Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Vergisting pas laat op gang  (gelezen 183 keer)

Offline brewberry

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Vergisting pas laat op gang
« Gepost op: 02-12-2017 12:10 u »
Vorig weekend was het weer eens zo ver: een lekkere brouwdag. Ditmaal stond op de planning een session IPA met een begin SG van 1038. Voor het brouwen de smack-pack gepakt (Wyeast 1469 West Yorkshire Ale), het interne zakje gistvoeding kapot geslagen en bij 21įC weggezet.

6 uur later had ik mijn wort in het gistvat zitten. Goede sessie, 1038 precies. Tot mijn verbazing was de verpakking bij lange na niet zo bol als ik gewend ben, maar gezien er op staat geschreven dat het smacken optioneel is, toch die gist er maar bij gedaan. Daarnaast nog een restje wort in het gistzakje gedaan en daarna in een kleine erlenmeyer gegooid. Dat doe ik altijd, om een beetje een idee te hebben van het verdere verloop van de vergisting.

Na 24 uur was er nog geen vergisting zichtbaar. Nu had ik toevallig een reeds bollend pakje Wyeast 1056 - American Ale in de koelkast liggen, en gezien ik die toch niet lang meer kon bewaren, heb ik 'm in het gistvat gedaan. Nog eens een paar uurtjes later, en ik zag de vergisting starten. Nog een paar uurtjes later (ik denk 36 in totaal) en ik zag dat ook het wort in de erlenmeyer inmiddels was gaan vergisten -- door de 1469 dus.

Nu mijn vragen:
1) Hoe kan het dat die 1469 zo lang nodig heeft gehad om op te starten?
2) Hoe groot is de kans dat er smaakafwijkingen komen nadat het wort toch zeker 24 uur zonder vergisting heeft gestaan?
3) Hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen? Is dit te voorkomen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Vergisting pas laat op gang
« Reactie #1 Gepost op: 02-12-2017 13:56 u »
1) Hoe kan het dat die 1469 zo lang nodig heeft gehad om op te starten?
2) Hoe groot is de kans dat er smaakafwijkingen komen nadat het wort toch zeker 24 uur zonder vergisting heeft gestaan?
3) Hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen? Is dit te voorkomen?

1: Het zakje kan wat ouder zijn geweest of onderweg slecht zijn behandeld. Voor elke maand extra ouder duurt het een dag voordat deze actief wordt (oude stelregel).
2: Als je steriel hebt gewerkt is er niet veel aan de hand. Het zal wel loslopen.
3: Tijdig de Wyeast smacken (doe ik normaal een week van te voren). Als ie snel opbolt kan ie in de koelkast bewaard worden tot verder gebruik (niet optimaal). Na opbollen maak ik er een starter van met 1000 ml sg 1040 starterwort. Vooral met de laatste stap creŽer je actieve gist en start de vergisting doorgaans binnen 4 uur na enten.

Tags: