Voertonnen "ombouwen" tot vergistingsvat

Gestart door XO Brewery, 07-12-2017 11:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

XO Brewery

Hi Medebrouwers,

Ik wil een grotere ketel gaan aanschaffen en heb dan logischerwijs ook een groter te vergisten volume wort.
Zou ik een voederton zoals in onderstaande link kunnen ombouwen tot vergistingsvat met een gat in de dekstel en daarin een waterslot?

Link: https://www.voertonnen.nl/voertonnen/50-liter-voerton

Ben benieuwd wat jullie denken!

ps. nog iets waar ik graag jullie mening over hoor, ik overweeg om als het mogelijk is deze tonnen te gebruiken het waterslot niet in het deksel maar in de bolling bovenin naast de sluiting te monteren, zo zou ik verschillende tonnen kunnen stapelen of is dit geen goed idee?

leendert

Hallo bij de Brouwmarkt heb je deze ook al met alles er op en er aan... voor 29,95

Ik denk dat dat veel goedkoper is dan als zelf maken en onderdelen te halen.

En die van de Brouwmarkt is 60 L en wit. Dan kun je nog zelf maatverdeling op zetten en enigszins het zien met een lamp:)

 :degroeten: ;)

gr leen

Easywoods

Citaat van: XO Brewery op 07-12-2017  11:37 uHi Medebrouwers,

Ik wil een grotere ketel gaan aanschaffen en heb dan logischerwijs ook een groter te vergisten volume wort.
Zou ik een voederton zoals in onderstaande link kunnen ombouwen tot vergistingsvat met een gat in de dekstel en daarin een waterslot?

Link: https://www.voertonnen.nl/voertonnen/50-liter-voerton

Ben benieuwd wat jullie denken!

ps. nog iets waar ik graag jullie mening over hoor, ik overweeg om als het mogelijk is deze tonnen te gebruiken het waterslot niet in het deksel maar in de bolling bovenin naast de sluiting te monteren, zo zou ik verschillende tonnen kunnen stapelen of is dit geen goed idee?

Maar om de vraag te beantwoorden of het kan: ze zijn 100% luchtdicht en voedselveilig dus het kan wel. Je zou een luchtdichte doorvoer aan de zijkant kunnen maken en daar een silicone slang doorheen kunnen steken waardoor je het waterslot ergens anders kunt monteren.  ;)

XO Brewery

Citaat van: leendert op 07-12-2017  11:53 uHallo bij de Brouwmarkt heb je deze ook al met alles er op en er aan... voor 29,95

Ik denk dat dat veel goedkoper is dan als zelf maken en onderdelen te halen.

En die van de Brouwmarkt is 60 L en wit. Dan kun je nog zelf maatverdeling op zetten en enigszins het zien met een lamp:)

 :degroeten: ;)

gr leen

Die zien er inderdaad erg goed uit en qua kosten is dat ook niet heel duur nee... maar het gaat me dus vooral over de ruimte die ik bespaar door het waterslot , bijv. vie een slangetje aan de zij/bovenkant van het vat te plaatsen, hoe dit te doen weet ik nog niet zeker. maar bedankt voor de tip ik ga denk ik gewoon voor het van van Brouwmarkt, zie dat er een dop bij zit die hem ook hermetisch afsluit, kan ik mijn idee altijd later nog uitvoeren/proberen!

Easywoods ook bedankt voor jouw reactie! Ga denk ik eerst maar voor 1 vat en als straks wat meer tijd heb in de weekenden koop ik er evt. nog een extra vat bij!

Knobby

Ja dat zou kunnen maar zoals boven al aangegeven kwam ik er ook achter dat een kant en klaar gistvat bij de Brouwmarkt goedkoper is. Ik gebruik die gistvaten zelfs als 'voerton' om mijn mout in op te slaan...

Knobby

Citaat van: XO Brewery op 07-12-2017  12:58 uDie zien er inderdaad erg goed uit en qua kosten is dat ook niet heel duur nee... maar het gaat me dus vooral over de ruimte die ik bespaar door het waterslot , bijv. vie een slangetje aan de zij/bovenkant van het vat te plaatsen, hoe dit te doen weet ik nog niet zeker. maar bedankt voor de tip ik ga denk ik gewoon voor het van van Brouwmarkt, zie dat er een dop bij zit die hem ook hermetisch afsluit, kan ik mijn idee altijd later nog uitvoeren/proberen!

Easywoods ook bedankt voor jouw reactie! Ga denk ik eerst maar voor 1 vat en als straks wat meer tijd heb in de weekenden koop ik er evt. nog een extra vat bij!
Je kan ook een silicone of rubberen dop in het gat in de deksel duwen, en dan een 90 graden knietje in het gat van de dop waar je dan weer een slang opzet. dan kan je ook je waterslot elders plaatsen.
Ik vind sowieso de meegeleverde watersloten niet zo fijn omdat je niet zo makkelijk de activiteit kan zien zoals bij het standaard sifon model. Het gistvat zelf ben ik zeer tevreden over.

XO Brewery

Citaat van: Knobby op 07-12-2017  13:02 uJe kan ook een silicone of rubberen dop in het gat in de deksel duwen, en dan een 90 graden knietje in het gat van de dop waar je dan weer een slang opzet. dan kan je ook je waterslot elders plaatsen.
Ik vind sowieso de meegeleverde watersloten niet zo fijn omdat je niet zo makkelijk de activiteit kan zien zoals bij het standaard sifon model. Het gistvat zelf ben ik zeer tevreden over.

Dank je, zoiets zat ik ook te denken, alleen zit er dan genoeg ruimte tussen de gistvaten als ik ze zou willen stapelen, of zou ik er dan iets tussen moeten doen (houten balkjes bijvoorbeeld)?

We gaan het zien heb het eerste vat zojuist besteld!

ciesvandekwis

Ik heb zo 2 tonnen omgebouwd, maar dan wel 60 liter modellen, vind je vaak op 2e handssites (waren wel nieuwe uit stockverkoop). Kostten toen € 10/stuk. Plastic kraantje van Brouwland erop, waterslot staat bij mij wel bovenop met zo'n doorvoerrubbertje. Wel met zorg en scherp boortje werken, zeker voor het kraantje.

Jacques

Citaat van: XO Brewery op 07-12-2017  11:37 ups. nog iets waar ik graag jullie mening over hoor, ik overweeg om als het mogelijk is deze tonnen te gebruiken het waterslot niet in het deksel maar in de bolling bovenin naast de sluiting te monteren, zo zou ik verschillende tonnen kunnen stapelen of is dit geen goed idee?

Leeg stapelen is geen probleem. Je kunt in dat geval het waterslot afnemen.

Vol met gistend bier stapelen zou ik niet doen. Ten eerste vanwege opwarming door uitstralende warmte tijdens de heftige vergisting maar ook vanwege de stabiliteit.

Knobby

De 60 liter gistvaten van de Brouwmarkt gebruik ik om 25 kg zakken mout in op te slaan. Die kan je prima stapelen als ze vol zijn, das gewoon stabiel. Je moet inderdaad wel iets bedenken voor het waterslot.

Jacques

Citaat van: Knobby op 07-12-2017  22:51 uDe 60 liter gistvaten van de Brouwmarkt gebruik ik om 25 kg zakken mout in op te slaan. Die kan je prima stapelen als ze vol zijn, das gewoon stabiel. Je moet inderdaad wel iets bedenken voor het waterslot.

Maar ook voor de beïnvloeding van de temperatuur.

XO Brewery

Bedankt voor de tips en input! Ik zal maar eens kaan kijken of ik een gedeelte van onze voorraadkast om kan bouwen zodat ik de gistvaten niet hoef te stapelen. Zou zonde zijn als het bovenste vat omvalt of zo!

Edwarff

Ik heb die vraag een tijd geleden ook gesteld. We hebben het een tijdje gedaan, maar een echt gistvat voelt toch beter.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=25357.0

Heisenberg

Ik had deze:

Heel basic. Een keer een blik mee gebrouwen. Toen ik er heet water in kieperde sloeg de emmer zowat dubbel :) De emmer is niet verspild. Ik kan 'm altijd wel gebruiken :) ;)
Daarom heb ik nu voor deze gekozen en voor die 3 tientjes kun je vind ik geen bult vangen. Ziet er in elk geval veel degelijker uit.
Ik denk als je het voedervat om bouwt je met een losse kraan en een waterslot veel meer kwijt bent.

seed7

Doorvoer voor waterslot kun je met een zgn kabelwartel maken.

ingo

Biertje1985

Kabelwartel? Dat hoeft toch helemaal niet.

Bij Brouwland heb je watersloten met rubbertjes voor iets van een euro per stuk.
volgens mij verkopen ze dat bij de andere brouw winkels ook wel.

Kwestie van gaatje 10 mm boren in de deksel en het waterslot kan je zo in het rubbertje schuiven.

Ik heb er nog een aantal liggen van ebay. daar Kocht ik voor een paar euro 10 watersloten met rubbetjes uit China.

Zie :


Jacques

Citaat van: seed7 op 14-12-2017  09:01 uDoorvoer voor waterslot kun je met een zgn kabelwartel maken.

ingo

Je kunt ook een rubberen stop met een gat voor een waterslot gebruiken. Zo'n eentje die je gebruikt voor het afsluiten van een fles met een giststarter.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.