Vlieg in gistvat

Gestart door JvW, 02-12-2017 13:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JvW

Vanmorgen heb ik mijn brouwsel overgeheveld naar een schone gistemmer, omdat ik tijdens de nagisting wat kokos snippers wil toevoegen. Tot mijn verbazing zie in de slurry een vlieg drijven. Die zal er waarschijnlijk de geheel hoofdvergisting in gezeten hebben.

Uiteraard heb ik even geproefd. Kon geen vreemde smaak ontdekken.

Hebben jullie een idee of dit schadelijk is voor het bier?

Eric v B

Zelf heb ik wel eens een langpootmug in mijn wort gehad. Deze was erin gekomen tijdens het afkoelen na het koken. Ik heb hem eruit gevist en daarna niet meer aan gedacht. Het is een lekker bier geworden.
In jouw geval zou ik hetzelfde doen. Eruit vissen en niet meer aan denken...

Jeukstaardt

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/11/27/de-vlieg-blijkt-een-echte-bacteriebom-14262900-a1582796

Zet je wel aan het denken.
Maar ik zou het toch ook gewoon bottelen en durven drinken.
Ik vraag me wel af hoe die er dan in gekomen is? Zat ie al in het vat voordat het wort erin ging of is ie meegekookt? Of pas met koelen erin gekomen?

beermenke

De vlieg heeft waarschijnlijk een prachtige dood gehad en is misschien nog een inspiratiebron voor een naam van je bier maar voor de rest zou ik me er geen zorgen om maken.

Jeukstaardt

Citaat van: beermenke op 02-12-2017  14:05 uDe vlieg heeft waarschijnlijk een prachtige dood gehad en is misschien nog een inspiratiebron voor een naam van je bier maar voor de rest zou ik me er geen zorgen om maken.

Bacterie Ale?  ;D

Pim

Die vlieg is waarschijnlijk nog een keer of 4-5 uit het vat geklommen om te pissen om vervolgens een prachtige dood te sterven  >:D

Emanuel

Parasiet is anders ook wel een leuke naam... Wel mee drinken maar niet mee betalen... :o

CeesM

Citaat van: JvW op 02-12-2017  13:39 uVanmorgen heb ik mijn brouwsel overgeheveld naar een schone gistemmer, omdat ik tijdens de nagisting wat kokos snippers wil toevoegen. Tot mijn verbazing zie in de slurry een vlieg drijven. Die zal er waarschijnlijk de geheel hoofdvergisting in gezeten hebben.

Uiteraard heb ik even geproefd. Kon geen vreemde smaak ontdekken.

Hebben jullie een idee of dit schadelijk is voor het bier?
Als je er niets van proeft moet je toch maar de dosering verhogen. ;)

Jacques

Citaat van: JvW op 02-12-2017  13:39 uVanmorgen heb ik mijn brouwsel overgeheveld naar een schone gistemmer, omdat ik tijdens de nagisting wat kokos snippers wil toevoegen. Tot mijn verbazing zie in de slurry een vlieg drijven. Die zal er waarschijnlijk de geheel hoofdvergisting in gezeten hebben.

Uiteraard heb ik even geproefd. Kon geen vreemde smaak ontdekken.

Hebben jullie een idee of dit schadelijk is voor het bier?

Als de vlieg net onder de douche heeft gestaan is er niet zo veel aan de hand.  :)

Het zou kunnen dat je na verloop van tijd toch een wat zurige smaak krijgt. Het duurt namelijk een tijdje voordat wilde gisten of melkzuurbacteriën zich ontwikkelen in bier. Koolzuur en alcohol belemmeren de groei.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.