Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Hopfilter van Ali  (gelezen 1535 keer)

Offline Knudde

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hopfilter van Ali
« Gepost op: 02-12-2017 13:13 u »
Na 2 weken terug een 250 gram citra uit mijn platenkoeler moeten spoelen dacht ik, ach voor 15 euro kan ik niet tobben:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline beermenke

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij De Sjravelaer
Re: Hop filter van Ali
« Reactie #1 Gepost op: 02-12-2017 13:55 u »
Deze heb ik al een hele tijd en voldoet prima. Ik spoel hem na gebruik met heet water af en laat m drogen. Steriel hoeft niet want hij gaat toch in de kook. Ik bewaar hem in een pvcbuis zodat ie niet geplet wordt. Gaas is niet zo stevig maar voor gemaakt doel uitstekend.

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #2 Gepost op: 02-12-2017 14:08 u »
Een klein nadeel vind ik, maar dat ligt aan mijn formaat kookketel, is dat bij kleinere volumes wort alleen de onderkant in het wort hangt. Dat is natuurlijk makkelijk te verhelpen met wat draad oid.

Offline beermenke

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 02-12-2017 14:13 u »
Ja ik heb er een rvsdraad aangemaakt en kan hem zo bijna geheel in het wort hangen. Ook gemakkelijk met uitlekken.

Offline GeBaxke

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Senior lid
  • C6H12O6 ----> 2 C2H5OH + 2 CO2 Lekker toch
« Reactie #4 Gepost op: 02-12-2017 14:58 u »
Deze gebruik ik voor het filteren van mijn wort na het koken het gistvat in. Ze zijn  400 micron dus die houden heel veel trub tegen. Heel tevreden mee.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #5 Gepost op: 02-12-2017 15:06 u »
Ik heb ook zo'n filter. Ideaal voor hop in de vorm van pellets.

Bert

Offline CeesM

• Vol lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #6 Gepost op: 02-12-2017 17:20 u »
Deze heb ik al een hele tijd en voldoet prima. Ik spoel hem na gebruik met heet water af en laat m drogen. Steriel hoeft niet want hij gaat toch in de kook. Ik bewaar hem in een pvcbuis zodat ie niet geplet wordt. Gaas is niet zo stevig maar voor gemaakt doel uitstekend.
Ik heb er ook zo een van Ali. Gaas is niet zo stevig schrijft je. Zijn de hopspiders die hier voor 45 euries te koop zijn van een steviger gaas?
Voor zover ik de mijne bekijk is het van zeer goede kwaliteit en het gaas hoeft enkel maar de hop bij mekaar te houden.

Offline beermenke

• Super lid
Re: Hopfilter van Ali
« Reactie #7 Gepost op: 02-12-2017 22:08 u »
Weet ik niet want die van mij is ook van ali maar ik berg al mijn brouwspullen op in een grote kist. Ik denk dat als ik er iets zwaars op zet ie deukt. Ik schrijf ook dat ie prima voldoet voor t doel waarvoor ie gemaakt is. Ter bescherming gaat ie in een pvc buis. Ik gebruik pellets en wil niet meer anders.

Offline Knudde

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 03-12-2017 01:13 u »
Voglende week ga ik hard met de Simca en Citra aan de slag, ik hou jullie op de hoogte

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 03-12-2017 03:11 u »
Sorry hoor maar bij Brouwmarkt hebben ze deze https://www.Brouwmarkt.nl/hop-filter.html
Oke een paar euro meer maar geen gezeik en is wel stevig.
Ik vind dat de Aliexpressen toch wel een beetje overdreven worden.

Offline Martijn0172

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 03-12-2017 08:39 u »
Sorry hoor maar bij Brouwmarkt hebben ze deze https://www.Brouwmarkt.nl/hop-filter.html

Ik ben er van overtuigd dat dit precies de zelfde is als van Ali-express

Ik heb er twee en ze zijn stevig genoeg

Offline Jaap van der Meer

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 03-12-2017 09:47 u »
Ik heb ook zo'n filter. Altijd de hop in het filter met koken. Op het eind van de kook zie ik wel dat het gaas bijna dicht is geslibd.
Volgende keer doe ik de hop los in de ketel en daarna filteren met de hevel in dit filter. Ben benieuwd hoe dat gaat.
Er zijn vast meer brouwers die het op deze manier doen.

Jaap.

Offline Erik Z

• Vol lid
  • Land: fr
  • Waar ik woon maakt men beter wijn dan bier
« Reactie #12 Gepost op: 03-12-2017 14:08 u »
Ik heb onlangs deze aangeschaft. Ik heb hem nog niet gebruikt, maar ik heb er wel vertrouwen in. Alleen die gaatjes in het deksel lijken mij een beetje te groot.

https://www.ebay.fr/itm/Stainless-Steel-Dry-Hopper-Room-Wine-Beer-Making-Brewing-Filter-Tube-Strainer/263200079052?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=562194410281&_trksid=p2060353.m2749.l2649

Offline joenedu

• Vol lid
  • In hops we trust
« Reactie #13 Gepost op: 03-12-2017 14:10 u »
Ik heb onlangs deze aangeschaft. Ik heb hem nog niet gebruikt, maar ik heb er wel vertrouwen in. Alleen die gaatjes in het deksel lijken mij een beetje te groot.

https://www.ebay.fr/itm/Stainless-Steel-Dry-Hopper-Room-Wine-Beer-Making-Brewing-Filter-Tube-Strainer/263200079052?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=562194410281&_trksid=p2060353.m2749.l2649

Ik heb hier twee van in gebruik, ideaal. Er komt inderdaad wel wat klein spul door de gaatjes, vooral als je pellets gebruikt. Ik ben er in ieder geval blij mee, maar als ze aan vervanging toe zijn ga ik ook voor zo'n hopspider kijken.

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #14 Gepost op: 03-12-2017 14:17 u »
sorrie hoor maar bij Brouwmarkt hebben ze deze https://www.Brouwmarkt.nl/hop-filter.html
Ik vind dat de aliexpressen toch wel een beetje overdreven worden.

Kwaliteit is exact hetzelfde. Ik heb een Chinees en onlangs een Brouwmarkt variant in mijn handen gehad. De afmeting is weliswaar iets anders, maar in kwaliteit of gebruikt gaas en lasnaden zit echt geen verschil.

Offline thezewery

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 04-12-2017 10:08 u »
iemand een ali-linkje?

Offline joenedu

• Vol lid
  • In hops we trust
« Reactie #16 Gepost op: 04-12-2017 14:55 u »
Ali. Verschillende prijzen en maten.

Offline CeesM

• Vol lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #17 Gepost op: 04-12-2017 16:44 u »
Toen ik deze een paar maanden terug ging bestellen bij Ali hadden ze de Chinese hopfilters nog niet bij het genoemd bedrijf.
Toen kon je maar uit n exemplaar kiezen en dat was er een van 45 euro.

Offline Knudde

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 05-12-2017 18:13 u »
Ik zie nu dat jullie hem ook hier gevonden hebben, wat goed! Ik had hem alleen gezien van een of andere Amerikaanse site en daar moest hij de wereld kosten (ik geloof 250 euro of zo) zodoende dat ik op zoek ging naar alternatieven. Meestal zijn het dan de oosterburen wier gunstigste leveringen hebben:)

Voor die paar euro had ik overigens liever een Nederlandse handel gespekt, zo ben ik dan weer wel, maar ik kon hem nergens vinden.

Offline Easywoods

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn inspiratiebron

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #20 Gepost op: 05-12-2017 22:54 u »
Dit is die van de foto aan het begin van dit topic: :biersmile:
https://nl.aliexpress.com/item/304-Stainless-Steel-Hop-Spider-Strainer-Homebrew-Beer-Pellet-Hop-Filter-100x255mm-400-Micron-Filtering-for/32739880355.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.cHrYYO

Ik zie dat dit hopfilter gaatjes van 400 micron heeft. Is dat nog bruikbaar i.c.m. pellets? Ik dacht dat je voor pellets rond de 200 300 micron zou moeten zitten.

Offline Easywoods

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn inspiratiebron
« Reactie #22 Gepost op: 06-12-2017 09:22 u »
Ik zie dat dit hopfilter gaatjes van 400 micron heeft. Is dat nog bruikbaar i.c.m. pellets? Ik dacht dat je voor pellets rond de 200 300 micron zou moeten zitten.

Ik betwijfel of dat fijn genoeg is i.c.m. pellets maar GeBaxke houd er trub mee tegen dus dan zou het misschien toch moeten kunnen.

Deze gebruik ik voor het filteren van mijn wort na het koken het gistvat in. Ze zijn  400 micron dus die houden heel veel trub tegen. Heel tevreden mee.

Offline GeBaxke

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Senior lid
  • C6H12O6 ----> 2 C2H5OH + 2 CO2 Lekker toch
« Reactie #23 Gepost op: 06-12-2017 09:59 u »
Ik heb ook met filterzakken van 100 en 200 micron gewerkt die slaan heel snel dicht.
Dan komt er dus nagenoeg niks meer door. Wil je daarmee aan de gang, koop er dan 2 of 3 zodat je tussendoor niet hoeft te staan kliederen.

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #24 Gepost op: 06-12-2017 10:17 u »
Ik heb ook met filterzakken van 100 en 200 micron gewerkt die slaan heel snel dicht.
Dan komt er dus nagenoeg niks meer door. Wil je daarmee aan de gang, koop er dan 2 of 3 zodat je tussendoor niet hoeft te staan kliederen.
Heb een 100 micron filterzak maar deze is op dit moment werkeloos, om die reden. Slipt direct dicht, helemaal met pellets. Brouw weer met bloemen, los in de pan. Werkt het fijnste voor mij!

Online Fruitbiertje

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #25 Gepost op: 06-12-2017 14:56 u »
Ik gebruik ook de Chinese hopspider, en ben ook van plan om de koker te gebruiken als ik ga drooghoppen in een keg. Hier is die ook voor gemaakt, al zou je hem natuurlijk ook in je ketel kunnen gebruiken.

Tip voor het schoonmaken: stop hem lekker in de vaatwasser.
Eerst ook gekut met nagelborstels en tandenborstels, maar dan werd het nog niet echt schoon, en verhoog het gaas ook. Nu hoeft het ook niet brandschoon, maar bij de vaatwasser hoef je bijna niks te doen, en hij doet het ook nog beter.

Tags: