Vermeerderen van vloeibare Wyeast gisten

Gestart door Hans (Lagos), 06-07-2006 11:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans (Lagos)

Ik kon geen specifiek thema vinden met ervaringen over het vermeerderen van vloeibare Wyeast gisten, en ik heb ergens een Duits stukje gelezen (ik weet niet meer waar) waarin beschreven werd hoe deze gist in een keukenzout oplossing te verdunnen en dit enkele maanden terug vervolgens ook uitgevoerd met een Kolsch 2556
Ik woon nogal zuidelijk en het is hier erg moeilijk om aan materiaal te komen en vandaar deze oplossing, dus niet mij meteen een gierige Holander noemen.  :)

Hier het Duitse verhaal:

Liebe Braufreunde,
seit der Veröffentlichung der "Kochsalzmethode" zur Lagerung und Vermehrung von
Wyeast-Flüssighefen Mitte November 2000 haben mich zahlreiche Hobbybrauer angeschrieben. Mit
dieser Methode ist es möglich mehrfach mit einer Packung der nicht gerade billigen Hefe zu brauen. Bei
vielen funktionierte die Methode anfangs nicht richtig.
In Telefonaten konnten die Ursachen jedoch gefunden werden und seither klappt es. Teilweise wurden
grundlegende Fehler gemacht, z.B. Hefe mit Würze verwechselt usw.
Nachfolgend möchte ich die zwischenzeitlich verbesserte Methode nochmals beschreiben. In dieser
Beschreibung sind die mit bekannt gewordenen Fehler und Fragen mit eingearbeitet.
LAGERUNG UND VERMEHRUNG VON Wyeast-FLÜSSIGHEFEN
Zuerst muss man sich aus der Apotheke pro Hefebeutel 1 Flasche mit 100 ml isotone Kochsalz-Lösung NaCl
0,9 % besorgen. Diese Flaschen sind mit einem Gummipfropfen verschlossen der nicht entfernt werden darf.
Außerdem benötigt man ein paar sterile Einwegspritzen 10 ml und dazu passende Nadeln.
Um in den Flaschen Platz für die Hefe zu schaffen werden nun mit der Spritze ca. 20 ml Kochsalzlösung
herausgeholt und weggeschüttet. Den Gummipfropfen sollte man mit Alkohol abwischen bevor man mit der
Nadel reinsticht um alles absolut steril zu halten.
Nun wird die Packung mit der Wyeast-Hefe geöffnet. Die Hefe ist im Goldenen Beutel und im kleinen
Inlet ist die Würze! Zuvor muß man den Goldenen Beutel mit der Hefe gründlich reinigen und mit Alkohol
abreiben. Das Inlet mit der Würze kann man wegwerfen. Erst dann holt man mit der Spritze die Hefe heraus
und spritzt diese in die Flasche mit der Kochsalzlösung. Am besten macht man das mit einem Helfer der den
Hefebeutel festhält. Man muss unbedingt darauf achten, dass keinerlei Würze mit in die Flasche mit der
Kochsalzlösung kommt da die Hefe sonst zu gären anfangen könnte.
Das war es schon. Die Flasche mit der Hefe-Kochsalzlösung im Kühlschrank bei Temperaturen über 0 Grad
aufheben. Die Hefe hält sich so über viele Monate hinweg und man kann sich somit eine eigene Hefebank mit
verschiedenen Hefen zulegen. Die beschriebene Methode funktioniert mit ober- und mit untergäriger Hefe.
HERSTELLEN DER ANSTELLHEFE AUS HEFE-KOCHSALZLÖSUNG
Neben unserer Hefe-Kochsalzmischung benötigen wir sterile Würze. Ich halte dafür vom letzten Sud immer
etwas zurück und friere diese in kleinen Portionen ein. Bei Bedarf wird die Würze dann nur noch aufgetaut
und aufgekocht damit sie hundertprozentig steril ist. Es geht aber sicherlich auch Malzextraktpulver o.ä.
Außerdem benötigt man ein Gefäß indem die Anstellhefe hergeführt wird. Dieses Gefäß sollte mindesten 50
Prozent mehr Volumen haben als die benötigte Menge Anstellhefe (wegen der Schaumbildung). Außerdem
muss dieses Gefäß ebenfalls absolut steril sein (auskochen).
Die Hefe-Kochsalzlösung rechtzeitig aus dem Kühlschrank nehmen und langsam auf Zimmertemperatur
kommen lassen. Mit der Spritze 10 ml herausholen (Gummipfropfen vorher mit Alkohol saubermachen!) und
in das Gefäß geben. Anschließend 10 ml Würze hinzugeben. Das Gefäß öfters kräftig schwenken oder
schütteln damit die Hefe gut belüftet wird und anschließend bei 20 bis 25 Grad warm stellen (auch die untergärige Hefe).
Nach ca. 24 Stunden gibt man ca. 100 ml Würze hinzu und belüftet wieder kräftig. Ein bis zwei Tage später
sollten deutliche Gäranzeichen sichtbar sein (Bläschenbildung, Schaumbildung). Jetzt kann man weitere 500
bis 1000 ml Würze hinzugeben, je nachdem wie viel Anstellhefe man benötigt (für ca. 20 bis 25 Liter
obergäriges Bier benötigt man ca. 0,5 Liter, für die gleiche Menge untergäriges Bier ca. 1 Liter). Kräftiges
Belüften nicht vergessen.
Weitere 24 bis 36 Stunden später hat man eine kräftig gärende Anstellhefe für seinen Sud. Sollte sich der
Brautermin verschieben kann man die Anstellhefe durchaus noch weiterführen, indem man einfach immer
etwas Würze als Hefenahrung zugibt. Bei den Zugaben der Würze muss man noch darauf achten, dass diese
etwa die gleiche Temperatur hat wie die Anstellhefe. Die Hefe könnte sonst einen "Temperaturschock"
bekommen, was zu Gärproblemen führen kann.
HÄUFIGE FEHLER:
Verwechslung von Würze und Hefe:
Im großen goldenen Wyeast-Beutel ist die Hefe, im kleinen durchsichtigen Beutel ist die Würze (kann
weg).
Gärung in der Anstellhefe kommt nicht oder nur schlecht auf, Anstellhefe wird gammlig:
a) Es wurde vor allem anfangs zuviel Würze auf die Hefe gegeben. Die Hefe ist durch die Kochsalzlösung eh
schon reichlich verdünnt. Kommt zuviel Würze drauf wird diese durch die wilden Hefen,
Schimmelpilzsporen usw, die in der Luft sind kaputt bevor sich die Hefe ausreichend vermehrt hat und die
Sache schützt. Deshalb die Anstellhefe anfangs in kleinen Schritten hochpeppeln.
b) Es wurde nicht steril gearbeitet. Arbeiten wie im Operationssaal ist wichtig, aber anfangs lästig. Man
gewöhnt sich aber auch ziemlich schnell daran und dann klappt's auch mit der Anstellhefe.
c) Zu schwach belüftet. Die Versorgung mit Sauerstoff ist wichtig für die Hefevermehrung. Durch die
einsetzende Atmung wird der Stoffwechsel der Hefe aktiviert und neue Zellsubstanz bebildet. Man kann nicht
zuviel belüften, nur zuwenig.
Viel Erfolg!
Wolfgang Pfeffer
P.S. Ich hab letzte Woche Bier gebraut. Die dafür verwendete Wyeast-Flüssighefe habe ich vor knapp 1
Jahr wie oben beschrieben behandelt. Mein Bier gärt optimal, trotz dieser langen Zeit!

--------------------

Ik heb nu als test 10ml van deze verdunde gist opgekweekt met 10ml wort en ik had binnen 12 uur leven in de tent. Dit geheel bij een 250ml wort  en +/- 1 a 2 gr Fermaid K mengsel gevoegd en op een magneet roerder geplaatst (lang leve e-bay !)
Even goed belucht en gewacht op activiteit in het waterslot en vervolgens belucht via een interval van 1 min elke 15 minuten.
Na 18 uur 12uur draaien waren alle suikers opgewerkt maar ik heb nu een mooie koffiemelk bodem.
Verder vermeerderen wil ik nog niet daar ik momenteel mijn fermenteervat bezet heb en tevens wacht op nieuw materiaal waaronder zinkgist in de vorm van Nutrivit en Nutrisal. De fles staat nu al een dag in de koelkast maar ik had deze graag toch willen bewaren en ik dacht eraan om de uitgewerkte wort af te gieten en de rest met een 10% suiker water oplossing te mengen maar ik vind nergens een beschrijving en twijfel of dit wel verstandig is

Citaat van: Oscar op 09-05-2006  16:39 u
Gist bewaren op 10% suiker water (Steriel) werkt ook goed. De gist komt dan in een soort slaapstand. Als je de gist van hieruit wil opkweken, doe je de volledige inhoud gewoon in verse wort.. Werkt super !!

Groeten en gezondheid
Oscar


Gr. Hans

Oscar

Lagos,

Ik ben momenteel ook bezig om mijn eigen gistbank te maken. En als ik jou verhaaltje een beetje lees (ik heb het Duitse stuk overgeslagen....mijn duits is niet zo goed) zou dat ook voor jou wel wat zijn.

Wat ik dus doe : Ik maak van een gist een goede giststarter met een flinke gistkoek, vanuit hier ent ik de gist op een agar plaatje. Na 1 of 2 dagen (iedeale temp is ± 30 °C) is deze begroeit. vanaf de agar plaat neem ik wat kolonie's die ik in een reageerbuis doe met 10% suiker water, en deze bewaar ik, met rubberen stop, in de koelkast. Dit kan ook prima met vloeibare Wyeast gisten...

Groeten en gezondheid
Oscar

Hans (Lagos)

Ik weet het, dat is de beste oplossing om de gist zuiver te houden maar dit is best een complex proces voor een beginnende brouwer dus ik zocht het om te beginnen wat eenvoudiger, het is zo al complex genoeg. 
Ik zal overigens eens kijken of ik het stuk kan vertalen, we hebben hier tenslotte een puur Hollands forum.

Gr. Hans

Oscar

Citaat van: Lagos op 06-07-2006  16:33 udit is best een complex proces voor een beginnende brouwer

Gist opkweken is niet complex...en met een basis lesje biologie kun je ook op agar plaatsjes kweken.....Het kan zo mooi en simpel zijn. Je moet alleen secuur en schoon werken.

Groeten en gezondheid
Oscar

Hans (Lagos)

Ik ga er ook zeker aan werken, eens zien waar ik een mini cursus kan volgen.

Hier de beloofde vertaling gedaan door een kennis, en de biertermen daarna door mijzelf zo goed mogelijk aangepast. ik laat de Duitse text ook staan en Ik houd mij niet aansprakelijk voor vertaal fouten maar ik hoop dat het zo voor meer mensen beter leesbaar is.


Beste brouw vrienden,
Sinds de publicatie van de, keukenzoutmethode" voor opslag en vermeerdering van Wyeast vloeibare gist in het midden van november 2000 hebben mij talrijke hobby brouw vrienden geschreven. Met deze methode is het mogelijk om van (de nogal dure) 1 zakje, meervoudig gist te brouwen. Bij velen functioneerden de methode aanvankelijk niet goed. D.m.v. telefoontjes kon de oorzaak hiervangevonden worden en het is nu opgelost. Een van de grootse fout is steeds weer dat gist met wort verwisseld wordt enz.

Hierna wil ik graag de intussen tijd verbeterde methode nog eens beschrijven. In deze  beschrijving zijn de mij bekende fouten en vragen opgenomen.

OPSLAG EN VERMEERDERING VAN Wyeast VLOEIBAAR GIST.

Als eerste moet men bij de apotheek per gistzakje 1 flesje met 100 ml. Isotone kookzout oplossing NaC1 0.9% kopen. Deze flesjes zijn voorzien van een rubberen stop en mogen NIET verwijderd worden. Ook is nodig een paar (voor 1 malig gebruik) steriele injectie spuiten van 10 ml. te kopen met de daarbij passende naalden. Om in het flesje plaats te krijgen voor de gist haalt men er met de injectienaald ong. 20 ml. Kookzout oplossing uit en dat kan weggegooid worden. De rubberen prop van het flesje moet men grondig met alcohol
schoonmaken alvorens men met de naald in de prop steekt om alles absoluut steriel te houden.
Nu maken we het pakje met Wyeast gist open. De gist zit in de goud kleurige buiten zak en in het zakje binnen zit het wort. Maar eerst moet men het gouden zakje met de gist grondig schoonmaken met alcohol, hierna kan men met de spuit de gist uit het zakje halen en in het flesje met de zoutoplossing spuiten.
Het beste is dat men iemand heeft die het zakje vasthoud. Het is van zeer groot belang dat er absoluut geen wort in het flesje met de zoutoplossing komt omdat anders de gist met vermenigvuldigen begint. Het zakje met het wort kan weggegooid worden. Dit was het eigenlijk.
Het flesje met de gist in de ijskast bij een temperatuur van meer dan 0 graden bewaren, de gist kan men op deze manier vele maanden bewaren en men kan zelfs een "gistbank" maken van verschillende soorten gisten. De hier beschreven methode kan men toepassen op boven en onder fermenterende gisten.

HET MAKEN VAN GIST UIT DE GIST KOOKZOUTOPLOSSING:

Naast onze gist kookzoutoplossing hebben we ook steriele wort nodig. Ik bewaar daarom van het laatste wort een beetje en vries dit in kleine porties in. Als men het dan nodig heeft hoeft men dit alleen nog maar te ontdooien en daarna te koken zodat het daarmee 100%
steriel is. Het gaat zeker ook met malt extract poeder o.a. ook heeft men nodig een flesje of Erlenmeyer waar het gist ingedaan kan worden. Deze moet minstens 50% meer volume hebben als het gist dat men gebruiken gaat vanwege het schuim dat gaat ontstaan. Bovendien dient deze absoluut steriel te zijn (uitkoken). De gist zoutoplossing op tijd uit de ijskast halen en deze langzaam op kamertemperatuur laten komen. Met de injectie spuit 10ml. uit het flesje halen (eerst de rubberprop goed met alcohol schoonmaken!) en dit in de fles doen en vervolgens 10ml. wort toevoegen. Daarna de fles zeer goed schudden zodat het gist van zuurstof wordt voorzien, daarna wegzetten bij een temperatuur tussen 20/25 graden. Dit geld ook voor onder fermenterende gisten Na ong. 24 uur doet men er ca. 100 ml. wort bij en schud men alles nog eens flink door elkaar. 1 tot 2 dagen later moet men duidelijk het fermenteer proces  kunnen zien (blaasjes en schuim). Nu kan men 500/1000ml wort toevoegen afhankelijk van het volume dat men nodig heeft. Voor ca 20/25 liter boven fermenterend bier heeft men ong. 0,5 liter nodig en voor de zelfde hoeveelheid onder fermenterend bier 1 liter. Hierbij moet men het goed beluchten niet vergeten.  24/36 uur later heeft men dan een krachtig fermenterende gist voor het te vergisten wort, en zou men om de een of andere reden het brouwproces opschorten dan kan men de gist nog verder laten gisten indien men aan de gist nog wat wort toevoegt.
Als men het wort toevoegt goed opletten dat het wort dezelfde temperatuur heeft om een temperatuur schok te voorkomen wat dan tot fermenteer problemen kan leiden.

VEEL VOORKOMENDE FOUTEN...

Het verwisselen van wort met gist . In de grote gouden zak zit de gist en in het kleine doorzichtige zakje het wort (kan weg)
Gist komt niet of slecht op. De gist is te verzwakt

A: Vanaf het  begin is er teveel wort aan de gist toegevoegd. De gist is al door het kookzout oplossing rijkelijk verdund, komt er teveel wort op dan wordt dit door "wilde"gistschimmels die in de lucht zitten aangetast, voordat het gist de tijd heeft gehad
zich te vermeren, daarom steeds met kleine beetjes werken

B, Er is niet voldoende steriel gewerkt. Werken zoals het in een operatie kamer gebeurd is daarom zeer belangrijk.

C, Te weinig belucht, de beluchting met zuurstof is zeer belangrijk voor de vermeerdering van de gist. Door het ademen van de gist wordt het proces in werking gezet. Daarom: Men kan nooit teveel beluchten maar wel te weinig!

Veel geluk. Wolfgang Pfeffer

PS. Ik heb vorige week een perfecte bier gebrouwen volgens deze methode, dit terwijl de gistzout oplossing al een jaar oud was maar de fermentatie ging prima.

Oscar

Dit is goed leesbaar !!! :hoera: Dank voor de vertaling.

Het is slecht één van de vele wegen die naar Rome leiden. Op suikerwater kun je een gist ook zeker wel een jaar bewaren, en op schuine buis zal het ook prima te bewaren zijn. Echter is de boven beschreven methode echt niet veel moeilijker dan een "reinkweek" maken op een agar plaatje.....En zeker met dit weer....vandaag enten is morgen oogsten !!!! :hoera:

Groeten en gezondheid
Oscar

Remco

De laatste keer dat bier brouwde in oktober heb ik zelf gist gist opgekweekt.
En dat vond ik wel zo grappig dat het was gelukt dat ik dit nog wel eens een keer wil proberen.

En een beetje zoeken leverde mij dit topic... Precies wat ik zocht want ik heb hier een pakje vloeibaar gist Wyeast 1214 Belgian Abbey. Eigenlijk wil ik vandaag gaan smacken omdat ik zondag wil brouwen maar hier lees ik dat puur de gist wordt bewaard zonder het wort. Dat snap ik allemaal... alleen heb ik er nu dus niks aan.

Maar ik heb nu een vraag die mij bezig houd:
Als ik over twee weken van de gistkoek na de hoofdvergisting wat gist wil opkweken en bewaren door middel van bijvoorbeeld de methode van Oscar heb ik dan dezelfde gist als die ik nu vloeibaar heb? Ja toch? Dan kan ik dan toch het hele bewaarproces ook in gang zetten?

MO

Als je maar belooft dat je geen starters onder druk in een afgesloten fles wilt bewaren (dit is hartstikke gevaarlijk!), vind ik alles best.

Gist kun je een paar weken bewaren onder schoon water, in een afgesloten fles, zo koud mogelijk (bij voorkeur koelkast). Wel weer een nieuwe starter maken als je de gist gaat gebruiken. Volgens RobinB (onze microbioloog) kun je een gistkoek ook een paar maanden (zonder extra behandeling) invriezen. Een gedeelte van de gist gaat dan maar dood.

RobinB

Yep!
Ik doe zelf meestal een klein beetje vanuit het Wyeast zakje in een potje. Beetje glycerine (1/3 van totaal) erbij en in de vriezer. Werkt een stuk makkelijker dan een verzameling schuine buizen bijhouden. Dit doe ik ook met Gistkoeken, maar van Wyeast weet je zeker dat het zuiver is.

En hoewel ik alleen nog maar ervaring heb met tot 9mnd ingevroren gist zonder toevoeging, weet ik van mijn werk (voornamelijk met bacterien op -80 ºC) dat het na meerdere jaren nog opkweekbaar moet zijn.

Ik heb zelfs vd zomer ('07) uit feces monsters die zonder behandeling in de zomer van 2004 waren ingevroren, bacterien weer op gekweekt voor determinatie. Deze waren slechts bij -20ºC ingevroren omdat het eigenlijk een vriesdroog monster waren niet bedoeld voor opkweek.

Remco

Ok, dan ga ik dat eens proberen over een paar weken met het gistkoekje.
Thanks...

jelle

Citaat van: RobinB op 07-02-2008  10:51 uYep!
Ik doe zelf meestal een klein beetje vanuit het Wyeast zakje in een potje. Beetje glycerine (1/3 van totaal) erbij en in de vriezer. Werkt een stuk makkelijker dan een verzameling schuine buizen bijhouden. Dit doe ik ook met Gistkoeken, maar van Wyeast weet je zeker dat het zuiver is.
Hallo

Is 1/3 genoeg ik heb eens ergens gelezen dat het 1/2 moest zijn

Groet jelle

Henielma

Teveel aan glycerine schaadt omdat het dan uitzakt en een deel van de gist niet bevriest.

Ik houd aan 12,6 gram glycerine op 20 gram gekookt water.

RobinB

En dat komt ook ongeveer overeen met 1/3 :)
Je moet de glycerine natuurlijk ook wel mengen met de gist! Ik heb een aantal potjes bekeken en het wordt een stroperige suspensie (bevriest dus niet).

Herman

Welke glycerine gebruik je? Gebruik je glycerine van het werk of koop je het ergens?

RobinB

Ik heb een flesje bij vd Kooy gehaald!

Remco

Eep!

De afgelopen weken heb ik een beetje zitten spelen met de gistkoeken van mijn recent gebrouwen Engel (vloeibaar: Wyeast 1214 Belgian Abbey) en een Korenwolfachtig Witbier (korrel: Brewferm Blanche).
Omdat er veel verschillende meningen, theorien en posts zijn hecht ik veel waarde aan 'het zelf doen'.
Vandaar dat ik gewoon wat ben gaan doen. Niet met de bedoeling om de gist ook te gaan gebruiken maar
meer om tussen alle informatie de koren van het kaf te scheiden.
Misschien kleuterschoolwerk voor sommigen maar voor mij is het nieuw en dus gelijk aan 'doen is leren'.

Mijn materiaal:
- 10 kleine reageerbuisjes met schroefdop
- 1 petrischaaltje
- verder niks exotisch behalve standaard keukenspulletjes

1 maart:
- Voor het bottelen de gistkoek van de engel in een reageerbuisje gedaan. dop vast er op.
- Voor het bottelen de gistkoek van het witbier in een reageerbuisje gedaan. dop vast er op.
- Voor beide; buisjes schuin in een theeglas gezet en in de koelkast geplaatst.

2 maart:
** Voor beide; de koek is netjes bezonken en de vloeistof er op is helder.
** Voor beide; dop los = geen sis = geen reaktie verder of druk opbouw
- Doppen weer vast gedraaid om contact met buitenlucht te voorkomen

- Twee glasen, in elk 100ml water, een theelepelschepje suiker erbij en een beetje gistkoek er bij.
** Binnen een uur een dikke schuimlaag op beide glazen.
# Doel bereikt; aangetoond dat er in gistkoek genoeg levende gist zit

8 maart:
- Twee extra reageerbuisjes gemaakt met per buisje 1 gr suiker en 9 gram water (10% suiker oplossing). Daarbij een druppeltje koek uit de eerste reageerbuisjes. Dop er vast op. In de koelkast.
- Petrischaaltje (ik heb er maar een) en twee theeglazen gevuld met wort-agar mengsel. Even laten stollen in de koelkast. Daarna alleen met de Witbier gist op alledrie de lijntjes getrokken zoals Oscar vermeld. Alles tijdens het doen wat bij het vuur gehouden om besmetting te voorkomen voor zover ik dat in deze toch redelijk botte test nodig achte.
- De theeglazen afgedekt met plastic vershoudfolie en alles op zijn kop weggezet bij de verwarming

9 maart:
- Ik weet dus dat gist en suiker heftig reageert zoals mijn glazen lieten zien op 2 maart
- Op waarschuwing van MO voorzag ik dus een drukopbouw in de buisjes en omdat het glas is heb ik deze met een handdoek vastgehouden. Voorzichtig opendraaien gaf direct een sis en het goedje begon direct heftig te borrelen! Dopje er losjes op en laten uitborrelen. Er bleven heel kleine belletje vormen aan het einde.
- Dopje weer vast en in de koelkast.

# Doel bereikt; 10% suikerwater in een afgesloten reageerbuis met een druppel gistkoek maakt soort van gevaarlijk glazen drukvat.
? Waar ik hiermee heen wil weet ik nog niet. Een druppel gistkoek bewaren op 10% suikerwater geeft dus een soort van glazen reageerbuisbom. Bewijs ik hiermee dat een druppel gewoon veels te veel is?
? Geeft een gistkolonie van mijn wortagarplaat in plaats van een hele druppel ook dit hoge druk resultaat? Ik zal het deze week uittesten...

10 maart:
- De gistkolonien zijn mooi zichtbaar op de plaat en in de theeglazen. Ik laat het nog een dagje staan en zal morgen 11 maart twee reageerbuisjes vullen met 10% suikerwater en 1 kolonie.

meer volgt...

Aanwijzigen, opmerkingen, tips, do's en don'ts zijn welkom...
Ik test gewoon alles wat ik tegenkom en probeer het hier te posten

Lange Möpper

Citaat van: Henielma op 07-02-2008  20:21 uTeveel aan glycerine schaadt omdat het dan uitzakt en een deel van de gist niet bevriest.

Ik houd aan 12,6 gram glycerine op 20 gram gekookt water.

Ik wil ook graag een eigen gistbank gaan maken van mijn slurry. 1/3 glycerine, 1/3 gekookt water en 1/3 deel gistkoek.
Wat ik begrepen heb moet je regelmatig even schudden als je het invriest. (Om de hoeveel tijd?)
Wat is een goede in te vriezen hoeveelheid om daar over een jaar makkelijk een starter van te kunnen maken?

En bij het gebruik, doe je dan de hele inhoud van het buisje bij de starter, of kan je de glycerine er nog uit filteren?

Adbrouwt

Citaat van: Lange Möpper op 28-11-2017  16:03 uIk wil ook graag een eigen gistbank gaan maken van mijn slurry. 1/3 glycerine, 1/3 gekookt water en 1/3 deel gistkoek.
Wat ik begrepen heb moet je regelmatig even schudden als je het invriest. (Om de hoeveel tijd?)
Wat is een goede in te vriezen hoeveelheid om daar over een jaar makkelijk een starter van te kunnen maken?

En bij het gebruik, doe je dan de hele inhoud van het buisje bij de starter, of kan je de glycerine er nog uit filteren?
Goed mengen voor het invriezen zodat het een homogene massa wordt. Dan vriezen en niet meer schudden.
2 milliliter invriezen. Bij opstarten eerst een agar plaat bestrijken met een entnaald oogje. Daar een kolonie aanprikken en in een klein volume bijvoorbeeld 10 ml opkweken. Dit steeds getrapt groter opgroeien
Edit: je glycerol stock kan in theorie jaren mee als je het goed koud invriest en de bovenste methode gebruikt. Er gaan heeel veel entoogjes uit een glycerol stock

Lange Möpper

Citaat van: Adbrouwt op 28-11-2017  16:33 uEdit: je glycerol stock kan in theorie jaren mee als je het goed koud invriest en de bovenste methode gebruikt. Er gaan heeel veel entoogjes uit een glycerol stock

Moet je de hele massa ontdooien als je een starter gaat maken, en dan opnieuw invriezen. Of kan je een deeltje daarvanaf pakken en de rest laten waar hij zit?

Adbrouwt

Citaat van: Lange Möpper op 28-11-2017  16:59 uMoet je de hele massa ontdooien als je een starter gaat maken, en dan opnieuw invriezen. Of kan je een deeltje daarvanaf pakken en de rest laten waar hij zit?
Je kunt de glycerol ampul ontdooien en er een klein beetje uithalen met pipet of een entoogje. Dan de glycerol stock meteen terug vriezen. Je vriest altijd twee ampullen waarvan je er 1 on aangeroerd laat. Deze pas gebruiken als er geen levende gisten uit de gebruiks ampul te kweken is op een wort agar plaat.

Knobby

Je kan je stock beter niet ontdooien. Gewoon met je ontsmette entoog wat afkrabben (door de glycerol wordt het geen kneiterhard ijs), zo doen we dat op het lab ook.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.