Davyd's zuurstofarm brouwproces

Gestart door davyd, 07-12-2017 13:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Serge VL

1L op 10kg valt gewoon onder klam schroten. Nat schroten is wat anders.

Citaat van: iloveoxytocin op 08-12-2017  14:01 uIk bedacht me nog recent: misschien wil je niet klam schroten, gezien de POF enzymen in/bij het kaf (of in ieder geval oppervlakte van de korrel) zitten, en dit nat maken in een omgeving met lucht ze activeert. De installaties die in Kunze langskomen schroten allemaal compleet nat, en gezien we dat (denk ik als hobbybrouwers) niet kunnen, ga ik t voortaan droog doen.

POF enzymen??
POF = phenolic off-flavor toch?
of bedoel je de ferarinezuur decarboxylatie-enzymen?

davyd

Merk je een verschil met de normale 1.5 procent water bij klam schroten? Zo ja wat, zo neen get the f* out of here ;)

Serge VL

Citaat van: davyd op 12-12-2017  18:48 uMerk je een verschil met de normale 1.5 procent water bij klam schroten? Zo ja wat, zo neen get the f* out of here ;)
Het enige verschil tov het minder klam schroten is dat je 90% van je kaf volledig intact blijft,
Je moet wel de mout zeker een half uur laten rusten nadat die nat gemaakt is zodat deze het water netjes kan opnemen, anders plakt alles aan je walsen
(ik heb een molen met 2 walsen waarvan er maar 1 aangedreven is)

beermenke

Ik schroot klam met 15 ml per kg. Na kwartiertje begin ik met schroten. Moet ik langer wachten? Ik merk wezenlijk verschil in schrootsel of ik klam of droog schroot. Klam schroten duur wel langer bij mijn molen met 1 rol. En elektrisch aangedreven met ca 150 rpm.

davyd

Citaat van: Serge VL op 12-12-2017  19:10 uHet enige verschil tov het minder klam schroten is dat je 90% van je kaf volledig intact blijft,
Je moet wel de mout zeker een half uur laten rusten nadat die nat gemaakt is zodat deze het water netjes kan opnemen, anders plakt alles aan je walsen
(ik heb een molen met 2 walsen waarvan er maar 1 aangedreven is)
Ik voel, wanneer ik dat ga uitproberen, een worst case scenario op mij afkomen...

Serge VL

Citaat van: davyd op 12-12-2017  19:42 uIk voel, wanneer ik dat ga uitproberen, een worst case scenario op mij afkomen...
Best eens eerst komen kijken  en eentje drinken of aan Petit vragen die heeft dat al gezien hoe ik dat doe,

Bennie Beunhaas


davyd

Als je zelf zegt dat je beginnend brouwer bent moet je wel erg oppassen en eerst flink studeren. Het is allemaal op eigen verantwoordelijkheid. Indien je bv teveel sulfiet toevoegt kan je erg zwavelig bier krijgen, enz. Dit is de basistekst: http://www.lowoxygenbrewing.com/low-oxygen-methods/

Veel low oxygen brouwers gebruiken Antioxin SBT (een vooraf gemaakte mengeling), maar het probleem is dat je dat per kilo moet bestellen in Italie. Het is best om dat met een groepje te bestellen want je hebt maar 1 gram of zo per 10 liter nodig.

Je kan ook de antioxidantia zelf samenstellen:
Gallotannines: https://www.unibrew-Nederland.nl/Wyeast-brewtan-b-50-gram.html
Vitamine C: https://www.unibrew-Nederland.nl/ascorbinezuur-50-gram.html
Sulfiet: https://www.unibrew-Nederland.nl/kaliummetabisulfiet-per-zak-100-gram.html

Verhouding 45% sulfiet 45% Vit. C, 10C Brewtan B - totaal rond 1 gram/liter.

davyd

Citaat van: Bennie Beunhaas op 12-12-2017  21:34 uIk heb op dit moment nog geen kegs, kan ik jouw manier van vergisting ook gebruiken bij het bottelen van flessen?

Het is mogelijk om een combinatie van vitamine C en sulfiet (geen gallotannines!) toe te voegen voor het bottelen, maar zelf heb ik daar geen ervaring mee.

Serge bv wel.

Serge?

Serge VL

Citaat van: beermenke op 12-12-2017  19:17 uIk schroot klam met 15 ml per kg. Na kwartiertje begin ik met schroten. Moet ik langer wachten? Ik merk wezenlijk verschil in schrootsel of ik klam of droog schroot. Klam schroten duur wel langer bij mijn molen met 1 rol. En elektrisch aangedreven met ca 150 rpm.
zolang er niets aan je rollen blijft plakken is je werkwijze OK

Serge VL

Citaat van: davyd op 12-12-2017  22:03 uHet is mogelijk om een combinatie van vitamine C en sulfiet (geen gallotannines!) toe te voegen voor het bottelen, maar zelf heb ik daar geen ervaring mee.

Serge bv wel.

Serge?
Zie deze post: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35127.msg531031.html#msg531031

beermenke

Ik heb 1 rol en en blijft nooit iets noemenswasrdigbaan plakken.  Sommige korrels lijken heel masr als ik ze wil buigen dan zie ik dat ze gebroken of geplet zijn waardoor t meellichaam vrij komt

davyd

Serge is ALTIJD op post. Hij is een Bierrots waar je een Brouwkerk op kunt bouwen.

iloveoxytocin

Citaat van: Serge VL op 12-12-2017  18:41 u1L op 10kg valt gewoon onder klam schroten. Nat schroten is wat anders.

POF enzymen??
POF = phenolic off-flavor toch?
of bedoel je de ferarinezuur decarboxylatie-enzymen?

Sorry, ik bedoel LOX! Die afkortingen spelen me te parten... Heb snel gezocht in kunze maar kon geen directe link vinden; ik heb denk ik de associatie zelf gelegd.

davyd

Volgende keer volg ik de aanbevelingen van Kunze: 2.5 procent (ontgast) water @50C verstuiven en maximaal twee minuten laten trekken zodat de kernen zelf niet nat worden, en er dus geen oxidatie kan optreden.

hobbybob

sulfiet in je bier :weetniet: :nut: :weetniet:

Geen rommel in mijn eigen gebrouwen biertje :police:

davyd

Als het goed gaat zit er geen sulfiet in mijn bier, enkel sulfaat.

davyd

En als het slecht gaat, zoals bij mijn laatst gebrouwen bier, blijft er nog residueel sulfiet in het bier, en is het enkel goed voor Koen zijn pompbak :(

Serge VL

Citaat van: hobbybob op 16-12-2017  16:08 usulfiet in je bier :weetniet: :nut: :weetniet:

Geen rommel in mijn eigen gebrouwen biertje :police:

Echt balen,
Hett ja dus nooit of te nimmer een pilsje van de tap of een wijntje, porto, of andere wijnderivaten voor jou? ???  ;)

Koen S

Citaat van: davyd op 16-12-2017  16:57 uEn als het slecht gaat, zoals bij mijn laatst gebrouwen bier, blijft er nog residueel sulfiet in het bier, en is het enkel goed voor Koen zijn pompbak :(
Hihi, mijn pompbak is beroemd aan het worden. Hij gaat viraal.
En dat in meer dan 1 betekenis  :pasop:

HermanH

Citaat van: hobbybob op 16-12-2017  16:08 usulfiet in je bier :weetniet: :nut: :weetniet:

Geen rommel in mijn eigen gebrouwen biertje :police:
Dan moet je hier maar eens kijken... ;-)

https://www.allergiedietisten.com/voedings-allergie/intolerantie-voor-sulfiet/

hobbybob

Citaat van: Serge VL op 16-12-2017  18:43 uEcht balen,
Het ja dus nooit of te nimmer een pilsje van de tap of een wijntje, porto, of andere wijnderivaten voor jou? ???  ;)

Kom nou processen waarbij ikzelf de controle heb kan ik natuurlijk voorkomen om het erin te gooien.
En nee voor mij geen wijntje, port hooguit een lekkere single malt whiskey, pilsje van de tap als het niet anders kan liever een speciaalbiertje uit de fles.
Geen kant en klare maaltijden hiero, vis vang ik het liefst zelf en mijn hamburger maak ik ook zelf.
( ik fok nog net geen dieren voor de slacht maar als dat mogelijk was deed ik dat zeker ) :proost:

davyd

Bier wordt gedumpt. Het tragische lot van de low oxygen brouwer.

seed7


davyd

Zwavel in de neus. Zwavel is als een twaalfkoppige draak. Je hakt een kop af en er groeien er twee in de plaats.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.