Gisting niet op gang gekomen

Gestart door jan le mercier, 04-12-2017 08:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jan le mercier

Verdorie! Gisteren had ik een gewone IPA gebrouwen en dit op de manier waarop ik dat al meer dan 20 keer heb gedaan.

Een korrelgistje gebruikt en dit toegevoegd en in mijn keuken gezet. Maar vandaag is de gisting niet op gang gekomen.

Dat is nog nooit gebeurd.

Heeft iemand een idee wat ik daaraan kan doen?

Nog een zakje korrelgist erbij doen?

Alvast bedankt,

Jan

Adbrouwt

Nog even een paar dagen geduld Jan. Als hij dan nog niet begonnen is een extra zakje gist toevoegen

Hay

Denk ook dat je ff geduld moet hebben Jan.
Kan je de temperatuur niet wat verhogen?

Neetje

Laatst ook hetzelfde probleem gehad. 2 gistvaten met beide Arsegan West Coast die ruim over de houdbaarheidsdatum was.
Vergisting in mijn klimaatkast en 2,5 dagen gewacht. Geen start.
Opnieuw andere/verse gist toegevoegd en binnen korte tijd volop gebubbel in het waterslot. (lekker biertje geworden).

Als na ruim 2 dagen geen start vergisting zichtbaar is, lijkt het mij het best om nieuwe gist toe te voegen.
Enkele graden verschil in temperatuur is geen reden dat er geen start plaats vind. (tenzij je ver buiten spec zit).

Jacques

Citaat van: Neetje op 04-12-2017  18:14 uAls na ruim 2 dagen geen start vergisting zichtbaar is, lijkt het mij het best om nieuwe gist toe te voegen.
Enkele graden verschil in temperatuur is geen reden dat er geen start plaats vind. (tenzij je ver buiten spec zit).

Beter is altijd vitale gist te gebruiken. En zakjes die over de datum zijn of weg te doen of te gebruiken als gistvoeding door deze aan het begin van het koken toe te voegen aan het wort. De cellen worden dan kapotgekookt en de inhoud is prima voeding voor nieuwe gistcellen.

ciesvandekwis

Voor de rest van de lezers: enkele gouden regels hier


http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=vergisting:gestokte_vergisting

Oudere gist kan je evt ook gebruiken om een starter te maken, maar dan wel enkele dagen op voorhand. Tags genoeg hier hoe je een giststarter maakt.

Neetje

Citaat van: Jacques op 04-12-2017  22:46 uBeter is altijd vitale gist te gebruiken. En zakjes die over de datum zijn of weg te doen of te gebruiken als gistvoeding door deze aan het begin van het koken toe te voegen aan het wort. De cellen worden dan kapotgekookt en de inhoud is prima voeding voor nieuwe gistcellen.

Ben het met je eens.
Toch probeer ik van alles uit. 1x vergist met een zakje S33 van meer dan één jaar over de datum (koel bewaard). Ging prima.

Jacques

Citaat van: Neetje op 05-12-2017  20:49 uBen het met je eens.
Toch probeer ik van alles uit. 1x vergist met een zakje S33 van meer dan één jaar over de datum (koel bewaard). Ging prima.

Bij een goed bewaard zakje kan het inderdaad meevallen. Maar beter is het om op zeker te spelen. Je hebt immers al een aantal uren staan te brouwen. Zonde als je door verkeerde zuinigheid een slepende vergisting krijgt.

mbroek

Citaat van: Jacques op 05-12-2017  21:35 uBij een goed bewaard zakje kan het inderdaad meevallen. Maar beter is het om op zeker te spelen. Je hebt immers al een aantal uren staan te brouwen. Zonde als je door verkeerde zuinigheid een slepende vergisting krijgt.

Dat klopt maar ik heb ook de ervaring dat zakjes van een jaar over datum (altijd koud bewaard) nauwelijks minder presteren. Gisteravond nog een bier geproefd wat vlot vergist was met een jaar over datum US05. De SVG was hier 79%. Wel ent ik die oude zakjes gehydrateerd en gebruik ik de maximum hoeveelheid die BrouwHulp berekend.

Hay


EBC

Welke gist was het? BRY-97 is bijvoorbeeld een langzame starter ...

Jacques

Citaat van: mbroek op 06-12-2017  11:34 uDat klopt maar ik heb ook de ervaring dat zakjes van een jaar over datum (altijd koud bewaard) nauwelijks minder presteren. Gisteravond nog een bier geproefd wat vlot vergist was met een jaar over datum US05. De SVG was hier 79%.

Ook ik heb gemerkt dat als de gist steeds goed bewaard is geweest de achteruitgang van de vitaliteit mee kan vallen. Maar dat is niet altijd het geval. Vandaar het advies als je ziet dat de gist over de datum is toch nieuwe te bestellen.

jan le mercier

Ondertussen 3 dagen verder.

Ik had dus zondag 3 december gebrouwen en 's avonds een zakje Safe Ale US05 gebruikt, de gist die ik altijd gebruik voor een IPA. Maandag was er nog niets. Toen heb ik dus dit stukje geplaatst hier op het forum. Maandag om 10 uur 25 heb ik een nieuw zakje toegevoegd: weer een Safe Ale US05. Beide zakjes waren goed tot 01/2018, niét over tijd dus, maar ik had ze wel niet koud bewaard. Toen heb ik weer heel de dag gewacht, maar om 17u44 was er nog steeds niets. Toen heb ik wéér een nieuw zakje toegevoegd, weer van dezelfde gist, maar deze keer wel houdbaar tot 2020. Direct nadien schoot de gisting in gang.

Bon: dat zal dus de "moraal" van het verhaal zijn, zeker? Beter een gist gebruiken die nog lang goed is?

Maar wat ik me nu nog wel afvroeg: er zitten dus nu twee oude "kapotte" zakjes gist bij. Kan dit kwaad? Moet ik iets speciaals doen nu ivm overhevelen of zo? Of moet ik gewoon extra hop toevoegen om de smaak te verdoezelen? Of geeft die kapotte gist geen smaak af?

Maandag om 17u44 had ik wel van het wort geproefd, maar daar was er niets mis mee. Ook de geur die uit het waterslotje komt, is gewoon normaal zoals altijd.

Alvast bedankt,

Jan.

tdp

Vreemd Jan, maar het komt in ieder geval wel goed nu! Gist dus vanaf nu lekker koel bewaren, in de koelkast bijvoorbeeld!

Groet,

mbroek

Citaat van: tdp op 07-12-2017  08:18 uVreemd Jan, maar het komt in ieder geval wel goed nu! Gist dus vanaf nu lekker koel bewaren, in de koelkast bijvoorbeeld!

Groet,

Met mijn en de ervaring van Jan lijkt het duidelijk, altijd de zakjes zo koud mogelijk koelen. Eenmaal bewaard buiten de koeling haal je de t.h.t. datum niet eens.

Jacques

Citaat van: jan le mercier op 07-12-2017  08:09 uMaar wat ik me nu nog wel afvroeg: er zitten dus nu twee oude "kapotte" zakjes gist bij. Kan dit kwaad? Moet ik iets speciaals doen nu ivm overhevelen of zo? Of moet ik gewoon extra hop toevoegen om de smaak te verdoezelen? Of geeft die kapotte gist geen smaak af?

Je hebt nu een zeer grote overmaat aan gist geënt. Op basis van mijn laatste test zou ik op tijd overhevelen. Dat wil zeggen voordat de vergisting voorbij is en er nog koolzuur ontwikkeld wordt. Op die manier kun je het oxidatiegevaar beperken.

Adbrouwt

Citaat van: Jacques op 07-12-2017  21:40 uJe hebt nu een zeer grote overmaat aan gist geënt. Op basis van mijn laatste test zou ik op tijd overhevelen. Dat wil zeggen voordat de vergisting voorbij is en er nog koolzuur ontwikkeld wordt. Op die manier kun je het oxidatiegevaar beperken.
Deze begrijp ik nooit Jacques misschien kun je mij dat verklaren. Je wil genoeg gist toevoegen om de vergisting zo snel mogelijk op gang te brengen. Jan heeft nu waarschijnlijk veel dode gistcellen toegevoegd (voeding voor de levende gist) die niet vermenigvuldigen.

Jacques

Citaat van: Adbrouwt op 08-12-2017  08:09 uDeze begrijp ik nooit Jacques misschien kun je mij dat verklaren. Je wil genoeg gist toevoegen om de vergisting zo snel mogelijk op gang te brengen. Jan heeft nu waarschijnlijk veel dode gistcellen toegevoegd (voeding voor de levende gist) die niet vermenigvuldigen.

Niet alles van de oude gistcellen wordt gebruikt voor de aanmaak van nieuwe gistcellen. Er blijven autolyseproducten over.
Verder is het zo dat als je veel gist ent er ook veel gist is nadat de klus geklaard is. Hoe meer gist er is des te meer autolyseproducten je kunt krijgen, zo simpel is het.

jan le mercier

Ondertussen 9 dagen later. Net overgeheveld. Dat ging vrij vlotjes. Brix was ongeveer 6 à 7 (kwam van 14) ik kon het wel niet zo goed zien. Er was geen "verkeerde" smaak aan het bier. Een beetje aan de bittere kant, maar dat is normaal. Ik had wel de indruk dat het bier vrij troebel was. Er lag niet extreem veel smurrie op de bodem van het vat. Eerder gewoon zoals anders. Binnen 3 weken bottel ik hem. Ik hou jullie zeker op de hoogte.

Jan.

Neetje

Zal een prima biertje worden, denk ik.

jan le mercier

30 dagen later nu. Ik heb de IPA gebotteld. 51 flesjes van 37,5 cl had ik en 6 flesjes van 33 cl. De brix was ongeveer 6 (ik kon dat niet zo goed zien) en ik heb 6 gram per liter bottelsuiker toegevoegd.

Voor de eerste keer heb ik ook een nieuw "systeem" gebruikt voor de hop. Die heb ik eerst met een lepel uit het vat geschept en dan door een zeef gedrukt. Normaal gezien had ik altijd de indruk dat er heel wat hoparoma verloren ging omdat die gewoon in het vat bleef liggen. Ik ben ns heel benieuwd wat dit gaat geven.

Al heel efkens van het bier geproefd. Proefde eigenlijk normaal: zoals een zelfgemaakte IPA altijd smaakt.

Ik hou jullie zeker op de hoogte.

Duimen jullie dat ie goed komt?

Jan




jan le mercier



Het is dan precies toch goed gekomen. Het is nog wel veel te vroeg, ik weet het, het bier staat nog maar een week, maar het is toch al lekker. Niets zuurs, of zo. Gewoon een lekkere IPA.

Vreemd dat ik zo lang geen IPA heb gebrouwen. Ik moet daar dringend verandering in brengen.

Misschien brouw ik morgen al een nieuwe.

Sorry voor de stress.

Jan

Hay

Eind goed al goed Jan! Proost!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.