Gisting blijven steken?

Gestart door Frans Veldman, 04-12-2017 14:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frans Veldman

Hallo allemaal,

Mijn eerste bierbrouwexperiment verliep voorspoedig, maar nu zit het "vast".
Het gaat om een bierkit Arsegan Tripel.

De SG was bij aanvang 1070, zoals het zou moeten zijn volgens de verpakking. De gisting kwam goed op gang maar stopte na een week. Het "bier" heeft een goede smaak, wat dat betreft is er niks mis. Het gistingsproces zou klaar kunnen zijn, alleen de SG is nu 1015. Volgens de gegevens van Arsegan zou het echter 1008 moeten zijn.
Er gebeurt nu niets meer. Het waterslot (model "doucheputje") komt niet meer omhoog. Er is geen lek, want als ik ergens tegen het vergistingsvat duw dan komt het wel omhoog. Uiteindelijk heb ik in het sample dat ik had gebruikt om de SG te meten wat suiker gestrooid. En gelijk begint het weer te bruisen. De gist is dus niet dood of zoiets. De suiker lijkt gewoon op te zijn geweest.

Wat nu? Langer wachten? Misschien is er nog wel gisting maar verloopt het dermate langzaam dat ik het niet meer kan waarnemen?

Ik krijg de neiging om het nu maar gewoon als "klaar" te beschouwen en me niets van het SG aan te trekken en het spul met wat suiker in de keg over te hevelen.

Graag jullie mening.
Alvast bedankt.

bjorri

Laat nog maar rustig een week staan. De vergisting gaat langzaam nog wat verder. Niet altijd haal je ook de voorspelde waarde maar ook daar hoef je niet druk om te maken. Gewoon nog een weekje geduld dus.

edit: Heb je de CO2 uit je sample geschud voor het meten? En de temperatuur van zowel het sample als de meter op 20 graden?

Bakmeel

Ik zit toevallig met hetzelfde "probleem" bij mijn eerste brouwsel. We kunnen elkaar in de armen sluiten Frans  8)

Het is een Arsegan Grand Cru, Start S.G. was 1068 (misschien was het brouwsel toen wel iets warmer dan 20ºC)

Nu, 9 dagen verder is het S.G. 1022. Eergisteren was het 1024. Bij deze metingen was het brouwsel mogelijk iets koeler dan 20ºC. Volgens de handleiding kan ik pas bottelen als het S.G. tussen 1007 en 1010 ligt.

Ook maar wachten dan?

Henielma

Wanneer het SG een aantal dagen niet meer daalt kan je bottelen. Om te voorkomen dat je vaak het gistvat opent zou ik pas bottelen ruim 2 weken na de start vergisting. Let wel op dat de temperatuur de laatste week niet onder de 20 ºC komt. Vaak haal je het opgegeven eind SG niet dus daar zou ik me geen zorgen om maken. Bij de hergisting op fles kan je zelfs beter 22 ºC aanhouden gedurende nog eens 2 weken.

Het wachten is het moeilijkste van het brouwen.   ;)

Bakmeel

Die temperatuur is dan toch wel een lastig dingetje... Mijn vergistingsvat staat gewoon in de woonkamer met een fleece deken er overheen, maar we stoken de CV overdag vrijwel nooit boven de 18ºC.

Henielma

Dus tijd voor een koelkast als vergistingskast met een keramische warmtelamp en zo'n inkbird, STC1000 of zelfs Tcontrol.

Bakmeel

Haha ja inderdaad. Die staat inmiddels wel op mijn to-do lijstje :-) Maar voor dit brouwsel is dat een beetje mosterd na de maaltijd...

hansHalberstadt

Te lage temperatuur of schommelende temperatuur kan een oorzaak zijn van vastlopers. Naast het feit dat sommige gisten beter uitgisten bij iets hogere temperatuur (20-22grC) kunnen temperatuurschommelingen er ook voor zorgen dat tijdens afkoeling de koolzuur meer oplost en er dus tijdelijk geen belletjes omhoogkomen die de gist in oplossing houden. Gevolg is dus dat tijdens zo'n koude periode gist neerslaat en niet meer in contact staat met het wort. Daardoor is er minder gist actief en kun je een meekoppeleffect krijgen waarbij steeds meer gist neerslaat. Hoe kleiner je volume, hoe meer dit speelt.

Remedie is een beetje zwenken en de temperatuur verhogen. Maar het kan ook zijn dat het gewoon echt is uitgegist.  In dit geval zit je al op een SVG van 78% dus uitgegist ljjkt mij. Dan dus rustig laten staan tot het helder is en dan bottelen na een week of 2.

Jacques

Citaat van: Frans Veldman op 04-12-2017  14:28 uHallo allemaal,

Mijn eerste bierbrouwexperiment verliep voorspoedig, maar nu zit het "vast".
Het gaat om een bierkit Arsegan Tripel.

De SG was bij aanvang 1070, zoals het zou moeten zijn volgens de verpakking. De gisting kwam goed op gang maar stopte na een week. Het "bier" heeft een goede smaak, wat dat betreft is er niks mis. Het gistingsproces zou klaar kunnen zijn, alleen de SG is nu 1015. Volgens de gegevens van Arsegan zou het echter 1008 moeten zijn.
Er gebeurt nu niets meer. Het waterslot (model "doucheputje") komt niet meer omhoog. Er is geen lek, want als ik ergens tegen het vergistingsvat duw dan komt het wel omhoog. Uiteindelijk heb ik in het sample dat ik had gebruikt om de SG te meten wat suiker gestrooid. En gelijk begint het weer te bruisen. De gist is dus niet dood of zoiets. De suiker lijkt gewoon op te zijn geweest.

Wat nu? Langer wachten? Misschien is er nog wel gisting maar verloopt het dermate langzaam dat ik het niet meer kan waarnemen?

Ik krijg de neiging om het nu maar gewoon als "klaar" te beschouwen en me niets van het SG aan te trekken en het spul met wat suiker in de keg over te hevelen.

Graag jullie mening.
Alvast bedankt.

Welke gist zit bij het pakket? Een vergistingsgraad van 88,5% is vrij hoog. Veel gisten halen dat niet tenzij er een flinke suikerstort gedaan is. Gaat het om een moutpakket of een extractpakket?

hansHalberstadt

Citaat van: Frans Veldman op 04-12-2017  14:28 uUiteindelijk heb ik in het sample dat ik had gebruikt om de SG te meten wat suiker gestrooid. En gelijk begint het weer te bruisen. De gist is dus niet dood of zoiets.
Als je suiker bij een vloeistof met veel opgeloste koolzuur doet  (zoals een fles cola of gistend bier) dan komt er ineens koolzuur vrij. Dat heeft dus niets met gist te maken.

biking rebel

Citaat van: Henielma op 04-12-2017  19:37 uLet wel op dat de temperatuur de laatste week niet onder de 20 ºC komt.
Waar baseer je dit op? Als je boven de minimale temperatuur van het gist blijft is er mijn inziens niks aan de hand en gaat het gist door net zolang totdat de maximale omzettingsgraad is bereikt. Door de lagere temperatuur hooguit wat langzamer. Een klimaatkast zorgt ervoor dat je resultaat constanter is en je wat meer kan sturen op het smaakprofiel van het gist, maar het is niet nodig.

Mocht ik ooit de ruimte hebben, komt er wel een klimaatkast voor wat meer controle over de vergisting en dus smaak  ;D

hansHalberstadt

Citaat van: biking rebel op 05-12-2017  11:31 uAls je boven de minimale temperatuur van het gist blijft is er mijn inziens niks aan de hand en gaat het gist door net zolang totdat de maximale omzettingsgraad is bereikt. Door de lagere temperatuur hooguit wat langzamer.
Dat is niet mijn ervaring. Ik heb al enkele keren meegemaakt dat de gisting compleet gestopt was en pas weer verder ging na temperatuurverhoging. (En het weer loswoelen van de dan neergeslagen gist op de bodem die daardoor niet meer voldoende effectief van voedingsstoffen voorzien wordt)

Henielma

Helemaal eens met de vorige post van HansHalberstadt, vandaar dus.

Jacques

Citaat van: Jacques op 04-12-2017  22:53 uWelke gist zit bij het pakket? Een vergistingsgraad van 88,5% is vrij hoog. Veel gisten halen dat niet tenzij er een flinke suikerstort gedaan is. Gaat het om een moutpakket of een extractpakket?

Ondertussen heb ik begrepen dat je op zee wilt gaan brouwen en dat je gaat brouwen met extractpakketten.

Blijft nog steeds de vraag om welke gist het gaat en hoeveel suiker je bij het brouwsel gedaan hebt.

Frans Veldman

Het gaat om een Argesan "Triple" pakket. Ik heb zowel de suiker als de gist die bij het pakket zat er conform de instructies bij gedaan. Volgens diezelfde instructies zou de begindichtheid 1070 moeten zijn (wat wel zo ongeveer klopte) en de einddichtheid 1008. Wat er precies voor gist bij zat weet ik niet, het zakje heb ik niet meer.
Deze eerste test is overigens gewoon thuis uitgevoerd; je moet ergens beginnen.

Jeukstaardt

Citaat van: Jacques op 05-12-2017  21:03 uBlijft nog steeds de vraag om welke gist het gaat en hoeveel suiker je bij het brouwsel gedaan hebt.

Volgens mij is het een vloeibaar gehopt moutextract pakket en daarbij zit volgens de site van Brouwmarkt S-33.
Bij het moutpakket Triple zit de S-04.

Jacques

Citaat van: Jeukstaardt op 06-12-2017  20:31 uVolgens mij is het een vloeibaar gehopt moutextract pakket en daarbij zit volgens de site van Brouwmarkt S-33.
Bij het moutpakket Triple zit de S-04.

S-33 heeft volgens Fermentis een vergistingsgraad van 70%. Tenzij er veel suiker toegevoegd wordt kom je met deze gist niet op een vergistingsgraad van 88,5%.

Bakmeel

Ik heb nu net, na twee weken in het vergistingsvat het S.G. nogmaals gemeten. Deze komt nu uit op 1.022, dezelfde waarde als afgelopen dinsdag. Voor wat ik er nu nog van begrijp is de vergisting dus gestagneerd.

Ik wil nu toch maar gaan bottelen, maar moet ik nu nog suiker toevoegen? Volgens de beschrijving zou ik 7 gram per liter moeten toevoegen. Is dat wel verstandig wetende dat er nog zo veel restsuiker in het brouwsel zit? Volgens de beschrijving zou het S.G. tussen 1.007 en 1.010 moeten zijn voor het bottelen.

springerke

Ik heb 2 jaar geleden zelfde meegemaakt , alles geprobeerd om de gisting terug aan de gang te krijgen maar niets heeft geholpen
Dan maar gebotteld , en ja hoor vergisting heeft dan in gang geschoten met als resultaat bommetjes, van 20 L niets kunnen overhouden.
Volgende keer zal ik een kleine suikergift geven om opnieuw proberen de vergisting op gang te trekken, dit is wat ook gebeurd is op de fles.

HermanH

Citaat van: springerke op 09-12-2017  11:44 uVolgende keer zal ik een kleine suikergift geven om opnieuw proberen de vergisting op gang te trekken, dit is wat ook gebeurd is op de fles.
Eens proberen met de "opschaalmethode". Dus een starter maken met 0,5 liter wort, daar 1 liter van het stilgevallen bier bij, na 12 uur er 2 liter bij gieten, terug na 12 uur 2 liter erbij, dan 4 liter en dan terug x 2 of alles erbij, gaat nooit mis....

Bakmeel

Ik heb BrouwHulp gebruikt en deze online rekentool en ik kom er op uit dat de half vergiste wort een SG van 1022  nu 57.2 gram suiker per liter bevat. Dat had bij de voorgeschreven SG van 1010 26 gram per liter moeten zijn. De instructies van Arsegan hebben het over het toevoegen van 7 gram suiker per liter (om dan blijkbaar het SG naar 1013 op te krikken). Dat is altijd nog minder dan wat er nu in zit.

Ik ben bang dat als ik suiker toevoeg dat ik, zoals bij Springerke, bommetjes ga maken. Maar komt de gisting zonder suikergift wel weer op gang na het bottelen?

springerke

Bij mij is de vergisting terug op gang geschoten met toevoeging suiker bij bottelen, dus ik denk een toevoeging suiker in gistvat moet ook terug aan gisten gaan.
De opschaalmethode heb ik toegepast , maar alleen met 1 L en dan opschalen met  2L dan in gistvat en is daar opnieuw stil gevallen,  moest verder opgeschaald hebben misschien zoals Herman zegt.

Bakmeel

Ik gok het er maar op... Ik heb gebotteld zonder suiker toe te voegen in de hoop dat door de beroering de vergisting weer op gang komt. Zo niet, dan pech gehad en probeer ik het opnieuw. 8) Maar dan in een koelkast met een lamp en een STC1000

Jacques

Citaat van: Bakmeel op 09-12-2017  10:41 uIk heb nu net, na twee weken in het vergistingsvat het S.G. nogmaals gemeten. Deze komt nu uit op 1.022, dezelfde waarde als afgelopen dinsdag. Voor wat ik er nu nog van begrijp is de vergisting dus gestagneerd.

Ik wil nu toch maar gaan bottelen, maar moet ik nu nog suiker toevoegen? Volgens de beschrijving zou ik 7 gram per liter moeten toevoegen. Is dat wel verstandig wetende dat er nog zo veel restsuiker in het brouwsel zit? Volgens de beschrijving zou het S.G. tussen 1.007 en 1.010 moeten zijn voor het bottelen.

Het is maar heel erg de vraag of je het eind SG dat in de handleiding staat gaat halen.

Het beste is een labvergisting te doen. Neem een monster van je bier waarbij je veel gist meeneemt van de bodem van je gistvat. Zet dit monster warm weg en zwenk met de fles zodat de gist in beweging wordt gebracht. Door de overmaat aan gist, de hogere temperatuur en beweging gist het bier helemaal uit.
Na 4 à 5 dagen meet je het SG. Als het niet gedaald is dan is het bier echt uitgegist. Elke gist heeft namelijk een eigen vergistingsgraad. Anders gezegd niet elke gist vergist even goed uit. Er zijn meerdere factoren die de vergistingsgraad bepalen. Gist is daarvan de belangrijkste. Zie ook http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=vergisting:vergistingsgraad

Frans Veldman

Met het bier is het helemaal goed gekomen! Gewoon toen er niks meer gebeurde me niks meer van de SG aangetrokken en het hele zaakje in een keg gedaan met 50 gram suiker, en na een week had de SG toch de streefwaarde bereikt. Het bier is lekker en volgens mij gewoon zoals het ook zou moeten zijn.
Misschien is het belangrijker om te kijken of het vergistingsproces klaar is (geen activiteit meer in waterslot en SG) dan om krampachtig te hopen dat een of andere specifieke SG-waarde gehaald wordt?
In de volgende batch (met andere biersoort) had ik meer het omgekeerde: SG was al goed om te bottelen maar toch was er nog wel wat activiteit. In dit geval het bier toch maar in de keg gedaan want daar zit toch een afblaasventiel op dus een bom gaat het sowieso niet worden. En ik had het gistvat nodig voor batch 3. ;-)
Het hoofddoel op dit moment is niet zozeer om veel bier te brouwen maar om een beetje inzicht te krijgen in het hele proces, zodat eenmaal op de oceaan we hopelijk minder fouten maken. ;-)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.