Kruiden bij blikbrouwen

Gestart door Feld, 13-12-2017 11:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Feld

Beste bierbroeders,

ik heb een vraag.
Nu mijn eerste bier in mijn kruipruimte onder huis aan het rusten is na de tweede lagering ben ik op zoek naar een nieuw project.

Ik wil een 23 liter lichte IPA brouwen en gaan experimenteren met kruiden.
Mijn idee is dat ik de ruim 20 liter in 4/5 delen ga splitsen.
deel 1 krijgt na de eerste fase suiker en gaat op fles
deel 2 en 3 krijgen kruiden (thee) en suiker en gaan op fles
Deel 4 en 5 krijgen kruiden (thee) en gaan een tweede lagering in

Kruiden of toevoegingen waar ik aan denk:
- honing
-speculaaskruiden of kruidnagel
- citrus
- koriander wellicht samen met de citrus (één van de twee na de tweede lagering toevoegen)
-Waterkers of rozmarijn (vers) voor de bittere smaak

Vragen:
1) hoe voeg ik verse kruiden toe bij blikbrouwen na de vergisting?
2) trek ik van speculaaskruiden / kruidnagel een thee door te koken en deze toe te voegen voor bottelen?
3) wat is een goede wijze om citrus toe te voegen en is deze dan uitermate geschikt om schoongemaakt is de tweede lagering te laten meegaan?
4) welke maten zijn er voor kruiden toevoegen?

Mijn doel is om gevoel te krijgen voor kruiden en de effecten!
En uiteraard om een leuk experiment te maken

Eric v B

Je moet doen wat je zelf wilt maar... ga eerst zorgen dat je het bierbrouwproces onder de knie krijgt en ga dan pas experimenteren met kruiden.

Als je dan toch per se met kruiden wilt experimenteren, doe dat dan niet met een IPA maar brouw een neutraal blond bier en voeg daar kruiden aan toe en merk dan wat de kruiden doen met je bier. In een IPA sneeuwen de smaken van je kruiden onder in het hopgeweld.

Ondanks het in de wind slaan van mijn adviezen  ;) wil ik je wel succes wensen op je ontdekkingstocht in de bierwereld.

Feld

Blond ipv IPA... logisch!
Dank je wel.

Nu alleen nog hoe(veel)

joenedu

Je kan een thee-ei gebruiken voor het toevoegen van kruiden, of een hopzakje. Als je de mogelijkheid hebt om het bier na de navergisting heel koud weg te zetten voor een paar dagen, zakt alles naar de bodem (kruiden ben ik niet zeker van overigens, nog nooit geprobeerd).
En hoeveel kruiden toevoegen is al naar gelang je smaak: dat wordt dus goed noteren wat je aan het bier hebt toegevoegd.

CeesM

Ja, zonde van de hoevelheid hoppen in de IPA als het door die toevoegingen niet te drinken is.

Jacques

Een (ouder) artikel over kruiden in bier.

En verder: pas op met kruiden. Je brouwsel wordt snel een kruidenbitter in plaats bier.

Feld

Citaat van: Jacques op 13-12-2017  21:23 uEen (ouder) artikel over kruiden in bier.

En verder: pas op met kruiden. Je brouwsel wordt snel een kruidenbitter in plaats bier.

Dank je wel! Ik ken het artikel en vond het mooi duidelijk en dan wil ik toch wat proberen.
Veder dan een blik ga ik nog niet komen en dan gewoon doen wat er op de verpakking staat...

Edwarff

Zeker doen! Ik denk wel dat je tot de conclusie zal komen dat kruiden je bier veelal niet beter maken.

Ik adviseer je ook een deel te dry-hoppen. Doe eens 5 gram per liter met bijvoorbeeld Citra of Mosaic. Ik schat in dat die beter wordt dan het deel met kruiden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.