Carapils, waarom gebruiken we dit nog?

Gestart door Marcel_k, 06-12-2017 18:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcel_k

Gister luisterde ik naar een podcast van Brülosophy.
Daarin werd iemand geïnterviewd die testjes had gedaan met carapils.
De hypothese was dat je kan proeven dat er carapils (bijv. zoeter) is gebruikt, én dat het meer en steviger schuim geeft.

Daartoe had ie een batch gesplitst en 1 helft met 10% carapils in de stort, andere helft niet. Al het andere constant.
Zijn proefpanel van 11 personen kregen steeds 3 biertjes geserveerd, met 1 glaasje carabier, en 2 glaasjes van de andere batch. Slechts 2 personen wisten de goeie er uit te pikken.

Voor het schuim heeft ie enkele maanden de ontwikkeling van zijn bieren gevolgd. Het resultaat: het schuim van de niet-cara was beter dan de wél-cara.

Zijn conclusie: het gebruik van cara-pils kun je net zo goed achterwege laten, in ieder geval voor dit geteste  type bier (licht, blond).

Mijn persoonlijke advies zou dan nog zijn, om dit onderzoek nog wat vaker te herhalen en de onderzoeksopzet nog iets objectiever te maken. Maar verder.... ik houd wel van dit soort onderzoeken :-)

davyd

Onder een aantal gevorderde hobbybrouwers op andere continenten bestaat al lang de consensus dat carapils voor niks goed is, en al zeker niet om het schuim te bevorderen, integendeel.

Hay

Nooit gebruikt en was ik in de toekomst ook niet van plan

William

In gebruik het o.a. in DIPA's om de bitterheid wat tegenwicht te geven in de vorm van body. Werkt voor mij goed.

Op schuimstabiliteit merk ik geen effecten

Erick

Ik draai er per jaar zeker 5 kg van weg in verschillende biersoorten, zou het missen als het werd verboden. ;D

Etn82

Gebruik het toch met volle tevredenheid in een aantal verschillende bierstijlen. Meestal om wat body en volle smaak aan een licht gekleurd bier te geven.

seed7

Carapils, ja, da's net zo iets als het handje tarwemout een half decennium geleden.

Carapils past in het Amerikaanse brouwen om extreme bitterheid te balanceren en om body aan bier te geven als je zeer enzymrijke mouten gebruikt. Amerikaanse mouten kunne tot drie maal zo veel enzymen bevatten als onze Europese.

Het 1:1 kopieren van met name Amerikaanse recepten levert dan te veel body en vaak 'zoete meuk' op.

Een mout om met beleid in te zetten.

Ingo

Jacques

Het is niet de eerste keer dat Brülosophy beweerd dat er geen verschil is, terwijl veel anderen ervaren hebben dat wel uitmaakt. Zelf vertrouw ik meer wetenschappelijk onderzoek en mij eigen ervaringen. Bij sommige laag alcoholische bieren maakt carapils wel dat je iets betere schuimhoudbaarheid hebt. Bij zwaardere bieren maakt het inderdaad niet uit. Die hebben meer hogere alcoholen waardoor de schuimhoudbaarheid minder is. Daar kan carapils niet tegen op.

EBC

Ik dacht toch dat het algemeen feit was dat lichte caramouten de schuimstabiliteit bevorderen.

Robert1968

CiteerHet is niet de eerste keer dat Brülosophy beweerd dat er geen verschil is terwijl veel anderen ervaren hebben dat wel uitmaakt. Zelf vertrouw ik meer wetenschappelijk onderzoek en mij eigen ervaringen
De valkuil is dat sommigen enkel dat wetenschappelijk onderzoek aanhalen die hun eigen ervaringen ondersteunen.  ;)

Het is niet Brulosophy die beweert dat er geen verschil is, maar het zijn de (statistische) uitkomsten van de ervaringen van een groot aantal proevers, net zoals de ervaring van jou er (slechts) één is.

Ik vind de (driehoeks)testen van Brulosophy juist informatief en (soms) verhelderend, maar je moet ze soms wel in perspectief zien, ze laten zich vaak moeilijk veralgemeniseren (zoals bij zoveel zaken bij brouwen).
In de bewuste test is een redelijk bitter bier gebrouwen (tegen de 50 IBU), mogelijk is het effect van 10% carapils dan lastig te detecteren. Misschien zou het resultaat bij een ander type bier anders zijn geweest. :weetniet:


Marcel_k

Citaat van: Robert1968 op 07-12-2017  11:55 uDe valkuil is dat sommigen enkel dat wetenschappelijk onderzoek aanhalen die hun eigen ervaringen ondersteunen.  ;)

Het is niet Brulosophy die beweert dat er geen verschil is, maar het zijn de (statistische) uitkomsten van de ervaringen van een groot aantal proevers, net zoals de ervaring van jou er (slechts) één is.

Ik vind de (driehoeks)testen van Brulosophy juist informatief en (soms) verhelderend, maar je moet ze soms wel in perspectief zien, ze laten zich vaak moeilijk veralgemeniseren (zoals bij zoveel zaken bij brouwen).

ja, spijker op de kop. Conclusies uit onderzoek die onwelgevallig zijn, moet je niet negeren omdat het niet in je straatje past, natuurlijk.
het gaat er hier om dat redelijk onderbouwd is, dat carapils op sommige momenten totaal zinloos is.

Ik lees vaker in ons forum over brouwers die 'onderzoek' hebben gedaan, en dan blijkt het om de toch (vrij subjectieve) waarneming van één persoon te gaan. (wat wij wel eens N=1 onderzoek noemen).
Dan vind ik die triangletesten van Brülosophy in een proefpanel toch minstens zo waardevol.

Jacques

Citaat van: Robert1968 op 07-12-2017  11:55 uDe valkuil is dat sommigen enkel dat wetenschappelijk onderzoek aanhalen die hun eigen ervaringen ondersteunen.  ;)

Het is niet Brulosophy die beweert dat er geen verschil is, maar het zijn de (statistische) uitkomsten van de ervaringen van een groot aantal proevers, net zoals de ervaring van jou er (slechts) één is.

Ik vind de (driehoeks)testen van Brulosophy juist informatief en (soms) verhelderend, maar je moet ze soms wel in perspectief zien, ze laten zich vaak moeilijk veralgemeniseren (zoals bij zoveel zaken bij brouwen).
In de bewuste test is een redelijk bitter bier gebrouwen (tegen de 50 IBU), mogelijk is het effect van 10% carapils dan lastig te detecteren. Misschien zou het resultaat bij een ander type bier anders zijn geweest. :weetniet:

Citaat van: Marcel_k op 07-12-2017  12:45 uja, spijker op de kop. Conclusies uit onderzoek die onwelgevallig zijn, moet je niet negeren omdat het niet in je straatje past, natuurlijk.
het gaat er hier om dat redelijk onderbouwd is, dat carapils op sommige momenten totaal zinloos is.

ik lees vaker in ons forum over brouwers die 'onderzoek' hebben gedaan, en dan blijkt het om de toch (vrij subjectieve) waarneming van één persoon te gaan. (wat wij wel eens N=1 onderzoek noemen).
Dan vind ik die triangletesten van Brülosophy in een proefpanel toch minstens zo waardevol.

Bij Brulosophy worden twee vergelijkende brouwsels gemaakt en vervolgens zet men die twee bieren voor aan meerdere proevers. Het bier dat die proevers voorgeschoteld krijgen is dat ene brouwsel. Iets anders zou het zijn als men 5 of 10 keer vergelijkende bieren brouwt en die brouwsels voorlegt aan een aantal proevers.

Overigens wordt schuimhoudbaarheid bij de commerciële brouwerijen vastgesteld via gestandaardiseerde methoden.

Schuimstabiliteit is van veel factoren afhankelijk. Ik noemde eerder hogere alcoholen (negatief effect) maar ook het  gehalte aan iso-alfazuren (positief effect) en al dan niet koudhoppen (negatief effect). Maar ook de wijze van inschenken (gistvlokjes zijn schuimnegatief). Voor een goede beoordeling zijn daarom ook vele tests nodig en kan op basis van één test geen conclusies worden getrokken. Het is niet voor niets dat ik mijn tests met betrekking tot het hydrateren van gist heel wat keren herhaald heb. Overigens zijn er bij die tests ook proefsessies geweest met meerdere gekwalificeerde proevers.
Neemt niet weg dat je altijd kritisch moet zijn. Daarom zal ik de komende tijd bij gebruik van gedroogde gist de gist wel gaan hydrateren.

Wat ik bedoel is dat je de uitkomsten van de Brülosophy tests niet voor zoet koek moet aannemen. Daarvoor is brouwproces te complex. Er zijn altijd factoren die de uitkomst van je tests beïnvloeden. Ik ben het eens dat één test geen test is. Maar het lukt niet altijd meerdere tests in een korte tijd te realiseren. Je wilt tussendoor vaak ook een gewoon biertje brouwen.

EBC

Probleem met mouten in dit soort vergelijkingen is de fijnheid van schroten. Fijn schroten is funest. Hoe grover hoe beter. Je wil de kiemen niet fijnmalen, dat is negatief.
Brulosophy houdt daar vast geen rekening mee.

hans_nwk

Een brulosophy test is ook een N=1 test. meerdere proevers maar maar een brouwsel (zoals hierboven ook opgemerkt).

Groet,
Hans

Dugraph

Hoewel ik zeker kritisch ben op de manier van testen en de resultaten ben ik een liefhebber van de Brülosophy experimenten. Je kunt ook niets testen...

Zelf zijn ze ook kritisch trouwens. De uitkomsten worden niet voor absolute waarheid aangenomen. Soms blijven ze zelfs bepaalde handelingen doen ook al wijst hun experiment geen significant verschil aan. Een en ander wordt volgens mij in deze podcast geadresseerd:

Wat betreft n=1; puur uit interesse... Zou een groot bedrijf dat twee email marketing campagnes als test wegstuurt - en op basis van verkoop resultaten uiteindelijk één strategie doorzet in de toekomst - ook de test als n=1 zien?

hans_nwk

Ik ben niet kritisch op de manier van testen, ik zie het als leuke experimenten die ideeen opleveren die je zelf kunt proberen.
Citaat van: Dugraph op 08-12-2017  09:07 uWat betreft n=1; puur uit interesse... Zou een groot bedrijf dat twee email marketing campagnes als test wegstuurt - en op basis van verkoop resultaten uiteindelijk één strategie doorzet in de toekomst - ook de test als n=1 zien?
Je test dan welke van de twee mails het best is en brulosophy test welke van twee bieren het best is (of het best bij je smaak past).
Het is een N=1 test en je weet pas of methode 1 altijd een beter bier oplevert dan methode 2 als je het herhaalt.
Nu kan het zo zijn dat als je de test herhaalt de resultaten andersom uitvallen.

Groet,
Hans

jaapz

Citaat van: EBC op 07-12-2017  23:47 uProbleem met mouten in dit soort vergelijkingen is de fijnheid van schroten. Fijn schroten is funest. Hoe grover hoe beter. Je wil de kiemen niet fijnmalen, dat is negatief.
Brulosophy houdt daar vast geen rekening mee.

http://brulosophy.com/2015/11/23/mind-the-gap-course-vs-fine-crush-exbeeriment-results/
http://brulosophy.com/2017/01/09/mind-the-gap-pt-2-the-impact-of-grain-crush-size-on-a-moderate-og-ale-exbeeriment-results/


Volgens mij beschrijven ze ook bij elk ander experiment wat ze doen hoe fijn ze schroten. Omdat ze allemaal een eigen proces hebben beschrijven ze in elk experiment wat ze doen ook precies hoe ze door het proces heengelopen zijn op de brouwdag.

Dugraph

Citaat van: hans_nwk op 08-12-2017  09:17 uHet is een N=1 test en je weet pas of methode 1 altijd een beter bier oplevert dan methode 2 als je het herhaalt.
Nu kan het zo zijn dat als je de test herhaalt de resultaten andersom uitvallen.

Misschien is mijn statistieke kennis te ver weggezakt (waarschijnlijk wel) maar ik dacht dat N stond voor het aantal proefpersonen. Bij een hoog genoeg aantal mag je resultaat als representatief worden gezien. Dus bij de emails zal men het resultaat bij bv 10.000 proefpersonen als representatief zien. Dat heeft verder niets te maken met het aantal keer dat de test wordt gedaan.

Brulosophy heeft dit opgelost door driehoekstesten uit te voeren. Bij een groot genoeg aantal mensen die het juiste bier uit de 3 bieren hebben geselecteerd, wordt de uitkomst als significant gezien. Dit aantal is altijd fors hoger dan kans, namelijk 1/3e. Let wel: voor dat specifieke experiment, met dat specifieke bier/ingrediënten/brouwproces/enz. enz.


seed7

"The magic word is ... inconclusive" als het aantal proevers dat onderscheid weet te maken niet gehaald wordt betekent dat niet dat er geen onderscheid is maar dat er geen resultaat is. Dat is het geval bij het overgrote deel van die tests.
Helaas zien te veel brouwers dat verschil niet :(

Oorzaak, lees de eerste hoofdstukken van Meilgaard en je snapt dat de meetonzekerheid bij de gevolgde methode te hoog is om tot een conclusie te komen.

Ingo

Dugraph

Citaat van: seed7 op 08-12-2017  15:10 u"The magic word is ... inconclusive" als het aantal proevers dat onderscheid weet te maken niet gehaald wordt betekent dat niet dat er geen onderscheid is maar dat er geen resultaat is. Dat is het geval bij het overgrote deel van die tests.
Helaas zien te veel brouwers dat verschil niet :(

Ik denk dat je refereert aan de paragraaf 'Human subjects as instruments'? Zowel uit dit stuk als uit je bericht hierboven leid ik af dat het jou om harde onderzoeksresultaten gaat, het liefst lab technisch ondersteund?

Voor mij op hobbybrouw niveau is dit helemaal niet interessant. Het interesseert me niets als een bepaalde ester toch echt wel aanwezig is in het bier maar net onder de smaakdrempel valt. Ik wil gewoon weten wat mijn naasten (geoefende en ongeoefende drinkers) zullen merken als ik een bepaalde stap wel of niet uitvoer. Wat een bepaald ingrediënt doet met mijn bier. Is er voor een leek een merkbaar verschil in body, schuimkwaliteit, enzovoorts als ik carapils gebruik?

seed7

Citaat van: Dugraph op 08-12-2017  21:16 uIk denk dat je refereert aan de paragraaf 'Human subjects as instruments'?

Neen, niet specifiek, met name de eerste 3-4 hoofdstukken als geheel is waar het om draait. Om een reproduceerbaar resultaat te verkrijgen moet je met op de juiste wijze getrainde slachtoffers werken in de juiste omgeving met de juiste identifikatiemethoden etc. Als je dat niet doet is het geheel tamelijk zinloos.
Het gaat me ook helemaal niet om wat Marshal allemaal uitvoert, het is de kromme interpretatie van de lezers die me dwars zit...

Nu de grap, als je dat niet zinloos vindt en de uitkomsten van Marshall wel (zeer) waardeert/interpreteert , heb je je wel eens afgevraagd wat dan de waarde van sites als reetm'nbeeradvocaatmetuntappedsterretjes is? Precies, de zelfde lezers/slachtoffers die geen onderscheid 'kunnen' proeven tussen een pils gefermenteerd op 10 of 20°C spreken zich hier ineens uit over de subtielste smaaknuances tussen de verschillende bieren en hypen of breken brouwers die hun stinkende best en om goed bier te brouwen. Voor mij zit daar een luchtje aan...

Ingo

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: seed7 op 08-12-2017  23:00 uNeen, niet specifiek, met name de eerste 3-4 hoofdstukken als geheel is waar het om draait. Om een reproduceerbaar resultaat te verkrijgen moet je met op de juiste wijze getrainde slachtoffers werken in de juiste omgeving met de juiste identifikatiemethoden etc. Als je dat niet doet is het geheel tamelijk zinloos.
Het gaat me ook helemaal niet om wat Marshal allemaal uitvoert, het is de kromme interpretatie van de lezers die me dwars zit...

Nu de grap, als je dat niet zinloos vindt en de uitkomsten van Marshall wel (zeer) waardeert/interpreteert , heb je je wel eens afgevraagd wat dan de waarde van sites als reetm'nbeeradvocaatmetuntappedsterretjes is? Precies, de zelfde lezers/slachtoffers die geen onderscheid 'kunnen' proeven tussen een pils gefermenteerd op 10 of 20°C spreken zich hier ineens uit over de subtielste smaaknuances tussen de verschillende bieren en hypen of breken brouwers die hun stinkende best en om goed bier te brouwen. Voor mij zit daar een luchtje aan...

Ingo


Hulde voor deze conclusie. Mee eens.
En dan nu terug naar het nut van Cara-pils...

Dugraph

Citaat van: seed7 op 08-12-2017  23:00 uNu de grap, als je dat niet zinloos vindt en de uitkomsten van Marshall wel (zeer) waardeert/interpreteert , heb je je wel eens afgevraagd wat dan de waarde van sites als reetm'nbeeradvocaatmetuntappedsterretjes is? Precies, de zelfde lezers/slachtoffers die geen onderscheid 'kunnen' proeven tussen een pils gefermenteerd op 10 of 20°C spreken zich hier ineens uit over de subtielste smaaknuances tussen de verschillende bieren en hypen of breken brouwers die hun stinkende best en om goed bier te brouwen. Voor mij zit daar een luchtje aan...

Ik waardeer de resultaten van een representatief onderzoek onder proefpersonen. De interpretatie mag een ieder voor zichzelf doen.

De enige waarde die ik hecht aan de andere platforms die je aanhaalt is dat een bier met 4 sterretjes door de massa beter wordt beoordeeld dan een bier met 2 sterretjes. Ook hier moet ieder voor zich beslissen of dat ook voor de eigen smaak geldt.


Dirtbag

Toevallig heb ik voor morgen een pils brouw op de planning staat en heb ik een aandeel van 10 % carahell in de stort. Nu is dit natuurlijk geen carapils en is het wat donkerder. 1 van de redenen is dat ik een iets voller bier wil hebben en in het vorige brouwsel heb ik 15% munich gebruikt. Nu eens 10 % carahell. rest (natuurlijk?) pilsmout.

(het emmertje met carahell keek mij ook lief aan. :) )

/edit, ik heb een "meld topic" gedaan op deze thread, zou de betreffende mod al het geleuter over N=1 of N=XXX alsjeblieft in een ander topic willen onderbrengen, dan kunnen we elke keer als dat stokpaard weer van stal wordt gehaald linken naar dat topic en kan de rest van het forum over het daadwerkelijke onderwerp gaan. Dat stokpaard heeft al genoeg nadelige effecten gehad op dit forum.

db

Jacques

Citaat van: Dirtbag op 09-12-2017  13:05 u/edit, ik heb een "meld topic" gedaan op deze thread, zou de betreffende mod al het geleuter over N=1 of N=XXX alsjeblieft in een ander topic willen onderbrengen, dan kunnen we elke keer als dat stokpaard weer van stal wordt gehaald linken naar dat topic en kan de rest van het forum over het daadwerkelijke onderwerp gaan. Dat stokpaard heeft al genoeg nadelige effecten gehad op dit forum.

db

Aanleiding voor dit topic is een Brülosophy test. Het is dan toch niet vreemd dat het gaat om de waarde van de tests die Brülosophy uitvoert. Je kunt daar grote vraagtekens bij zetten. Te vaak is de uitkomst dat er geen verschil is geconstateerd terwijl dergelijke verschillen er wel bestaan.

Ik blijf gewoon carapils gebruiken als ik vind dat het nodig is voor wat meer schuimhoudbaarheid of meer body. Mijn ervaring is dat het degelijk uitmaakt, zeker bij laagalcoholische bieren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.