Smaak Saison voor bottelen

Gestart door oengabunga, 05-12-2017 16:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oengabunga

Vandaag was mijn eerste Saison klaar met vergisten.
Het eind SG was perfect.

Nu heb ik mijn monster geproefd. De geur was OK, maar de smaak helemaal niet.
Hoe moet ik het zeggen, HEEL vlak
Komt de smaak pas na het bottelen?
Door de hergisting op de fles? (suiker)
Of moet de smaak er nu eigenlijk al in zitten?

Nu vraag ik me ook af... Mijn monster heb ik gefilterd door keukenpapier, en hierna door een vinometer gedaan.
Hij gaf me een mooie 7% aan.
Kan je dit vertrouwen? Of is bier niet te meten door een vinometer?

Ben heel benieuwd naar mijn Saison resultaat

Jack

Xendelaar

Over de smaak kan ik weinig zeggen.
Wat betreft de vinometer: van wat ik heb begrepen is dat de vinometer niet geschikt is voor bier.

remolen

Vinometer inderdaad niet voor bier bedoeld.
En met wijn is die ook niet altijd zo betrouwbaar.

Denk dat je toch zorgvuldige metingen voor en na het gisten moet doen om uit te kunnen rekenen hoeveel alcohol er in zit.

Je kunt eventueel met een test kijken hoeveel alcohol er in zit. Je moet dan gaan koken hier heb je volgens mij een speciale hydrometer voor nodig.

Adrie schrijft op een andere plek op het forum hierover :"

Er is hoop. Je kunt de kooktest doen. Neem precies 100 ml (of 250 ml als je een hydrometer hebt die alleen geschikt is voor een maatcylinder van 250 ml) bier, laat die ontgassen en opwarmen tot 20 graden. Meet de dichtheid met je hydrometer.

Giet het bier in een pannetje en kook zachtjes een kwartier de alcohol eruit. Zorg ervoor dat niet meer dan de helft verdampt.

Koel het gekookte bier snel au-bain-marie af tot 20 graden en giet het terug in de maatcylinder. Vul met water aan tot het oorspronkelijke volume, meng goed en meet de dichtheid opnieuw. Het alcoholpercentage kun je berekenen met de volgende formule:

Alcohol% = 0,717 * (SGna koken - SGvoor koken)"

Easywoods

Citaat van: remolen op 05-12-2017  16:32 uAdrie schrijft op een andere plek op het forum hierover :"

Er is hoop. Je kunt de kooktest doen. Neem precies 100 ml (of 250 ml als je een hydrometer hebt die alleen geschikt is voor een maatcylinder van 250 ml) bier, laat die ontgassen en opwarmen tot 20 graden. Meet de dichtheid met je hydrometer.

Giet het bier in een pannetje en kook zachtjes een kwartier de alcohol eruit. Zorg ervoor dat niet meer dan de helft verdampt.

Koel het gekookte bier snel au-bain-marie af tot 20 graden en giet het terug in de maatcylinder. Vul met water aan tot het oorspronkelijke volume, meng goed en meet de dichtheid opnieuw. Het alcoholpercentage kun je berekenen met de volgende formule:

Alcohol% = 0,717 * (SGna koken - SGvoor koken)"

Dat is er één om te onthouden, klinkt zo logisch dat ik het nooit zelf had kunnen bedenken  ;) :duimop: :duimop:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.