Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Ongefilterd vergisten  (gelezen 538 keer)

Offline rickschoonaard

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Ongefilterd vergisten
« Gepost op: 09-12-2017 12:11 u »
Hallo,

Ik probeer informatie te vinden over het ongefilterd vergisten, de zoekfunctie en Google helpen mij niet echt verder, wat ik wel heb gevonden is het proces dat stokers die een distillaat maken volgen maar dat is geen bier.

Ik ben vooral benieuwd naar het effect van het mee laten gisten van de mouten, welke smaken levert dit op, heeft het invloed op de viscositeit van het bier, en alle andere informatie is welkom.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Alvast bedankt

Rick

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Dirtbag

• Super lid
  • Land: nl
  • Syntax error!
Re: Ongefilterd vergisten
« Reactie #1 Gepost op: 09-12-2017 13:24 u »
Om het voldoende te steriliseren moet je het laten koken, als je mout kookt, krijg je mijns inziens best smerige smaken denk ik, denk aan overmatige kafsmaak.

Bij stoken is dit minder een probleem want je bent niet beperkt ivm met het toch moeten koken voor het stoken.

je kunt het natuurlijk proberen, ik zou het wel op een beperkte schaal doen, 5 liter maximaal of zo :)

db

Offline rickschoonaard

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 09-12-2017 15:14 u »
Ja een testje zit er inderdaad aan te komen, wilde/spontane gisting is wel iets wat er bij past alleen schimmelvorming is een ander verhaal natuurlijk, al is een mooie pelice geen probleem... Het koken is wel iets wat ik probeer te vermijden, al is dat een uitdaging...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 09-12-2017 23:00 u »
Hallo,

Ik probeer informatie te vinden over het ongefilterd vergisten, de zoekfunctie en Google helpen mij niet echt verder, wat ik wel heb gevonden is het proces dat stokers die een distillaat maken volgen maar dat is geen bier.

Ik ben vooral benieuwd naar het effect van het mee laten gisten van de mouten, welke smaken levert dit op, heeft het invloed op de viscositeit van het bier, en alle andere informatie is welkom.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Alvast bedankt

Rick

Ongefilterde maisch laten vergisten was gebruikelijk tot zo'n 1300 als ik mij niet vergis. Rond die tijd is men het beslag gaan filteren met stro. Dat was kennelijk een grote verbetering voor de smaak want het kreeg snel algemene navolging.

Offline elBieros

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 11-12-2017 14:07 u »
Heb onlangs bij een Schotse whiskystoker rechtstreeks uit het vergistingsvat mogen proeven, die vergisten ook zonder te filteren. Smaakte naar lauwe tripel, best lekker eigenlijk!

Tags: