Mattmill drukmeter in 33 cl flesje

Gestart door JBL, 03-12-2017 10:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JBL

Wie heeft ervaring met de Mattmill drukmeter universeel op 33 cl flesjes?
Sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van zo'n apparaat, maar toen ik hem gisteren na het bottelen op een flesje (type Westmalle) wilde monteren, bleek dat toch wel heel erg lastig...
Volgens de beschrijving van Brouwmarkt zou het flesje moeten passen op bierflesjes met kroonkurk, dus ook op deze. Maar het bleek nagenoeg onmogelijk het hele onderste gedeelte in de flessenhals te krijgen.
Teveel forceren lijkt me niet de bedoeling omdat dat een zekere kans op flessenbreuk geeft.
Uiteindelijk heb ik het onderste gedeelte met veel moeite en kracht een klein stukje (kleine cm) in de hals kunnen krijgen. Daarna de vleugelmoer aangedraaid waardoor het plastic ging opbollen.
Zie foto.




Ziet er toch een beetje gek uit zo.
Iemand suggesties? Of andere ervaringen?

Henielma

Zelf heb ik twee van deze drukmeters. Werken goed maar ik doe wel eerst wat Star San oplossing aan het deel wat in de hals van de fles moet. De zeepachtigheid van Star San is voldoende om het siliconenenslang deel in de fles te laten glijden. Maar er zit inderdaad verschil in het type flesjes. Bij sommige is het glas dikker (Westmalle) dan bij andere flesjes. Dan gaat het nog net wat lastiger. Voldoende losschroeven helpt ook.

JBL

Citaat van: Henielma op 03-12-2017  11:06 uZelf heb ik twee van deze drukmeters. Werken goed maar ik doe wel eerst wat Star San oplossing aan het deel wat in de hals van de fles moet. De zeepachtigheid van Star San is voldoende om het siliconenenslang deel in de fles te laten glijden. Maar er zit inderdaad verschil in het type flesjes. Bij sommige is het glas dikker (Westmalle) dan bij andere flesjes. Dan gaat het nog net wat lastiger. Voldoende losschroeven helpt ook.

In plaats van Star San kan ik natuurlijk ook een druppie afwasmiddel om het plastic wrijven. Heeft neem ik aan hetzelfde effect en zal de smaak van het bier niet beïnvloeden. Of gebruik je Star San om het tevens desinfecteert?
En als ik je goed begrijp heeft het Westmalle flesje door de grotere dikte een iets kleine binnendiameter?
Dan gebruik ik de volgende keer een standaard vichyflesje.

Jacques

Citaat van: JBL op 03-12-2017  15:46 uIn plaats van Star San kan ik natuurlijk ook een druppie afwasmiddel om het plastic wrijven. Heeft neem ik aan hetzelfde effect en zal de smaak van het bier niet beïnvloeden. Of gebruik je Star San om het tevens desinfecteert?

Afwasmiddel bevat geurstoffen, dat beïnvloedt de smaak van je bier meer dan Star San.

Henielma

Wanneer je geen Star San hebt kan gewoon water ook. Afwasmiddel zou ik ook voorzichtig mee zijn. En inderdaad de kroonkurk is gelijk (26 mm) en bij dikkere flesjes heb je dus een kleinere binnendiameter.

JBL

Citaat van: Henielma op 03-12-2017  18:38 uWanneer je geen Star San hebt kan gewoon water ook.

Ik heb wel Star San, maar ik wil contact met de huid zoveel mogelijk vermijden.
Ik heb na het desinfecteren met Star San vaak wat uitgedroogde en licht geïrriteerde handen. En dan gaat het nog maar om sterk verdunde Star San.
Hoe breng jij het op de plastic ring van de drukmeter? Met je vinger?

Eric v B

Citaat van: JBL op 04-12-2017  10:59 uIk heb wel Star San, maar ik wil contact met de huid zoveel mogelijk vermijden.
Ik heb na het desinfecteren met Star San vaak wat uitgedroogde en licht geïrriteerde handen. En dan gaat het nog maar om sterk verdunde Star San.
Hoe breng jij het op de plastic ring van de drukmeter? Met je vinger?
Gewoon met een kwastje!?  :weetniet:

Jeukstaardt

Citaat van: JBL op 04-12-2017  10:59 uIk heb wel Star San, maar ik wil contact met de huid zoveel mogelijk vermijden.
Ik heb na het desinfecteren met Star San vaak wat uitgedroogde en licht geïrriteerde handen. En dan gaat het nog maar om sterk verdunde Star San.
Hoe breng jij het op de plastic ring van de drukmeter? Met je vinger?

Spray flacon...

JBL

Citaat van: Eric v B op 04-12-2017  12:22 uGewoon met een kwastje!?  :weetniet:

In de eenvoud zit de kracht... 
Ik schilder ook en heb prachtige penseeltjes.
Was zelf niet op het idee gekomen. Bedankt!    :duimop:

Henielma

Of inderdaad zo'n vernevel flacon gebruiken. Hoef je er niet aan te komen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.