Een ‘mislukt’ biertje

Gestart door RobinBakker, 07-12-2017 01:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinBakker

Hallo mede brouwers!

Ik heb samen met een goede kameraad een maand geleden geprobeerd een honingtripel te brouwen, dit hebben we gedaan volgens volgend recept:



Alleen hebben we 52, 72 en 78 graden overgeslagen (laatste twee vanwege defecte pomp) en hebben we op 64 graden gemaisch voor een 50 minuten.

Hierna hebben we gekookt volgens recept en alle hopsoorten toegevoegd. Ik heb twee gistvaten gevuld (1x 20L met 1x Belgian Strong Ale Wyeast en 1x 13L met 1x Belgian Strong Ale), dit heb ik laten vergisten voor 1 week en 6 dagen op 18 tot 20 graden en na 5 dagen een behoorlijke lading honing toegevoegd (400g op 20L en 230g op 13l) daarna laten uitvergisten totdat er weinig activiteit was en daarna overgeheveld naar een schoon vat(1x 20L en 1x 13L dus aparte vaten) en laten lageren op kelder temperatuur voor 1,5 week, hierna gebotteld met 10.5g honing per liter.

Het bier is uiteindelijk een plat bier geworden, er zit zowat geen schuim op, ruikt hard gezegd naar pis, en smaakt waterig met een vleugje bitterheid, van de honing is bijna niks te proeven. De kleur is donker goud en het bier is troebel (troebel vind ik prima!)

Begin dichtheid lag rond de 1060 en geëindigd in 1005 hieronder een paar punten wat ik(denk ik) verkeerd heb gedaan:

- de honing (10.5g / L) in het gistvat toegebracht en goed geroerd, daarna gebotteld. Moet ik honing of suiker toevoegen per flesje of mengen in gistvat

- te weinig mout? Ik heb me aan het recept gehouden en 5x alle hoeveelheden aangehouden omdat ik voor ongeveer 47L wort ga.

- wij hebben een waterontharder, kan dit het allemaal beïnvloeden? Wij gebruiken water uit Enschede.

Wij weten niet wat er nu verkeerd gaat, als iemand ons uit de brand kan helpen word erg gerespecteerd!!

Als ik informatie mis moet je het zeggen, kan zo zijn dat ik wat over het hoofd zie!

Groetjes,
Niek en Robin

Jedoka

Hoelang zit het bier al in de fles? In de regel heb je zeker 2 weken nodig op fles op kamertemperatuur en meestal langer.
Verder zal het aan de mout mits goed geschroot niet liggen en aan het water ook niet, misschien de maischtemperatuur? Je hebt in principe een eenstapsmaisch gedaan en naar mijn weten gebeurt dat in de regel op 67 graden en dan vaak nog even uitmaischen op 72/78 graden.
Er vanuit gaande dat je eerst naar een schoon vat hebt overgeheveld voor het bottelen,heb je niet schoon gewerkt of de honing is voor het bottelen niet goed gemengd maar waarschijnlijk is het een gevalletje geduld hebben...

Jelle

jaapz

Citaat van: RobinBakker op 07-12-2017  01:01 u- de honing (10.5g / L) in het gistvat toegebracht en goed geroerd, daarna gebotteld. Moet ik honing of suiker toevoegen per flesje of mengen in gistvat


Voorzichtig geroerd? Als je flink hard geroerd hebt kan het best oxidatie zijn, maar dat verklaart je platte bier nog niet.

biking rebel

Wat heb je allemaal gemeten? Opzich is eenstapsmaisch op 64 graden prima voor een smaakvol biertje.

Wat was je verwachte SG na de kook? Welke SG heb je gemeten na de kook?
Het recept kan ik niet zien, kun je die er nog bij zetten?

Rich

Heb je een ionenwisselaar als ontharder? Dan is je 'zachte' water niet zo heel geschikt om mee te brouwen. Dit kan bijgedragen hebben aan je problemen.

RobinBakker

Citaat van: jaapz op 07-12-2017  09:02 uVoorzichtig geroerd? Als je flink hard geroerd hebt kan het best oxidatie zijn, maar dat verklaart je platte bier nog niet.

Ja ik heb voorzichtig geroerd en vooral niet te hard.

Citaat van: Jedoka op 07-12-2017  08:45 uHoelang zit het bier al in de fles? In de regel heb je zeker 2 weken nodig op fles op kamertemperatuur en meestal langer.
Verder zal het aan de mout mits goed geschroot niet liggen en aan het water ook niet, misschien de maischtemperatuur? Je hebt in principe een eenstapsmaisch gedaan en naar mijn weten gebeurt dat in de regel op 67 graden en dan vaak nog even uitmaischen op 72/78 graden.
Er vanuit gaande dat je eerst naar een schoon vat hebt overgeheveld voor het bottelen,heb je niet schoon gewerkt of de honing is voor het bottelen niet goed gemengd maar waarschijnlijk is het een gevalletje geduld hebben...

Jelle

Het eerste vat vat 13liter heb ik sinds afgelopen woensdag twee weken geleden gebotteld, en dat staat nu op kamertemperatuur (misschien heel iets minder, rond de 20 graden). Voorheen toen ik mijn installatie nog niet had deed ik altijd een een staps maisch op 63 a 64 graden en dat leverde best goed bier op, maar sinds de HERMS werd de smaak in mijn mening een stuk minder en heb ik al 3 keer plat bier gekregen.

Normaal gesproken werk ik altijd erg schoon (natuurlijk in mijn mening :) ), ik maak het gistvat eerst met koud water schoon zodat alle stukjes etc. er uit zijn, daarna met heet water doorspoelen (kraantje en gistvat zelf), daarna maak ik het schoon met oxi en laat het inwerken voor 5 a 10 minuten en spoel ik het daarna nog eens na met heet water, dat lijkt me wel schoon werken.

Citaat van: Rich op 07-12-2017  13:22 uHeb je een ionenwisselaar als ontharder? Dan is je 'zachte' water niet zo heel geschikt om mee te brouwen. Dit kan bijgedragen hebben aan je problemen.

Dit zou ik even navragen, antwoord houdt je tegoed!

Citaat van: biking rebel op 07-12-2017  11:04 uWat heb je allemaal gemeten? Opzich is eenstapsmaisch op 64 graden prima voor een smaakvol biertje.

Wat was je verwachte SG na de kook? Welke SG heb je gemeten na de kook?
Het recept kan ik niet zien, kun je die er nog bij zetten?


Het verwachte SG na de kook was 1078 hier kwam ik uit op ongeveer 1060 (volgens mij was het 1065~, ik heb dit helaas niet opgeschreven  ::) ).

Recept wat ik heb gebruikt:

9kg pilsmout

4.5kg tarwemout

550g Ambermout

100Gr Perle hop (90 minuten meegekookt)

40g Saaz (15 minuten meegekookt)

20g koriander(1 minuut meegekookt)

250g honing(geen lindebloesem, gewone AH Bloemenhoning van Langnese voor 1 minuut meegekookt)

125g bruine kandijsuiker ipv witte.

Maischen:

10 minuten op 58 graden.

75 minuten op 64 graden.

Gist: Wyeast Belgian Strong Ale (2x 125ml)
 

RobinBakker

De waterontharder is inderdaad een ionenwisselaar met hars en zout.

Rich

Citaat van: RobinBakker op 07-12-2017  14:45 uDe waterontharder is inderdaad een ionenwisselaar met hars en zout.

Wat je kan doen is eens water pakken van voor de ontharder en kijken welke resultaten je daarmee bereikt. Alternatief is bronwater uit de winkel.

RobinBakker

Ja inderdaad, de waterontharder staat bij een kameraad (waar we dus brouwen) en hij had ervoor een bypass gemaakt zodat we kunnen brouwen zonder de ontharder, we gaan eens kijken wat voor resultaten dat oplevert.

Maar uit nieuwsgierigheid wat heeft die water ontharder / ionenwisselaar nu voor een negatief effect op het bier? Wat wordt er beïnvloed?

Rich

Je haalt calcium-, chloride- (geloof ik) en magnesiumionen uit het water en stopt er natrium in. Calcium en magnesium zijn voor de maisch en vergisting nuttige ionen, het hoge gehalte aan natrium en afwezigheid van chloride kan een effect hebben op de smaak(sensatie). Er zijn hier ongetwijfeld mensen die je er meer over kunnen vertellen.

j.heesters3

Ik had laatst ook een tripel gebrouwen en daarvan een fles na 10 dagen hergisting in de koelkast gezet om te proberen. Niet dus was ook erg plat. Zat wel wat koolzuur in en met veel moeite kon je schuim zien. De rest van de flesjes nog 2 weken laten staan en toen nog een geprobeerd. Ging open net een mooie sis veel koolzuur en een mooie schuimkraag. Heb de flesjes na het openen van het eerste flesje allemaal nog een keer geschud en weer in de krat gezet. Ik wacht dus 3 weken voordat ik er een open maak. Succes

Jos

biking rebel

Citaat van: RobinBakker op 07-12-2017  15:29 uJa inderdaad, de waterontharder staat bij een kameraad (waar we dus brouwen) en hij had ervoor een bypass gemaakt zodat we kunnen brouwen zonder de ontharder, we gaan eens kijken wat voor resultaten dat oplevert.

Maar uit nieuwsgierigheid wat heeft die water ontharder / ionenwisselaar nu voor een negatief effect op het bier? Wat wordt er beïnvloed?

Hier wat meer informatie:
https://vlaamshobbybrouwforum.eu/oudforum/index.php?topic=346.0

Jacques

Citaat van: Rich op 07-12-2017  14:59 uWat je kan doen is eens water pakken van voor de ontharder en kijken welke resultaten je daarmee bereikt. Alternatief is bronwater uit de winkel.

Bronwater kan heel hard water zijn.

Beter is demiwater gebruiken waaraan brouwzouten zijn toegevoegd of een omgekeerde osmose apparaat aanschaffen zodat je zelf demiwater kunt maken.

RobinBakker

Even een tijdje gewacht en een flesje op de kop gezet, na 3 a 4 dagen op de kop en daarna 4 dagen in de koeling is het resultaat een stuk beter! Er zit een kleine schuimkraag op die wel redelijk blijft staan
(Valt niet dood) en de smaak is ook wel wat beter, het heeft een zachte honing na smaak. Dus toch nog een redelijk resultaat kunnen boeken!

Volgende week zaterdag proberen we het recept exact opnieuw zonder de ontharder, eens kijken wat dat brengt!

Nog wel even een vraag, hoe kan het dat ik na het op de kop zetten van een flesje een schuimkraag heb en een meer koolzuur? De schuimkraag komt door de koolzuur, maar wat is nu de gedachten achter het op de kop zetten van een flesje om meer koolzuur te krijgen?

Easywoods

Citaat van: RobinBakker op 13-12-2017  20:14 uNog wel even een vraag, hoe kan het dat ik na het op de kop zetten van een flesje een schuimkraag heb en een meer koolzuur? De schuimkraag komt door de koolzuur, maar wat is nu de gedachten achter het op de kop zetten van een flesje om meer koolzuur te krijgen?

Doordat je het gist weer door het bier mengt is het wat actiever geworden en is er wat CO2 gevormd. ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.