Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Davyd's zuurstofarm brouwproces  (gelezen 9298 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Davyd's zuurstofarm brouwproces
« Reactie #150 Gepost op: 25-12-2017 10:17 u »
Die tabel geeft als ik het goed begrijp de concentratie op te lossen zuurstof bij de betreffende stap. Maar waar het uiteindelijk om gaat is een soort term 'oxidatiebijdrage' Dat is dus hoeveel oxidatie er plaats vindt tgv die betreffende stap.  in die term oxidatiebijdrage zit als het goed is de temperatuur tot een bepaalde macht en de tijd dat de zuurstof die tijdens die stap is opgenomen zijn oxiderende werk kan doen. Dus de tabel met opgeloste zuurstofbijdrage zegt nog niet veel volgens mij. alle zuurstof die tot aan de gisting zijn oxidatie bijdrage nog niet heeft geleverd wordt daarna verbruikt door de gist en zo onschadelijk gemaakt.
dus om echt iets te kunnen zeggen moet je een tabel 'oxidatiebijdrage' maken.

PS
Ook tijdens het koken verdwijnt de zuurstof uit het kokende wort dus wordt de historie van voor het koken opgeloste en nog niet verwerkte (bijgedragen tot oxidatie) zuurstof weer 'gereset'

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #151 Gepost op: 25-12-2017 10:56 u »
Alle bieren oxideren in de fles, ook die met hergisting. Sommige bieren kunnen daar beter tegen (vooral de donkerder en zwaarder) maar de kwaliteit van de meeste bieren gaat snel achteruit, vooral de meer delicate: apa, IPA, neipa, Weizen, de meeste lagers enz enz. De smaak van sherry en karton is het extreme eindpunt van de oxidatie, maar het proces begint onmiddellijk en het verschil wordt heel snel waarneembaar als je er een beetje moeite voor doet. Maar dat is natuurlijk allemaal een open deur intrappen.
Wat betreft zuurstofopname door de kroonkurk ten gevolge ven het partieel drukverschil, daar bestaan al jaren goede producten voor.
Gewoon een kwestie van de juiste kroonkurken aan te schaffen
https://www.google.ch/patents/US6391406

Online davyd

• Super lid
  • Land: 00
  • foei, foei
« Reactie #152 Gepost op: 25-12-2017 11:00 u »
Die tabel geeft als ik het goed begrijp de concentratie op te lossen zuurstof bij de betreffende stap. Maar waar het uiteindelijk om gaat is een soort term 'oxidatiebijdrage' Dat is dus hoeveel oxidatie er plaats vindt tgv die betreffende stap.  in die term oxidatiebijdrage zit als het goed is de temperatuur tot een bepaalde macht en de tijd dat de zuurstof die tijdens die stap is opgenomen zijn oxiderende werk kan doen. Dus de tabel met opgeloste zuurstofbijdrage zegt nog niet veel volgens mij. alle zuurstof die tot aan de gisting zijn oxidatie bijdrage nog niet heeft geleverd wordt daarna verbruikt door de gist en zo onschadelijk gemaakt.
dus om echt iets te kunnen zeggen moet je een tabel 'oxidatiebijdrage' maken.

PS
Ook tijdens het koken verdwijnt de zuurstof uit het kokende wort dus wordt de historie van voor het koken opgeloste en nog niet verwerkte (bijgedragen tot oxidatie) zuurstof weer 'gereset'

Dat klopt, maar de oxidatieve schade die tijdens het maischen door de aanwezige zuurstof is aangebracht is volgens de Heilige Kerk van het Zuurstofarm Brouwen onherroepelijk.

Online davyd

• Super lid
  • Land: 00
  • foei, foei
« Reactie #153 Gepost op: 25-12-2017 11:03 u »
Wat betreft zuurstof opname door de kroonkurk ten gevolge ven het partieel drukverschil, daar bestaan al jaren goede producten voor.
Gewoon een kwestie van de juiste kroonkurken aan te schaffen
https://www.google.ch/patents/US6391406

Is er ergens objectieve informatie beschikbaar over de effectiviteit van die oxygen scavenger (waarvan ik heb gelezen dat het een soort hemoglobine is)?

Offline Ansius

• Super lid
  • Het komt er niet uit!
« Reactie #154 Gepost op: 25-12-2017 11:05 u »

Ik dacht dat dat niet juist is.
Gevormde verbindingen die nadelig zijn voor de smaak kook je er niet uit.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #155 Gepost op: 25-12-2017 11:17 u »
Ik dacht dat dat niet juist is.
Gevormde verbindingen die nadelig zijn voor de smaak kook je er niet uit.
Dat klopt, maar dat zegt hij ook niet.
Hij zegt dat opgeloste zuurstof die nog niet gereageerd heeft bij het koken uitgedreven wordt.
Dat is per definitie waar, want koken is een manier om water te ontgassen. De vraag is of er uberhaupt nog wel 'nog niet gereageerde' zuurstof aanwezig is, want zoals ik het begrijp gaat oxidatie heel erg snel bij maisch temperatuur.

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #156 Gepost op: 25-12-2017 11:23 u »
Is er ergens objectieve informatie beschikbaar over de effectiviteit van die oxygen scavenger (waarvan ik heb gelezen dat het een soort hemoglobine is)?
Ja,

Google er eens naar, het wordt al jaren toegepast in de pharma-industrie (en ook in de brouwwereld) er zijn daar werkelijk vrachtwagens aan dossiers van volgeschreven om dit gekwalificeerd te krijgen.

En het is geen hemoglobine!

Ferro-carbonaat en een katalysator of ascorbinnezuur, .. er zijn er nog andere maar weet deze niet uit het hoofd.