Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Laatste 10 minuten van kookproces  (gelezen 740 keer)

Offline Martijn123

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Laatste 10 minuten van kookproces
« Gepost op: 05-12-2017 23:57 u »
Hallo,

Sinds 2 jaar brouw ik af en toe samen met 'n vriend een batch bier, wat best aardig gaat. Veel tips hebben we al van dit forum afgehaald, waarvoor dank.

Ik twijfel over een bepaalde stap in het kookproces van een van de recepten die we brouwen. Wellicht weet iemand hier ons uitsluitsel over te geven. Na 60 minuten koken voegen we hop toe, samen met bepaalde kruiden en iets suiker. Al met al brengt deze toevoeging het wort onder de 100 graden. Het duurt dan best even eer het weer echt aan de kook is.
Mijn twijfel zit nu wanneer dien ik de laatste 10 minuten in te laten gaan? Ik kan me voorstellen dat het feit dat deze ingrediėnten slechts 10 minuten dienen mee te koken, niet voor niets is. Te lang meekomen zou een verkeerde (te heftige) smaak van o.a. de hop kunnen meegeven. Na het toevoegen duurt het ongeveer 10 minuten voor het wort weer echt aan de rollende kook is. Dan het wort nog weer 10 minuten laten meekoken, of de 10 minuten laten in gaan vanaf het toevoegen van de ingrediėnten?

Wellicht zijn meer mensen tegen dit probleem aangelopen. Alvast bedankt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Basje42

• Vol lid
  • Land: 00
Re: Laatste 10 minuten van kookproces
« Reactie #1 Gepost op: 06-12-2017 08:09 u »
Ik denk dat het wel meevalt, misschien koelt het wort af tot 95 graden.
Ja, of die (stel) 5 graden verschil het em dan doen ?

De rollende kook is volgens mij meer bedoeld om o.a. DMS kwijt te raken.
En niet om de hop en kruiden harsen te absorberen.

Offline BrouwMark

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Drinkontbijt!
« Reactie #2 Gepost op: 06-12-2017 10:54 u »
Hoe hoger de temperatuur wan je wort, hoe meer alfa-isomerisatie plaatsvindt (meer bitterstoffen uit de hop) en hoe meer DMS verdreven wordt. Ik zou aanraden eerst te wachten tot de boel weer tot een rollende kook is gekomen, en dan de 10 minuten gaan tellen. Zo werk je in ieder geval volgens recept wat betreft bitterheid (IBU 's) en een beetje langer koken is alleen maar gunstig voor het DMS-niveau.

Waar kook je in? Bij een elektrische ketel loont het de moeite naar isolatie te kijken, dit scheelt enorm. Het wort is veel sneller weer aan de kook.

Mark.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 06-12-2017 13:47 u »
Al met al rengt deze toevoeging het wort onder de 100 graden.

Dat lijkt mij raar... Je wort zal dan echt geen 5°C afkoelen. Wellicht 0,1-0,5°C. Maar dan nog dan moet je gewoon harder koken. Kokende wort is meer dan 100°C  :-)

Offline brouwerwaldonk

• Vol lid
  • Land: be
  • VAW is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 06-12-2017 14:54 u »
Als het om het hoparoma te doen is, mag je het toevoegen als je de vlam uitzet, bij elektrisch koken de stroom afzet.
Voor de kruiden en hun aroma, die kan je toevoegen tijdens het lageren, een beetje minder gebruiken want er kookt geen aroma meer weg.
De suiker (als ik er al gebruik) die voeg ik toe op dag 4 van de hoofdgisting in het gistvat, wel vooraf oplossen in het wort, of koken in een minimum aan water. 

Online Serge VL

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 06-12-2017 15:26 u »
Even met een grafiekje verduidelijken dat het werkelijk te verwaarlozen is.
Er is maar ongeveer een verschil van 2 IBU als je de laatste 10 min je wort op 90°C zou houden ipv bij 100°C, Maar 90° zo laag ga je niet dus het zal vermoedelijk minder dan 1 IBU zijn.

Bron: Kinetic Modeling of Hop Acids during Wort Boiling; , International Journal of Bioscience, Biochemistry and Bioinformatics, Vol. 3, No. 1, January 2013

Offline BrouwMark

• Junior lid
  • **
  • Drinkontbijt!
« Reactie #6 Gepost op: 06-12-2017 16:54 u »
Je grafiek zegt eigenlijk dat het 33% scheelt, en met een flinke hopgift op 10 minuten voor einde koken kan dat dus een groot verschil zijn!

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 06-12-2017 20:37 u »
......
Al met al brengt deze toevoeging het wort onder de 100 graden. Het duurt dan best even eer het weer echt aan de kook is.
Mijn twijfel zit nu wanneer dien ik de laatste 10 minuten in te laten gaan? Ik kan me voorstellen dat het feit dat deze ingrediėnten slechts 10 minuten dienen mee te koken, niet voor niets is. Te lang meekomen zou een verkeerde (te heftige) smaak van o.a. de hop kunnen meegeven. Na het toevoegen duurt het ongeveer 10 minuten voor het wort weer echt aan de rollende kook is. Dan het wort nog weer 10 minuten laten meekoken, of de 10 minuten laten in gaan vanaf het toevoegen van de ingrediėnten? 

Denk je het verschil te proeven of je 10 minutentoevoeging een graadje verschil zou hebben gehad? Of enkele minuten langer in de kook?
Geld ook voor een gram meer of minder.

Goed om te weten wat je doet, maar oordeel vooral op wat je proeft.

Online Serge VL

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 06-12-2017 20:42 u »
Je grafiek zegt eigenlijk dat het 33% scheelt, en met een flinke hopgift op 10 minuten voor einde koken kan dat dus een groot verschil zijn!
Bij 90°C (10°C minder) scheelt het 33%, je wort koelt bij een stevige suikergift hooguit 2°C af gedurende 2 min dus herzie je conclusie maar even ;)

Offline Martijn0172

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 06-12-2017 20:51 u »
Mijn ervaring is dat vaak de koelspiraal voor een temperatuurdaling zorgt, niemand die dit herkent? Ik zorg altijd dat de koelspiraal helemaal leeg is. Ik zat er zelfs aan te denken om een volgende keer eerst door te spoelen met warm water

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 06-12-2017 21:16 u »
Mijn ervaring is dat vaak de koelspiraal voor een temperatuurdaling zorgt, niemand die dit herkent? Ik zorg altijd dat de koelspiraal helemaal leeg is. Ik zat er zelfs aan te denken om een volgende keer eerst door te spoelen met warm water

Ik verhoog met zo'n 500 Watt, koeler erin en na enkele minuten verlaag ik het vermogen weer.

Offline BrouwMark

• Junior lid
  • **
  • Drinkontbijt!
« Reactie #11 Gepost op: 06-12-2017 21:17 u »
Bij 90°C (10°C minder)scheelt het 33%, je wort koelt bij een stevige suikergift hooguit 2°C af gedurende 2 min dus herzie je conclusie maar even ;)

Mijn conclusie is dat het met 10 minuten koken bij 90°c maar liefst 1/3 scheelt hoeveel geisomeriseerde alfazuren er gevormd worden.

Ik ben het uiteraard met je eens dat een temperatuurdaling van 10°C niet logisch is...   :brouwen:

Mark.

Online Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #12 Gepost op: 07-12-2017 01:05 u »

Jawel. Wat ik tegenwoordig doe is de spiraal boven het kokende wort hangen, gedurende 10 minuten of zo en daarna pas in het wort de laatste 10 minuten. Op die manier hangt ie dus even voor te verwarmen in de damp van het kokende wort. Scheelt aanmerkelijk. De temperatuur zakt wel iets maar dat is maar heel even.

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #13 Gepost op: 07-12-2017 16:41 u »

Meestal plaats ik de koeler 20 minuten voor het einde, nooit tegelijk met andere ingrediėnten. Na hoog op 2 minuten kookt het wort weer.
En je hoeft niet alles er in 1 keer in te kwakken, voor hop is de timing belangrijker als voor suiker.

Tags: