Honing toevoegen, wanneer?

Gestart door Michel71, 06-12-2017 15:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michel71

Beste forumleden, medebrouwers, brouwmeesters, enz.,

Ik ga in dit bier honing toevoegen en nu is mijn vraag; wanneer is het het best om dat te doen?

In dit recept staat 5 minuten voor einde kook. Nu heb ik al het een en ander gelezen op dit forum,
maar er zijn veel verschillende manieren en meningen zag ik!



BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptHoney Ale
Brouwdatum11-01-2018
BierstijlOverige bieren
Volume19,0 l
Begin SG1,060 SG
Berekende kleur (Morey)24 EBC
Berekende bitterheid (Rager)49 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18,00 lWater uit Aalsmeer
8,16 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
37 mg/l9 mg/l68 mg/l61 mg/l82 mg/l47 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,50 kgPale Ale moutDingemans9 EBC87,0 %
0,40 kgGoldSwaen AmberDe Swaen70 EBC7,7 %
0,27 kgBiscuitDingemans50 EBC5,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Infusie68,0 °C1 min.60 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
50,6 gE.K. Goldingpellets5,7%45 min.43,8 IBU
49,3 gFugglesbellen4,3%5 min.5,4 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
453,00 gHoningsmaakstofkoken

Gist
[tabular type=4]
11 gr Danstar Windsor


ciesvandekwis

Als je honing boven de 40° verhit gaan veel smaak en antioxidanten verloren. Ik zou die dus tijdens de vergisting toevoegen. Op dag 2-3 bvb, even de pot in warm water wat vloeibaarder maken, en zo erin. Doe ik altijd, geen probleem mee.

Traploper

Inderdaad, zo doe ik het ook. Heb daar ook het meeste smaak en aroma van gekregen, zonder problemen door de niet-ontsmette honing.

TeVeHa

Ik heb de honing effe laten koken met een weinig water en toegevoegd na de hoofdvergisting maar misschien kun je het er ook gewoon bijvoegen ja  :)

Lange1985

Ik heb destijds na de hoofdvergisting de honing in een waterbadje lauw en dus vloeibaarder gemaakt en in vergistingsvat gedaan, bier vervolgens overgeheveld naar dat vat. Ging prima maar om nou te zeggen dat er een duidelijke honingsmaak/geur aan zit......mwah

Traploper

Dat is natuurlijk ook afhankelijk van de dosering en de soort honing. De goedkoopste supermarkthoning is vooral suiker en laat weinig geur- en smaakstoffen achter. Kun je net zo goed kristalsuiker toevoegen.

Ik gebruik altijd kruidige, donkere honing direct van de imker met een serieuze dosering, of ik laat het zitten.

Jochen

Citaat van: ciesvandekwis op 06-12-2017  15:36 uIk zou die dus tijdens de vergisting toevoegen. Op dag 2-3 bvb, even de pot in warm water wat vloeibaarder maken, en zo erin. Doe ik altijd, geen probleem mee.

+1

Doe het ook op die manier, werkt voor mij perfect!

HarryL

Citaat van: TeVeHa op 06-12-2017  17:06 uIk heb de honing effe laten koken met een weinig water en toegevoegd na de hoofdvergisting maar misschien kun je het er ook gewoon bijvoegen ja  :)

Honing nooit laten koken... Gaat te veel verloren.
Verwarmen tot max 60 graden om (ook) de wilde gisten dood te krijgen.
Vervolgens afgekoeld toevoegen :)

pincopallino

Pasteuriseren 62 graden/20 min. afkoelen en toevoegen na de hoofdgisting.

remolen

Ik zou deze stap toch niet over slaan en onverwarmd toevoegen. Of je moet heel goed weten dat het verse honing is met een laag vochtpercentage. Ik ben zelf imker en er zit nog wel eens een portie honing tussen die toch iets te veel vocht bevat en dus kans heeft op spontane gisting (wilde gist)
Dus wel verhitten tot max 60 graden voor de wilde gisten.

Wat betreft supermarkthoning. Ga er maar vanuit dat je dit zo kunt toevoegen. Want de honing is in 9 van de 10 gevallen al verhit geweest! Vooral als het na maanden nog vloeibaar in de supermarkt staat kan je er van uit gaan dat er mee is geknoeid.

Er zijn trouwens imkers die hun bijenkasten neer mogen zetten bij gemaaid suikerriet. (buitenland
) Dit riet "bloed" nog een hele tijd na. De bijen vliegen dan  gewoon op het suiker dat uit het suikerriet bloed. Dit mag gewoon als honing verkocht worden!

Preek natuurlijk voor eigen parochie maar zoek een goede imker uit je buurt.



Citaat van: pincopallino op 07-12-2017  11:40 uPasteuriseren 62 graden/20 min. afkoelen en toevoegen na de hoofdgisting.

Traploper

Niets wordt er smaakvoller van door het te pasteuriseren. Hoe groot is het verschil in smaak en aroma met ongepasteuriseerde honing?

pincopallino

Neem een pot honing en pasteuriseert deze 62/20 zonder deze te openen.Laten afkoelen en proeven tegenover een waarvan geen pasteurisatie is toegepast.

Traploper

Citaat van: pincopallino op 07-12-2017  13:47 uNeem een pot honing en pasteuriseert deze 62/20 zonder deze te openen.Laten afkoelen en proeven tegenover een waarvan geen pasteurisatie is toegepast.
Kan ik ook bedenken, maar de hoeveelheid honing die ik van mijn schoonouders krijg is vrij beperkt. Vandaar dat ik om ervaringen van anderen vraag.

tdp

Je zou de proef ook voor andere honing kunnen doen natuurlijk, om te kijken hoe groot het verschil is, niet specifiek voor de honing van je schoonouders?

Michel71

Bedankt voor het advies, dus gewoon na de hoofdvergisting en eventueel even op 62 ºC zetten.
Ik ben van plan om de honing van een imker bij onze kinderboerderij te halen, zal gelijk vragen wat het vochtgehalte is.

Michel71

Weet iemand toevallig hoe je het alcoholgehalte uitrekent i.v.m. het toevoegen van honing na de hoofdvergisting,
men voegt tenslotte extra suiker toe.
Moet ik dan voor het toevoegen van de honing de SG meten en na het toevoegen ook en na de gehele vergisting
deze twee bij elkaar optellen en dat maal 0,136.
Dus: begin SG - SG na hoofdvergisting = A
        SG na toevoegen honing - eind SG = B
        A + B = C x 0,136 = %alc.

tdp

Citaat van: Michel71 op 08-12-2017  09:56 uWeet iemand toevallig hoe je het alcoholgehalte uitrekent i.v.m. het toevoegen van honing na de hoofdvergisting,
men voegt tenslotte extra suiker toe.
Moet ik dan voor het toevoegen van de honing de SG meten en na het toevoegen ook en na de gehele vergisting
deze twee bij elkaar optellen en dat maal 0,136.
Dus: begin SG - SG na hoofdvergisting = A
        SG na toevoegen honing - eind SG = B
        A + B = C x 0,136 = %alc.

Je kunt de honing opnemen in je recept, in bijvoorbeeld BrouwVisie of BrouwHulp, en dan aangeven dat het wordt toegevoegd tijdens de vergisting. Dan wordt alles netjes voor je uitgerekend.

Thijs Triple

Ga het morgen ook proberen. Eerst brouwen en dan bij vergisting toevoegen.
Ben benieuwd. Echter, de honing smaak/geur is nooit echt zwaar aanwezig wat ik hier en daar lees.

Marex

Begrijp ik uit het verhaal dat ik mijn pot "verse" honing dicht kan laten en au bien marie kan verwarmen op 62 graden voor 20 minuten, af laten koelen en dan toevoegen 24/48 uur na de gist start.... ? (Is het jou gelukt Thijs?)
Gr.marc.

hansHalberstadt

Citaat van: Marex op 20-05-2023  22:04 uBegrijp ik uit het verhaal dat ik mijn pot "verse" honing dicht kan laten en au bien marie kan verwarmen op 62 graden voor 20 minuten, af laten koelen en dan toevoegen 24/48 uur na de gist start.... ? (Is het jou gelukt Thijs?)
Gr.marc.

Nog niet geprobeerd, maar als ik het zou doen dan zou ik het ook zo doen. Kan evt ook nog wel wat later, bv na 3 dagen. Hoe meer alcohol, hoe minder kans op besmetting, dus later toevoegen. Als je het toevoegt, gaat het toch weer gisten. Zie hier een voorbeeld van suiker toevoegen tijdens de gisting op dag 7 en dag 10.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=680382

Broewerke

Honing op eind hoofdgisting toevoegen. Verwarmen, ofschoon honing zuiver is zit er toch vanalles in dat kan blijven gisten.
Dat je juist bij honing de goede eigenschappen om zeep helpt bij verwarming is discutabel temeer je een product maakt waar alcohol in zit waarover men ook over gezond mag redeneren.
17 gram suiker maakt 1 % alcohol per liter. Honing bevat wat vocht dus dat zal wat meer zijn. Gebruik dit als richtlijn en het voor en na toevoegen meten lijkt mij niet zinvol. Al die berekeningen achter de komma maken je product niet beter of slechter. Of je nu een te brouwen bier berekent op 6,2 of 6,3 maakt niks uit en je moet de berekening ook nog eens zien te behalen.
Streven naar een juist berekend recept is prima doch niet ten koste van.

Thijs Triple

Nou ik heb potje van albert heijn honing er na 3 dagen vergisting in gegooid, en moet zeggen dat je de honing smaak echt wel er uit haalt. Van meerder mensen te horen gekregen. Toch wel 1 van mijn lekkerdere biertje :proost:

Thijs Triple


roger1983

Citaat van: Thijs Triple op 01-08-2023  13:57 uNou ik heb potje van albert heijn honing er na 3 dagen vergisting in gegooid, en moet zeggen dat je de honing smaak echt wel er uit haalt. Van meerder mensen te horen gekregen. Toch wel 1 van mijn lekkerdere biertje :proost:

Hoeveel honing heb jij toegevoegd (bij hoeveel volume jongbier)?

Hoor graag van je :)

hansHalberstadt

Citaat van: Traploper op 06-12-2017  18:09 uDe goedkoopste supermarkthoning is vooral suiker en laat weinig geur- en smaakstoffen achter. Kun je net zo goed kristalsuiker toevoegen.
Mag dat dan? Honing aanlengen met suiker en dan verkopen alsof het honing is?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.