Is dit normaal bij een saison

Gestart door Enos, 24-12-2017 15:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Enos

Ik heb op 6 dec een saison gebrouwen.
Het gaat om 18 liter met een begin SG 1058 met 1 zakje 3711 van Wyeast ( French Saison)
En staat bij 24 graden in de kast , en heb hem ook al overgeheveld 10 dagen terug.

Het is nu 24 dec en hij staat nog steeds te borrelen, ok het gaat wel langzaam ongeveer 2 a  3 x per minuut maar toch.
De bierjes die ik hiervoor heb gebrouwen waren na 2 weken wel uitgegist.

Ik zou graag willen weten of dit normaal is bij dit soort gist en/of bier.

William

Ja, saisongisten hebben doorgaans de neiging om lang te door te gaan (bij de French Saison wel iets minder). Heb vooral geduld bij deze gisten, ze kunnen gemakkelijk een svg van ver boven de 90% halen.

Doordat je het bier al hebt overgeheveld ben je ook een hoop gist kwijtgeraakt waardoor het allemaal nog wat langer duurt. Geduld dus!

Oscar

Citaat van: William op 24-12-2017  15:58 uze kunnen gemakkelijk een van ver boven de 90% halen.

Kunnen? Dat doen ze altijd! Eind SG rond de 1001.  :brouwen:

mbroek

Een keertje meten kan geen kwaad. Verder vooral de temperatuur niet verlagen, warmer is beter.
Saison gisten zijn een beetje anders dan andere  :)

Esterenbrouw

Misschien een beetje zeuren, maar vóór ik ga brouwen weet ik wat mijn gist ongeveer gaat doen!

Als mij de gist niet bekend is, zoek ik bij de leverancier naar de technische fiche van de gist en weet ik de
"normale" vergistingsgraad, de ideale vergistingtemperatuur, de flocculatie en de alcoholtolerantie.


mbroek

Citaat van: Esterenbrouw op 24-12-2017  16:53 uMisschien een beetje zeuren, maar vóór ik ga brouwen weet ik wat mijn gist ongeveer gaat doen!

Als mij de gist niet bekend is, zoek ik bij de leverancier naar de technische fiche van de gist en weet ik de
"normale" vergistingsgraad, de ideale vergistingtemperatuur, de flocculatie en de alcoholtolerantie.

Ja, en bijna iedereen haalt met Saison gisten een vergistingsgraad die niet door de fabrikant wordt gespecificeerd, ongeveer 100%.
Maar normaal gesproken is dat met de meeste gisten anders, correcter of hoe je dat ook noemen wilt.
Gelukkig leest gist zijn eigen specificaties niet, wij kunnen daar alleen maar mee leren omgaan.

Enos

Citaat van: Esterenbrouw op 24-12-2017  16:53 uMisschien een beetje zeuren, maar vóór ik ga brouwen weet ik wat mijn gist ongeveer gaat doen!

Als mij de gist niet bekend is, zoek ik bij de leverancier naar de technische fiche van de gist en weet ik de
"normale" vergistingsgraad, de ideale vergistingtemperatuur, de flocculatie en de alcoholtolerantie.

Ja ok  ik kijk ook wel naar de temperatuur waar het op moet vergisten en dan ga ik altijd in het midden zitten, maar de flocculatie ja wat ik daar mee moet weet ik niet helaas misschien dat iemand mij daar iets over kan leren.

En de alcoholtolerantie ja heb ook een bier gehad met SG 1088 naar 1020 dat was in 10 dagen uitgegist.

Ja ik weet niet goed hoe ik het kan bekijken hoe de vergisting verloopt.

marc0871

Citaat van: Enos op 24-12-2017  18:24 uJa ok  ik kijk ook wel naar de temperatuur waar het op moet vergisten en dan ga ik altijd in het midden zitten, maar de flocculatie ja wat ik daar mee moet weet ik niet helaas misschien dat iemand mij daar iets over kan leren.

En de alcoholtolerantie ja heb ook een bier gehad met SG 1088 naar 1020 dat was in 10 dagen uitgegist.

Ja ik weet niet goed hoe ik het kan bekijken hoe de vergisting verloopt.

Meten is weten.
Flocculatie is het samenklonteren en uitzakken van de gist, waardoor je bier helder wordt.
Alcoholtolerantie geeft aan tot hoeveel % alcohol je gebruikte gist aankan, voordat het ermee ophoudt.
De schijnbare vergistingsgraad zegt iets over hoeveel % van de aanwezige suikers er opgegeten zouden kunnen worden.

Enos

Citaat van: marc0871 op 24-12-2017  20:25 uMeten is weten.
Flocculatie is het samenklonteren en uitzakken van de gist, waardoor je bier helder wordt.
Alcoholtolerantie geeft aan tot hoeveel % alcohol je gebruikte gist aankan, voordat het ermee ophoudt.
De schijnbare vergistingsgraad zegt iets over hoeveel % van de aanwezige suikers er opgegeten zouden kunnen worden.

Ok bedankt
Maar hoe kan ik met deze gegevens dan de tijd bepalen voor de duur van de vergisting.
Mijn saison begon bij 1058 gaat naar 1005 ongeveer maar is al bijna 3 weken bezig. (+/- 53 punten )
Mijn quadrupel was 1088 naar 1020 was in ongeveer 10 dagen klaar. ( +/- 68 punten )
Hoe bereken je zoiets dan

Jacques

Citaat van: Enos op 24-12-2017  21:25 uHoe bereken je zoiets dan

Niet. Er zijn te veel factoren die een rol spelen. Een hele belangrijke is de hoeveelheid gist en de vitaliteit van de gist. Meer actieve gist betekent een snellere vergisting. De exacte snelheid is ook gistras afhankelijk en van de zwaarte van het wort. Verder speelt de samenstelling van de storting een rol maar ook of je belucht hebt en in welke mate.

Kortom: gewoon de vergisting volgen en ervaring op doen. Niet alles is uit te rekenen. Dat is ook een gedeelte van de charme van het brouwen van bier.

Oscar

Citaat van: Enos op 24-12-2017  21:25 uMijn saison begon bij 1058 gaat naar 1005 ongeveer maar is al bijna 3 weken bezig. (+/- 53 punten )

De gist die jij hebt gebruikt heeft de neiging om bij 1030 de rem erop te zetten en dan heel langzaam verder te gaan tot 1001 of zoiets. Zet de temperatuur maar gewoon op 30°C.  :brouwen:

Enos


Henielma

Citaat van: Enos op 24-12-2017  21:25 uOk bedankt
Maar hoe kan ik met deze gegevens dan de tijd bepalen voor de duur van de vergisting.
Mijn saison begon bij 1058 gaat naar 1005 ongeveer maar is al bijna 3 weken bezig. (+/- 53 punten )
Mijn quadrupel was 1088 naar 1020 was in ongeveer 10 dagen klaar. ( +/- 68 punten )
Hoe bereken je zoiets dan

Een deel is ervaring die je per gist op kan bouwen. Maar je kan ook tijdens de vergisting het verloop van het SG volgen. Er zijn wat verschillende manieren voor. Bijvoorbeeld de koolzuur productie sensor of anders een iSpindel. Deze geven tijdens de vergisting zicht op het verloop van de vergisting.

William

Citaat van: Oscar op 24-12-2017  22:15 uDe gist die jij hebt gebruikt heeft de neiging om bij 1030 de rem erop te zetten en dan heel langzaam verder te gaan tot 1001 of zoiets. Zet de temperatuur maar gewoon op 30°C.  :brouwen:

Die 30°C is bij de French Saison die Enos gebruikt niet nodig, alleen bij de Dupont strain (WY3724) wordt dat gedaan. De 3714 is ook degene die wel eens op SG 1030 wil blijven hangen. Dat is hier ook niet aan de hand.

Gewoon laten staan en geduld hebben ;)

mbroek

Citaat van: Enos op 24-12-2017  21:25 uOk bedankt
Maar hoe kan ik met deze gegevens dan de tijd bepalen voor de duur van de vergisting.
Mijn saison begon bij 1058 gaat naar 1005 ongeveer maar is al bijna 3 weken bezig. (+/- 53 punten )
Mijn quadrupel was 1088 naar 1020 was in ongeveer 10 dagen klaar. ( +/- 68 punten )
Hoe bereken je zoiets dan

Zoals Jacques ook al schrijft, het is niet te berekenen. De gegevens op de gist zelf zijn gebaseerd op een soort van "standaard" bier, niet te vergelijken met wat wij brouwen. Ook vergelijken met andere brouwers is lastig, er zijn te veel verschillen in de omstandigheden voor de gist, denk maar aan andere types gistvaten, temperatuur, en het recept natuurlijk.

Het komt dus neer op ervaring op doen en daarvan leren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.