Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Koken in de weckketel  (gelezen 1002 keer)

Offline HarryL

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Koken in de weckketel
« Gepost op: 03-12-2017 12:07 u »
Vandaag, omdat ik toch vroeg wakker was, maar eens aan het spelen gegaan met mijn nieuwe weckketel.
Nu gaat het op temperatuur houden voor het maischen wel redelijk, ik heb met de thermometer een verschil van ca. 4 á 5 graden gemeten als hij aan of uit staat. Lijkt mij geen super groot issue.

Alleen, zonder deksel, komt hij net niet lekker aan de kook, net wel net niet op het kookpunt.
Als test deksel er op, pan goed aan de kook en bleef goed aan de kook.
Deksel een stukje open, pan blijft aan de kook.

Nu mijn vraag, kan het kwaad om tijdens het koken de deksel er op te laten, dan wel een klein stukje open, het lijkt mij dat er dan genoeg vocht kan verdampen. Er kwam in ieder geval genoeg stoom uit de pan zeg maar.

Ik zat er ook al over te denken om een soort plaat te gaan maken welke ik er overheen kan leggen met een kleinere opening dan zonder deksel.
Ik las ook al, de pan isoleren, maar waarmee kan je dat het beste doen?
Ik lees slaapzak, isolatiefolie etc...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Koen S

• Vol lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
Re: Koken in de weckketel
« Reactie #1 Gepost op: 03-12-2017 13:31 u »
Ik kook ook in een Weckketel, 2000 Watt, en tijdens het koken isoleer ik die met radiatorfolie die ik vastmaak met velcro en grote elastiek zoals je vindt in de naaiwinkel. Werkt perfect, mooie rollende kook. Na het brouwen kan ik de ketel ook makkelijk afwassen aan binnen- en buitenkant omdat de radiatorfolie niet vastgeplakt is.

Offline remolen

• Vol lid
  • Bijen, Bier, honing, Mede.. allemaal zo lekker
« Reactie #2 Gepost op: 03-12-2017 13:35 u »
Hoi Harry,

je schrijft: "Nu gaat het op temperatuur houden voor het maischen wel redelijk, ik heb met de thermometer een verschil van ca. 4 á 5 graden gemeten als hij aan of uit staat. Lijkt mij geen super groot issue."

Wat bedoel je daar mee? Tijdens het maischen is een schommeling van 4a5 graden echt niet wenselijk.

Verder was mijn eerste reactie op je andere vraag (deksel op de pan) gebruik de zoekfunctie van het forum. Maar nadat ik dat zelf deed kwam ik niet tot een eenduidige conclusie.

Er wordt veel geschreven over dat verdamping belangrijk is omdat er dan stoffen verdampen die je niet in je bier wilt hebben die zorgen voor groente smaak aan het bier. (zo uit mijn hoofd dms?)

Maar Jaques beschijft op een andere plek op het forum dat deksel er op of af niet zo veel uit maakt voor verdamping. (er staat daar niks over het wel of niet voldoende verdampen van ongewenste stoffen)

Mijn eerste advies (als nog redelijke beginner) zou zijn deksel er af. En de buitenkant van de ketel isoleren. Dit kan bijvoorbeeld met radiatorfolie.

Wat ik wel gek vind je hebt een ketel van 2000 watt. ik had ook problemen met mijn ketel van 1800 watt maar die van 2000 isoleer ik niet en heeft een prachtige rollende kook.

Als je MET deksel werkt wat ik dus niet adviseer zul je in je recept misschien rekening moeten houden met minder verdamping en dus een hoger begin sg voor het koken.

Groet REne

Offline HarryL

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 03-12-2017 14:18 u »
Als je MET deksel werkt wat ik dus niet adviseer zul je in je recept misschien rekening moeten houden met minder verdamping en dus een hoger begin sg voor het koken.

Groet REne

Daarom zat ik ook te denken, de deksel half op de pan of een plaat er overheen met een kleinere opening.
Zodat er minder warmte verloren gaat.

Offline HarryL

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 03-12-2017 14:19 u »
Ik kook ook in een Weckketel, 2000 Watt, en tijdens het koken isoleer ik die met radiatorfolie die ik vastmaak met velcro en grote elastiek zoals je vindt in de naaiwinkel. Werkt perfect, mooie rollende kook. Na het brouwen kan ik de ketel ook makkelijk afwassen aan binnen- en buitenkant omdat de radiatorfolie niet vastgeplakt is.

Radiatorfolie is een goeie, daarmee kan je hem mooi inpakken inderdaad.

Offline AukeRadelaar

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 03-12-2017 22:28 u »
Radiatorfolie is een goeie, daarmee kan je hem mooi inpakken inderdaad.

Hier idem, de radiatorfolie echter helemaal rondom dichtgeplakt met alutape (bouwmarkt). Bijkomend voordeel is dat je de temperatuur tijdens het maischen langer kan behouden zonder bij te verwarmen. Zeker wanneer je je ketel een beetje leert kennen Kun je hier erg secuur mee werken.
Groeten,
Auke

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #6 Gepost op: 04-12-2017 12:49 u »
Ik heb mijn ketels geīsoleerd met Armaflex. Het is duurder dan verwarmingsfolie maar isoleert veel beter.
Bij de Ventilatieshop hebben ze (als een van de weinigen) lengtes van 1,5 meter. Dat is lang genoeg om in een keer om je weckpan te wikkelen. Je hebt dan maar 1 naad die je af kan plakken met ducktape.
Met onderstaande kun je twee pannen isoleren:

https://www.ventilatieshop.com/armaflex-armaduct-isolatie-breed-1500mm-per-meter/?sqr=armaflex&

Offline j.heesters3

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 04-12-2017 13:08 u »
Ik isoleer mijn weckketel ook. Gebruik deze alleen maar voor het maischen. Heb er een thermometer in hangen die tot op de 0,1 graad meet. Op het moment dat de temperatuur een halve graad gezakt is zet ik de thermostaat weer wat hoger. Zodra ik zie dat de temperatuur weer naar boven gaat zet ik de thermostaat weer uit. De temperatuur stijgt dan weer. Maar langzaam en bereikt dan meestal weer de gewenste temperatuur. Of een paar tienden daar boven. Blijft door de isolatie goed aan de temperatuur en ik hoef maar 1 of 2 keer bij te sturen. Ik heb wel een roerwerk en de deksel is helemaal gesloten tijdens het maischen. Kwestie van uitproberen.

Jos

Offline CeesM

• Vol lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #8 Gepost op: 04-12-2017 17:56 u »
Vandaag, omdat ik toch vroeg wakker was, maar eens aan het spelen gegaan met mijn nieuwe weckketel.
Nu gaat het op temperatuur houden voor het maischen wel redelijk, ik heb met de thermometer een verschil van ca. 4 á 5 graden gemeten als hij aan of uit staat. Lijkt mij geen super groot issue.
De temperatuurschommeling kan je verkleinen door je ketel aan te sluiten op een STC-1000 of iets gelijkswaardig. Hiermee heb je een temperatuurschommeling van 0,6  ēC.

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #9 Gepost op: 04-12-2017 19:32 u »
De temperatuurschommeling kan je verkleinen door je ketel aan te sluiten op een STC-1000 of iets gelijkswaardig. Hiermee heb je een temperatuurschommeling van 0,6  ēC.

Ik maisch en kook al 20 jaar in een elektrische weckketel, isolatie scheelt alles.
Als de ketel goed geisoleerd is zakt de temperatuur iets van een halve graad per 30 minuten dus heb je helemaal geen thermostaat nodig.
Ik gebruik de thermostaat alleen om het maischwater op begintemperatuur te laten komen terwijl ik de mout schroot.
Als er verwarmt wordt moet er wel geroerd of gepompt worden anders brandt de maisch aan.
Tijdens de temperatuurverhoging naar de volgende maischstap staat de ketel dus vol aan en eenmaal op temperatuur uit, net als op gas dus eigenlijk.

Offline HarryL

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 04-12-2017 19:34 u »
Ik maisch en kook al 20 jaar in een elektrische weckketel, isolatie scheelt alles.
Als de ketel goed geisoleerd is zakt de temperatuur iets van een halve graad per 30 minuten dus heb je helemaal geen thermostaat nodig.
Ik gebruik de thermostaat alleen om het maischwater op begintemperatuur te laten komen terwijl ik de mout schroot.
Als er verwarmt wordt moet er wel geroerd of gepompt worden anders brandt de maisch aan.
Tijdens de temperatuurverhoging naar de volgende maischstap staat de ketel dus vol aan en eenmaal op temperatuur uit, net als op gas dus eigenlijk.

Okee, en dan gewoon verwarmingsfolie als isolatie?

Offline AukeRadelaar

• Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 04-12-2017 23:03 u »

Je woont in Assen toch? Daar is een Gamma...

https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-radiatorfolie-600x50-cm-3-m2/p/B101268

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #12 Gepost op: 04-12-2017 23:12 u »
2 lagen dubbelzijdig in mijn geval.
Bij mijn kookketel (Westfalia) heb ik een rond 'handvat' waar ik de bovenkant van af heb gezaagd zodat ik en gat van een centimeter of 10 heb waar de damp weg kan.
Dit scheelt enorm veel met aan de kook brengen.

Offline HarryL

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 05-12-2017 06:56 u »

Klopt :) Die had ik al gezien!
Staat in de planning om op te halen ;)

Online bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
« Reactie #14 Gepost op: 05-12-2017 09:46 u »

Alleen, zonder deksel, komt hij net niet lekker aan de kook, net wel net niet op het kookpunt.
Als test deksel er op, pan goed aan de kook en bleef goed aan de kook.
Deksel een stukje open, pan blijft aan de kook.

Nu mijn vraag, kan het kwaad om tijdens het koken de deksel er op te laten, dan wel een klein stukje open, het lijkt mij dat er dan genoeg vocht kan verdampen. Er kwam in ieder geval genoeg stoom uit de pan zeg maar.

Met deksel op de pan verdamp je misschien nog wel meer dan zonder deksel. Tenzij je er een snelkookpan van maakt. De warmte die je er in stopt komt er uit als stoom of waterdamp. Het is misschien slecht voor te stellen maar iedereen die Havo natuurkunde heeft gedaan kan dat bevestigen.

Verder is het doel van koken het verdampen van onaangename stoffen en niet zozeer verdampen van water. De stoffen die je kwijt wilt hebben een laag kookpunt, die verdampen dus veel makkelijker dan water. Rollende kook is dat je beweging ziet in de vloeistof zodat elk druppeltje ook eens aan de oppervlakte komt. Het hoeft niet wild te bruisen en de pan uit te spatten.

En ja, een pan isoleren helpt enorm.

Offline BrouwMark

• Junior lid
  • **
  • Drinkontbijt!
« Reactie #15 Gepost op: 05-12-2017 10:54 u »
Mijn weckketel heb ik ook geīsoleerd met 2 lagen radiatorfolie, zelfs het deksel van de pan. Dit scheelt ook behoorlijk wat met temperatuurschommeling tijdens het maischen (met deksel erop).
Ook kookt de pan nu mooi door. Dit is niet alleen belangrijk voor je verdamping maar vooral ook voor de isomerisatie van de alfazuren uit je hop. Geen goede kook is (veel) minder bitterheid. De ongewenste stoffen (DMS) koken ook wel weg bij een niet-rollende kook als die lang genoeg duurt, omdat hun kookpunt lager ligt dan die van water.

:degroeten:

Mark.

Offline AukeRadelaar

• Junior lid
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 05-12-2017 13:15 u »
Mijn weckketel heb ik ook geīsoleerd met 2 lagen radiatorfolie, zelfs het deksel van de pan. Dit scheelt ook behoorlijk wat met temperatuurschommeling tijdens het maischen (met deksel erop).
Ook kookt de pan nu mooi door. Dit is niet alleen belangrijk voor je verdamping maar vooral ook voor de isomerisatie van de alfazuren uit je hop. Geen goede kook is (veel) minder bitterheid. De ongewenste stoffen (DMS) koken ook wel weg bij een niet-rollende kook als die lang genoeg duurt, omdat hun kookpunt lager ligt dan die van water.

:degroeten:

Mark.

Hoe heb je het deksel geīsoleerd? Dat lijkt mij ook wel wat :)
Groeten!
Auke

Offline BrouwMark

• Junior lid
  • **
  • Drinkontbijt!
« Reactie #17 Gepost op: 05-12-2017 14:41 u »

Zo, na een hoop gepiel.

Offline Enos

• Junior lid
  • **
  • heerlijk eerlijk bier
« Reactie #18 Gepost op: 05-12-2017 20:23 u »
Ik heb mijn weckketels geisoleerd met 1 laag radiatorfolie die luchtbellen nopjes , daarna een oude plaat van een systeem plafond dan hardboard er om toe maken en afgewerkt met houten roerstokjes voor verf.
Wel veel werk maar ik ben ook tevreden nu met mijn brouwketels.
En 1 deksel voor het maischen heb ik volgespoten met pur en een acrylaat kanaalplaat op geplakt.

Ik heb geen last van grote schommelingen hij zakt ongeveer 0.5 graad na 30 min

:biersmile:
Mooi toch  :biersmile:

Offline Easywoods

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn inspiratiebron
« Reactie #19 Gepost op: 05-12-2017 20:26 u »
Ik heb mijn weckketels geisoleerd met 1 lag radiatorfolie die luchtbellen nopjes , daarna een oude plaat van een systeem plafond dan hardboard er om toe maken en afgewerkt met houten roerstokjes voor verf.
Wel veel werk maar ik ben ook tevreden nu met mijn brouwketels.
En 1 deksel voor het maischen heb ik volgespoten met pur en een acrylaat kanaalplaat op geplakt.

Ik heb geen last van grote schommelingen hij zakt ongeveer 0.5 graad na 30 min

:biersmile:
Mooi toch  :biersmile:

En het ziet er nog leuk uit ook  ;) :duimop: :duimop:

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #20 Gepost op: 05-12-2017 20:36 u »

Zo, na een hoop gepiel.

@ HarryL
Hier zie je het handvat goed waar ik het bovenste deel weggezaagd heb bij mijn kookketel. Zo heb je een mooi rond afvoergat.

Offline jandebehanger

• Boven 10 berichten
  • *
  • BIAB brouwer
« Reactie #21 Gepost op: 05-12-2017 21:01 u »
Ja, toch maar eens halen voor mijn elektrische maischketel.

Tags: