Brewbag vergeten

Gestart door Matthieu84, 15-10-2023 16:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Matthieu84

Ok, dit is echt heel erg dom maar ik ben mijn brew bag vergeten te gebruiken. Het ging allemaal super lekker lekker vandaag tot het moment na de stort haha. Tips iemand?

Jan de Graaff

In principe moet je het wort, als je klaar bent met de maisch, kunnen overstorten in een vergelijkbare pan waar je de brewbag wel in hebt gedaan. Dan kun je de brewbag er alsnog uithalen. Dan het wort liever niet meer teruggieten in de eerste pan maar in de tweede pan koken; je wil ook niet teveel zuurstof in je wort hebben. Die kook je er wel weer uit, maar toch, dat duurt nog even.

Of meerdere, kleinere pannen gebruiken, maar dat is een hoop geklooi. Dan moet je het allemaal weer in de eerste pan terug doen om te koken; dat gaat niet met meerdere kleine pannen tenzij je ook je hop naar rato gaat verdelen. Dat is echt teveel gedoe.

Matthieu84

Thanks, het enige probleem is dat het om 20 liter gaat en ik niet zoveel pannen heb... Even snel moeders bellen voor wat extra pannen.

brouwerwaldonk

Citaat van: Matthieu84 op 15-10-2023  16:06 uOk, dit is echt heel erg dom maar ik ben mijn brew bag vergeten te gebruiken. Het ging allemaal super lekker lekker vandaag tot het moment na de stort haha. Tips iemand?
Met een hevelfilter die je in uw pan zet na het maishen hevel je uw helder wort rechtstreeks naar uw kookketel. Geen verlies of morsen, geen oxidatie  geen afkoeling en tijdwinst.

Jan de Graaff

Citaat van: brouwerwaldonk op 16-10-2023  08:27 uMet een hevelfilter die je in uw pan zet na het maishen hevel je uw helder wort rechtstreeks naar uw kookketel. Geen verlies of morsen, geen oxidatie  geen afkoeling en tijdwinst.
Als de topic-starter het heeft over zijn 'brewbag', dan weet je al dat het een BIAB-brouwer is en dat maisch- en kookpan één en dezelfde zijn. Vaak is er dan helemaal geen kookketel om naar over te hevelen voorhanden, omdat je bij BIAB-brouwen niet hevelt maar je brouwzak verwijderd...

Matthieu84

Wat ik uit eindelijk heb gedaan:

Na het maischen heb ik het wort laten afkoelen tot een graad of 50. Vervolgens heb ik de ketel deels leeggeschept in 2 eigen pannen, samen goed voor 9 liter. De rest heb ik in een PP curver koelbox gestort om vervolgens in sneltrein vaart de ketel schoon te spoelen. Brew Bag er in, alles terug in de ketel, brandmeester.

Dit bleek echter niet de laatste fout te zijn in mijn poging om merry f*cking christmas bier te brouwen. In dit recept zaten specerijen met o.a steranijs en ik had hopbloemen in plaats van pellets (voor het eerst). De pellets kook ik sinds kort mee zonder zakje of hopspider na het beluisteren van een burlosophy podcast over dit onderwerp. Vervolgens heb ik de bloemen en de steranijs, zonder verdere "bescherming" meegekookt met als resultaat een verstopte tegenstroomkoeler. Ik heb het kunstje van overgieten nog een keer moeten uitvoeren.
De kans is nog groter nu dat ik mijn bier heb verpest door al dat gerommel. Volgende keer op een brouwdag, maar gewoon mijn ADHD-medicijnen slikken ;)




alstro

Wellicht een briefje maken met alle stappen die je moet maken, uitgebreid en overdreven opschrijven en tijdens brouwen afvinken. Klinkt lullig maar werkt goed. Been there done that. ik heb ook wel eens mijn ketel vol gegooid met mout zonder de moutkorf te plaatsen. Alles schoonmaken en toe korf geplaatst en vergeten onderste filterplaat te plaatsen. Dus weer schoonmaken :-)

Arthur B

Checklist inderdaad. Goeie tip. Zeker in het begin, of als je minder regelmatig brouwt is het makkelijk om een handeling te vergeten aangezien het er best veel kunnen zijn.

tdp

Ik gebruik nog steeds checklists, brouw ondertussen 11 jaar. Vooral wanneer ik de kleine opstelling gebruik.

Theo Mol

Ook zo, zeker omdat ik regelmatig iets aan mijn manier van werken verander. Wel/niet zuur of brouwzouten gebruiken of gistvoeding toevoegen is zoiets, dat kan ik wel klaarzetten maar ik kijk er vaak overheen bij al het werk op een brouwdag.

Veel brouwsoftware heeft een mogelijkheid een lijstje te maken en af te drukken. Dan staat er op een rijtje wat je van plan bent - het meeste dan  :-\  en het is handig om je resultaten op te schrijven zodat je het rendement bij kunt stellen voor de volgende keer.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 16-10-2023  08:27 uMet een hevelfilter die je in uw pan zet na het maishen hevel je uw helder wort rechtstreeks naar uw kookketel. Geen verlies of morsen, geen oxidatie  geen afkoeling en tijdwinst.

Dit is dus eigenljk een voorstel om over te stappen naar een andere brouwmethode met 2 pannen en een hevelfilter.
Zou ook mijn voorstel zijn, maar is niet de oplossing voor dit moment om het brouwsel te redden.

Jacques

Citaat van: Arthur B op 17-10-2023  08:20 uChecklist inderdaad. Goeie tip. Zeker in het begin, of als je minder regelmatig brouwt is het makkelijk om een handeling te vergeten aangezien het er best veel kunnen zijn.

Brouwsoftware (Brewfather) is voor mij de checklist. Daar staan alle ingrediënten in die toegevoegd moeten worden en wanneer.
Verder geeft mijn Grainfather app een seintje op het moment dat het spoelwater opgewarmd moet worden. Dat is wel handig.

Snelbier

Citaat van: hansHalberstadt op 17-10-2023  10:25 uDit is dus eigenljk een voorstel om over te stappen naar een andere brouwmethode met 2 pannen en een hevelfilter.
Zou ook mijn voorstel zijn, maar is niet de oplossing voor dit moment om het brouwsel te redden.
Zou wel eens willen weten of je een Brewmonk of gelijke zonder moutkorf kan gebruiken..
Dus zelf roeren, en hevelfilter gebruiken..
Scheelt meteen 7 liter ´dode ruimte´, dus meer mout in de ketel :weetniet:.
Wie heeft het al geprobeerd.  Groet, Snelbier

Jan de Graaff

Citaat van: Snelbier op 17-10-2023  10:45 uZou wel eens willen weten of je een Brewmonk of gelijke zonder moutkorf kan gebruiken..
Ja, natuurlijk kan dat. Alleen, waarom zou je?
Het is een relatief duur alternatief voor twee eenvoudige pannen als je de beschreven meerpans/hevel methode gebruikt. De Brewmonk (en gelijken) automaten zijn nu juist bedacht voor een eenvoudigere een-pans methode.

Je kunt, in principe, ook de BIAB-methode toepassen op de brouwautomaten door gewoon net als bij BIAB al het water direct te gebruiken. Het enige verschil is dat je moutpijp dan als BIAB-brouwzak fungeert. Of je doet in je moutpijp alsnog een zak, als je dat makkelijker vindt (schoonmaken) of je hem toch hebt liggen. Kan allemaal.

hansHalberstadt

En de Brewmonk is natuurlijk ook bedoeld om mee te koken, dus dan moet je de gefilterde wort tijdelijk opslaan in bv een emmer en dan terughevelen in de Brewmonk. maar dat heeft als nadeel dat je eerst het hele ding schoon moet maken alvorens je kunt beginnen met opwarmen voor het koken. Dus dan heb je 2 nadelen (tijdelijke opslag nodig en tijdsverlies) tov 1 voordeel (hoger rendement).

Arthur B

Citaat van: Jacques op 17-10-2023  10:37 uBrouwsoftware (Brewfather) is voor mij de checklist. Daar staan alle ingrediënten in die toegevoegd moeten worden en wanneer.
Verder geeft mijn Grainfather app een seintje op het moment dat het spoelwater opgewarmd moet worden. Dat is wel handig.

Zeker. Brewfather heeft ook allerlei handige timers aan boord.

Snelbier

Citaat van: Jan de Graaff op 17-10-2023  11:38 uJa, natuurlijk kan dat. Alleen, waarom zou je?
....
Citaat van: hansHalberstadt op 17-10-2023  13:01 uen de brewemonk is natuurlijk ook bedoeld om mee te koken, dus dan moet je de gefilterde wort tijdelijk opslaan in bv een emmer en dan terughevelen in de Brewmonk...
...
Klopt allemaal, die ´automaten´ zijn uitgevonden om het simpeler te maken.
Toch heb ik wel eens een brouwsel wat ik veel moet roeren, door dikke shit of verstopt bodemfilter.
Dan is die moutkorf met filters alleen maar lastig, belemmerend.
Hoger rendement zou mooi meegenomen zijn, maar vind ik minder belangrijk.
Misschien toch eens een brouwsel aan wagen. Grootste onzekerheid wordt aanbranden van de bodem, filteren en koken is op te lossen.
Proost, Snelbier

Edwin brouwt

Citaat van: Snelbier op 17-10-2023  14:16 uKlopt allemaal, die ´automaten´ zijn uitgevonden om het simpeler te maken.
Toch heb ik wel eens een brouwsel wat ik veel moet roeren, door dikke shit of verstopt bodemfilter.
Dan is die moutkorf met filters alleen maar lastig, belemmerend.
Hoger rendement zou mooi meegenomen zijn, maar vind ik minder belangrijk.
Misschien toch eens een brouwsel aan wagen. Grootste onzekerheid wordt aanbranden van de bodem, de rest )filteren en koken' is op te lossen.
Proost, Snelbier
Ik heb daar ook wel eens over nagedacht, maar het nadeel van een brouwautomaat is dat het element klein is en de ketel smal en hoog. Je moet bij verwarmen echt flink roeren wil je de gehele maisch enigszins op dezelfde temperatuur houden.

Jan de Graaff

Als je een dik beslag hebt waardoor je verstoppingen dreigt te krijgen, zou ik rijsthulzen toevoegen in de maisch. Dat houdt de doorstroming wel gaande.

De nieuwere automaten (lees: Grainfather G40 of de Brewzilla Gen4) hebben extra perforaties in de moutpijp die verstoppingen vrijwel verleden tijd maken en toch goed blijven filteren. Ook hebben ze geen overlooppijp in het midden van de moutpijp meer, waardoor eventueel roeren stukken makkelijker gaat.

Goed, een overstap is wel een investering, maar daar gaat het niet om. Wat ik bedoel te zeggen is dat ook daar voortschrijdend inzicht de boel bij iedere generatie verbeterd.

De dode ruimte is bij de Brewzilla Gen4, zowel bij de 35L als 60L, circa 2,5 liter, waardoor in beide ketels batches van 5 liter mogelijk zijn.

Matthieu84

Thanks voor alle feedback en de conversatie die er ontstaat waar ik weer van kan leren. Ik heb dus al een checklist waar op staat dat ik de brew bag moet plaatsen haha dus ik denk dat ik aan de muur een A4 met koeienletters BREWBAG!!! ga hangen.
Als ik er over een jaar nog veel plezier in heb dan ga ik denk ik investeren in spullen zodat die brewbag niet meer nodig is.

Mijn volgende probleem  is de afwijking van mijn rapt pill. Op basis van recept een OG van 1072. Hydrometer tussen 1065 en 1070 dus missie geslaagd. Een tijdje later: Rapt pill; 1047. Op het moment van schrijven ben ik al voorbij mijn doel FG en de vergisting zwakt nog niet af. Ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen.

alstro

Citaat van: Arthur B op 17-10-2023  08:20 uChecklist inderdaad. Goeie tip. Zeker in het begin, of als je minder regelmatig brouwt is het makkelijk om een handeling te vergeten aangezien het er best veel kunnen zijn.

Ook bij veel brouwen, je gaat soms te makkelijk op auto pilot heb ik het gevoel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.