Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Gistprobleempje  (gelezen 300 keer)

Offline Noordzij_1

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Maisch, kook, gist, repeat.
Gistprobleempje
« Gepost op: 03-12-2017 10:26 u »
Heren,

Ik heb gister een Hefe weizen gebrouwen, maar toen ik de Weihen Stephaner gist (smack pack) opende kwam hier een bedorven luchtje af.
Het zakje zwelde ook (nagenoeg) niet, en in alle eerlijkheid was ook 7 maanden oud (wel netjes in koelkast bewaard) terwijl ze 6 maanden aanraden.
Ik heb nog geprobeerd met een halve liter wort, met de volledige smack pack erin en dat gist ook totaal niet.
Ik voeg nu een neutrale wijngist toe (heb ik al eens eerder een bier mee vergist en die is erg goed gelukt).

Maar nu de vraag; is het een goed idee om nog een zakje broodgist toe te voegen om wat meer de witbier smaak eraan te krijgen?

Alvast bedankt !

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Re: Gistprobleempje
« Reactie #1 Gepost op: 03-12-2017 11:09 u »
Jammer dat je de Wyeast niet gebruikt hebt. Deze was vast nog goed. Je moet er niet aan ruiken. In ieder geval geen broodgist toevoegen want hier zitten veel meer bacteriŽn in dan in biergist. Maakt voor brood niet uit want dat bak je daarna toch.

Offline Noordzij_1

• Boven 10 berichten
  • *
  • Maisch, kook, gist, repeat.
Re: Gistprobleempje
« Reactie #2 Gepost op: 04-12-2017 12:55 u »
Nou, nee.
De kan is ongeveer 750 ml wort met de hele smack pack erin deze ochtend.
De schuimkraag op de gistemmer komt van de wijngist, die er ruim 12 uur later in is gegaan.

Maar ik ga je raad inderdaad opvolgen om er geen zakje broodgist in te doen.
Op een Engelstalig forum las ik inderdaad dat de houdbaarheid van broodgist bier zeer minimaal is.
En in sommige gevallen nog wat bijkomende vreemde luchtjes, smaakjes e.d.
Om nou 26 liter voor het einde van het jaar achterover te gieten is ook zo wat.

Tags: