Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: 1e keer keggen  (gelezen 1228 keer)

Online Martijn0172

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
1e keer keggen
« Gepost op: 04-12-2017 23:01 u »
Morgen ga ik voor het eerst keggen, het betreft een IPA met een simpele moutstort. Klopt mijn volgende stappen plan?

1. (Nieuwe) keg goed uitspoelen en schoonmaken met Star San
2. Bier er in hevelen (moet ik kopruimte overhouden?)
3. C02 aansluiten en zuurstof wegdrijven dmv ventiel
3. Keg in koelkast zetten op 5c
4. CO2 op 0,5 bar zetten (volgens BrouwHulp zorgt dit voor 2,2 koolzuurgehalte)
5. Na een weekje tappen maar?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: 1e keer keggen
« Reactie #1 Gepost op: 04-12-2017 23:56 u »
4. CO2 op 0,5 bar zetten

Bij 1°C  (Temperatuur van het bier) !!!!

Offline forumwaldek

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl rules!
« Reactie #2 Gepost op: 05-12-2017 01:26 u »
In principe een goed plan. 
1) Ik dompel in Star San beide steekkoppelingen, overdrukventiel en deksel apart (losgeschroefd van keg). Daarna  alle rubberringen ook goed invetten.
2) Ja hoor. Je heb wat kopruimte nodig. Ik houd het gasinlaat pijpje boven het bierniveau.
4) Ik zou wat meer druk instellen. 0,8 bar?

Succes

- W

Online Martijn0172

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 05-12-2017 09:05 u »
Dank voor de antwoorden. Het helemaal uit elkaar halen, zal dit ook nodig zijn met een nieuwe keg? En invetten, kan dit met bijvoorbeeld wat vasaline? Ik begrijp ook uit jullie reacties dat het drukadvies in BrouwHulp wat aan de lage kant zit? Gezien forumwaldek hogere bar adviseert en Oscar een lagere temperatuur?

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 05-12-2017 10:37 u »
Dank voor de antwoorden. Het helemaal uit elkaar halen, zal dit ook nodig zijn met een nieuwe keg? En invetten, kan dit met bijvoorbeeld wat vasaline? Ik begrijp ook uit jullie reacties dat het drukadvies in BrouwHulp wat aan de lage kant zit? Gezien forumwaldek hogere bar adviseert en Oscar een lagere temperatuur?
Gewoon altijd voor de lage temperatuur gaan mits dit mogelijk is. Ook goed controleren of je geen lek hebt, heb al eens een 10 kg cilinder leeg gehad hierdoor en nauwelijks druk op het bier :s.
Ik zou de eerste keer de keg uit elkaar halen en goed schoonmaken. Starsan is geen schoonmaakmiddel, beste een keer goed schoonmaken met PBW oid. Kan namelijk zijn dat er nog vuil van het productieproces in de keg zit De keg heb je zo uit elkaar dus zou dat ook gewoon doen. Invetten is naar mijn idee niet nodig, maar misschien heb ik dat wel ergens gemist.

Na gebruik maak ik de keg altijd schoon met pbw en voor gebruik starsan. Ik gebruik hier voor de mark's keg washer. Redelijk duur apparaat als je ziet dat het niet meer dan een plastic bak en een simpel pompje is, maar het werkt wel en scheelt een hoop pbw per keer en je hoeft het niet uit elkaar te halen iedere keer.

Offline Rich

• Senior lid
  • Tonight let it be Schraderbräu
« Reactie #5 Gepost op: 05-12-2017 18:43 u »
Ik zet ze na gebruik altijd een nacht weg gevuld met een vaatwaspoederoplossing (Sun zonder glansmiddel) en daarna goed uitspoelen. Ik vet de ringen die om de buisjes gaan heel iets in met Keg Lube, een voedselveilig siliconenvet, voornamelijk omdat de stijgbuis dan niet zo snel gaat verdraaien bij het vastdraaien van de koppeling. Ik haal nieuwe kegs ook eerst helemaal uit elkaar, de losse onderdelen in de PBW en de keg zelf uitgeschrobd met een wc-borstel (die speciaal voor dat doel is gekocht :) ), ik heb geen idee of ze in de fabriek gebruiksklaar worden schoongemaakt dus maar het zekere voor het onzekere. Heb ook 2e hands kegs van v/d Kooij en hoewel optisch schoon roken die nog stevig naar cola, ook zat er 'colakaas' aan de binnenkant van de koppelingen.

Online Martijn0172

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 05-12-2017 19:55 u »
Dank voor de tips!

Even een vraag wat betreft de kraan/regelaar. Begrijp ik het goed dat ik met de middelste chrome stelschroef het aantal bar regel? En regel ik die dan voor beide uitgangen? En is de bovenste meter het aantal bar in de Keg en de rechter meter het aantal bar in de fles?

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #7 Gepost op: 05-12-2017 20:21 u »
Dank voor de tips!

Even een vraag wat betreft de kraan/regelaar. Begrijp ik het goed dat ik met de middelste chrome stelschroef het aantal bar regel? En regel ik die dan voor beide uitgangen? En is de bovenste meter het aantal bar in de Keg en de rechter meter het aantal bar in de fles?

Goed begrepen.

Offline bultje76

• Junior lid
  • **
  • GrainFather-er
« Reactie #8 Gepost op: 05-12-2017 21:38 u »
Zorg er ook voor dat de CO2 fles stevig vast zit, niet los laten staan. Als hij omvalt wordt het gevaarlijk.

Offline Rich

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 05-12-2017 21:44 u »
Nog een tip is: niet je neus in een net geopende keg die onder druk is geweest steken om eens lekker te ruiken, dan wacht je een nare verrassing. Die fout maak je ook maar 1 keer.

Offline bultje76

• Junior lid
  • **
  • GrainFather-er
« Reactie #10 Gepost op: 05-12-2017 21:50 u »
Nog een tip is: niet je neus in een net geopende keg die onder druk is geweest steken om eens lekker te ruiken, dan wacht je een nare verrassing. Die fout maak je ook maar 1 keer.

;D Heel herkenbaar inderdaad.. :nut:

Online SanderH

• t Wort Wat!
  • Senior lid
  • Brouwen met de HERMS of de RIMS?
« Reactie #11 Gepost op: 05-12-2017 23:11 u »
Dank voor de tips!

Eigenlijk is het 1 uitgang met 2 aansluitingen, dus die hebben dezelfde druk aangezien ze achter 1 reduceer zitten. De bovenste is voor mij ook de rechter (tenzij je hem onderste boven monteert) en is de druk die op het fust staat. Dit is een kleinere schaal. De Linker is de druk in de CO2 cilinder, de ongereduceerde druk, dus een hogere waarde.

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #12 Gepost op: 06-12-2017 00:05 u »

Hahahaa, dat heb ik een keer gedaan met een gistvat nadat ik het overgeveld had.
Effe lekker ruiken... :nut:

Online Martijn0172

• Senior lid
« Reactie #13 Gepost op: 06-12-2017 00:12 u »
Ben nu eigenlijk wel heel benieuwd, soort lachgas effect?

Offline Rich

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 06-12-2017 07:37 u »
Nee niet echt, een snuif pure CO2 is heel erg onaangenaam, alsof iemand je in het gezicht slaat bijna.

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #15 Gepost op: 06-12-2017 20:21 u »
Ben nu eigenlijk wel heel benieuwd, soort lachgas effect?

Alsof je strot ineens wordt dichtgeknepen, je ademt in maar er komt niks. Irriterend in je neus...

Online Martijn0172

• Senior lid
« Reactie #16 Gepost op: 06-12-2017 20:59 u »
Ah jammer, ik hoopte op een lachgaseffect  :nut:

Nog een tweetal vragen. Als ik bier wil gaan tappen kan ik het op 0,5 bar laten staan? En als ik bier in een keg wil bewaren, is het beter om dit op druk te bewaren? Dus eerst verzadigen en dan laten staan?

Offline Rich

• Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 06-12-2017 21:17 u »
Eea hangt samen met de temp, lengte van de bierleiding, al dan niet gebruik van compensatorkraan en gewenste verzadiging. Er is hier ergens een topic met daarin links naar online calculators geloof ik.

Offline Rich

• Senior lid
« Reactie #18 Gepost op: 06-12-2017 21:18 u »
Ja gewoon op druk bewaren en terugkoelen als je weer wil tappen.

Offline Loser

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 11-12-2017 00:54 u »
Waarschijnlijk domme vraag, het bier dat in de leiding zit tappen jullie dit altijd af of zeg je een paar dagen kan geen kwaad?
Of juist het gedeelte dat in de tapkraan staat/zit?

Online Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #20 Gepost op: 11-12-2017 08:39 u »
Waarschijnlijk domme vraag, het bier dat in de leiding zit tappen jullie dit altijd af of zeg je een paar dagen kan geen kwaad?
Of juist het gedeelte dat in de tapkraan staat/zit?
Ik tap na een paar dagen altijd een beetje weg, voor ik mijn glas vul. Ongeveer een half glas tot een glas.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #21 Gepost op: 11-12-2017 19:33 u »
Ik heb de tapkraan direct op de keg en het geheel staat in de koelkast daarom tap ik direct een glas vol, ook  ruim een week na het laatst getapte glas.

Online Martijn0172

• Senior lid
« Reactie #22 Gepost op: Gisteren om 16:10 »
Eea hangt samen met de temp, lengte van de bierleiding, al dan niet gebruik van compensatorkraan en gewenste verzadiging. Er is hier ergens een topic met daarin links naar online calculators geloof ik.
Ik heb een directe tap met condensator dus 20 cm hoogstens. Ik vond deze info over de tapdruk. Bruikbaar denk je;

https://tapclean.nl/index.php?action=extra&extra=A_co2_tapdruk&lang=nl#.Wi_xDkriaUk

Offline Rich

• Senior lid
« Reactie #23 Gepost op: Gisteren om 16:43 »
Ah daar heb ik helaas geen kaas van gegeten, ik heb zelf een vriezer waar de hele keg in gaat.

Online Martijn0172

• Senior lid
« Reactie #24 Gepost op: Vandaag om 16:48 »
Gisteren na 7 dagen op 0,5 bar en 1,5-2c heb ik de keg in de schuur gezet om vandaag mijn eerste eigen gebrouwen biertje te tappen. Ik ben goed tevreden , wel iets te veel koolzuur, maar zo voor de eerste keer ben ik blij. Heb de fles los gekoppeld en zaterdag op mijn feestje tappen maar!!  :proost:

Tags: