Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Fastferment  (gelezen 335 keer)

Offline beermenke

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij De Sjravelaer
Fastferment
« Gepost op: 05-12-2017 13:15 u »
Ik heb de bol onder de fastferment die ik vlak voor het bottelen weghaal. Daarna sluit ik een slang aan waarbij ik mijn bottelfles ga vullen. Mijn vraag: is het verstandig om aan de slang een kraantje te maken en nog niet gaan bottelen maar gewoon tussentijds het bezinksel dat in de slang zit af te tappen? Aftappunt slang is dus te gebruiken als opvang gist of te meten vloeistof. Zodra er dus geen gist meer in de slang zakt heb ik helder wort. Maak ik het mezelf te moeilijk of meer kans op infectie? Proberen kan ik het altijd maar serieuze adviezen geven soms andere inzichten.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
Re: Fastferment
« Reactie #1 Gepost op: 05-12-2017 13:37 u »
Het eerste flesje heeft vaak meer gist dan de rest. Daarom vul ik altijd eerst een 'sparood' flesje. Dan zie ik hoeveel gist er in zit en heb ik gelijk controle op de drukopbouw. Dat flesje drink ik als eerste leeg bij wijze van test. Ook het laatste flesje is meestal van plastic, dat kan ik dan indrukken tot de lucht er boven uit is. Ook die  werkt als controle voor het hergisten en de rijping.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #2 Gepost op: 05-12-2017 13:44 u »
Ik bottel vanuit een bottelemmer dus laat de fastferment in 1x leeg maar wil tussentijds gist aftappen en troebel wort dat normaliter in bol zakt ook al tussentijds verwijderen.

Offline CeesM

• Vol lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #3 Gepost op: 06-12-2017 14:10 u »
Ik zie geen nut aan een extra kraantje in je slang. Tijdens het gisten kan je de bol leeghalen als het vol met drap zit. Ik heb wel een monsterkraantje op ca 10 cm boven de aftapkraan om SG meting te kunnen doen. Bottelen doe ik rechtstreeks uit de fastfermenter. Tussen de slang heb ik wel een filter zitten om eventueel loskomend drap tegen te houden.

Tags: