert schuim en denatureert enzymes.

Koen S

Ik giet elk brouwsel in de pompbak (Vlaams voor gootsteen) , geoxideerd of niet, maar ik heb dan ook een keelgat als een pompbak. :lekkerbier:

EBC

Goed over nagedacht. Leuk om te lezen.

Of het verschil maakt, dat weet alleen jij. We zouden eens een identiek recept kunnen brouwen, en dan het resultaat vergelijken.

Wat ik niet snap is dat je het wort belucht voor de vergisting. Dat maakt weer zoveel kapot. Zorg liever voor voldoende actieve en vitale gist. Daarmee is ook dat beluchten overbodig.

Koen S

Citaat van: EBC op 07-12-2017  18:09 uGoed over nagedacht. Leuk om te lezen.

Of het verschil maakt, dat weet alleen jij. We zouden eens een identiek recept kunnen brouwen, en dan het resultaat vergelijken.

Wat ik niet snap is dat je het wort belucht voor de vergisting. Dat maakt weer zoveel kapot. Zorg liever voor voldoende actieve en vitale gist. Daarmee is ook dat beluchten overbodig.
Klopt, maar als je gist opkweekt, komt er ook weer zuurstof in je giststarter, ook als je werkt met een magneetroerder.

davyd

Enkel vloeibare gist. En veel. Ik zie CO2 bubbels na vier uur. Klaar om te spunden na 48 uur.

davyd

En actieve gist consumeert aanwezige zuurstof bijna onmiddellijk. Snel genoeg om schade te vermijden.

EBC

Citaat van: davyd op 07-12-2017  18:31 uEn actieve gist consumeert aanwezige zuurstof bijna onmiddellijk. Snel genoeg om schade te vermijden.

Dat is natuurlijk niet waar. De opgeloste zuurstof wordt door de gist opgenomen, maar er zal ook een deel van de zuurstof oxideren. Zonde van al je inspanningen.

davyd

Dit is in tegenspraak met alle Infomatie waar ik over beschik, dus ik ga nog even wachten voor ook ik het zonde vind.

seed7

Citaat van: Koen S op 07-12-2017  18:20 uKlopt, maar als je gist opkweekt, komt er ook weer zuurstof in je giststarter, ook als je werkt met een magneetroerder.

Als je de starter op de juiste wijze maakt is de zuurstof op tegen de tijd dat je de starter inzet. De eerste (max) 12 uur beluchten en dan ~12 uur niet, bij maximale activiteit de hele starter aan het wort toevoegen. En verse fitte gist en het minimum aan zuurstof. Beluchten van het wort is dan overbodig.

Ingo


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.