Vreemd schuim

Gestart door Peter Bos, 04-12-2017 09:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter Bos

Ik heb geprobeerd het testbrouwsel 06 Mint the Chocolate van de Koninck na te brouwen. Qua smaak komt het aardig in de buurt alleen de schuimkraag ziet er niet uit.
Er ontstaan grote bellen die al snel uit elkaar spatten en een vieze laag aan de rand van het glas achterlaten. (Zie foto.)
Wie heeft er een idee wat de oorzaak kan zijn? Ik vermoed zelf dat het de vettigheid uit de chocoladerepen is.

 


Dit is het recept:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk20170703
Naam receptChoco Munt
Brouwdatum4-7-2017
BierstijlStout (Oatmeal)
Volume21,0
Begin SG1,057 SG
Eind SG1,015 SG
Schijnbare vergistingsgraad73,7%
Alcoholgehalte5,5 vol.%
Berekende kleur (Morey)77 EBC
Berekende bitterheid (Rager)39 IBU
Brouwzaalrendement82,8 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
17,00 lWater uit Boxmeer
1,30 gCaCl2
2,50 gCaSO4
6,50 mlMelkzuur
13,83 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
111 mg/l7 mg/l21 mg/l318 mg/l32 mg/l83 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,92 kgPale Ale moutDingemans7 EBC69,6 %
0,43 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC7,6 %
0,30 kgChocolademoutDingemans900 EBC5,3 %
0,30 kgAroma 50Dingemans50 EBC5,3 %
0,20 kgGeroosterde gerstThomas Fawcett and Sons1200 EBC3,5 %
0,20 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC3,5 %
0,19 kgCaramunich IIIWeyermann150 EBC3,4 %
0,10 kgChocolade reepSupermarkt0 EBC1,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust68,0 °C1 min.90 min.3,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,2 gE.K. Goldingpellets4,9%first wort hop20,8 IBU
29,0 gPacific Gempellets15,0%20 min.22,4 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
100,00 gMuntspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,021 SG
Schijnbare vergistingsgraad66,7%
Start nagisting7-7-2017
Temp. nagisting19,0 °C
Temp. lagering0,0 °C


Jaap W

Dat ziet er inderdaad niet echt lekker uit.  :P :huilen:

Staple

Ik zou cocoanibs gebruikt hebben. Wat voor chocolade heb je gebruikt?

Fermon

Het lijkt wel gist.

Peter Bos

Ik heb de meest bittere chocolade gebruikt die er te krijgen is.

TeVeHa

Ben je zeker dat er chocolade in hoort te zitten? Met mouten kan je de meest gewenste smaken misschien ook wel genereren. Die honderd gram munt is ie vers of gedroogd en proef je die en hoe heb je die toegevoegd? Chocolade mag je in feite niet laten meekoken max verhitten tot 50°C.
mvg

Eric v B

Citaat van: TeVeHa op 04-12-2017  18:03 uChocolade mag je in feite niet laten meekoken max verhitten tot 50°C.
mvg
Wellicht veroorzaakt dat vreemd schuim op je bier...

Jan iets Grunn

Naar mijn idee lost het vet uit de chocolade niet op in bier. Dat verstoort de schuimkraag.

forumwaldek

Wel interessant om te zien.
Dank je.


- W

Peter Bos

Citaat van: TeVeHa op 04-12-2017  18:03 uBen je zeker dat er chocolade in hoort te zitten? Met mouten kan je de meest gewenste smaken misschien ook wel genereren. Die honderd gram munt is ie vers of gedroogd en proef je die en hoe heb je die toegevoegd? Chocolade mag je in feite niet laten meekoken max verhitten tot 50°C.
mvg

Ik heb dit bier geproefd in de brouwerij van de Koninck en volgens de beschrijving zat er munt en cacaobonen in.
De munt was vers en heb ik 10 minuten meegekookt. De smaak is overduidelijk aanwezig.
Als ik dit recept weer ga brouwen dan gebruik ik waarschijnlijk maar de helft van de munt. En in plaats van de chocolade reep wat meer chocolade mout.

tdp

Citaat van: Peter Bos op 05-12-2017  09:06 uIk heb dit bier geproefd in de brouwerij van de Koninck en volgens de beschrijving zat er munt en cacaobonen in.
De munt was vers en heb ik 10 minuten meegekookt. De smaak is overduidelijk aanwezig.
Als ik dit recept weer ga brouwen dan gebruik ik waarschijnlijk maar de helft van de munt. En in plaats van de chocolade reep wat meer chocolade mout.

Cacaobonen is wel wat anders dan pure chocolade ;). Zoals al aangegeven is, zou je in dit geval beter je bier kunnen lageren op cacaonibs, deze kun je in de supermarkt wel kopen.

NaahedetleJ

Citaat van: tdp op 05-12-2017  10:32 uCacaobonen is wel wat anders dan pure chocolade ;). Zoals al aangegeven is, zou je in dit geval beter je bier kunnen lageren op cacaonibs, deze kun je in de supermarkt wel kopen.

TDP, zou je in het geval van lageren op cacaonibs  na de hoofdvergisting wel overhevelen?
Dan laten nagisten en dan hierin de cacaonibs gooien voor een week. Dan bottelen?

tdp

Citaat van: NaahedetleJ op 16-05-2018  10:50 uTDP, zou je in het geval van lageren op cacaonibs  na de hoofdvergisting wel overhevelen?
Dan laten nagisten en dan hierin de cacaonibs gooien voor een week. Dan bottelen?

Hoi Jelte,

Dat zou ik wel doen, in dit geval. In dit draadje staat wel een en ander uitgelegd.

Succes!

NaahedetleJ


Heisenberg

Volgens mij is dat biertje mislukt...

Jacques

Citaat van: Heisenberg op 17-05-2018  16:55 uVolgens mij is dat biertje mislukt...

Bier is meer dan een mooie schuimkraag. Het is jammer dat we zo vaak met onze ogen proeven...

Een klein beetje vet kan een volmondige smaak geven. Dat past wel bij een chocoladebier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.