"Verroeste" spiraalkoeler

Gestart door jan le mercier, 01-12-2017 21:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jan le mercier

Kameraden,

Ik heb een probleem: ik zou morgen een IPA willen brouwen, maar mijn koperen spiraal-koeler is een beetje verroest. Er zitten allemaal groene vlekjes op. Wel niet zo veel, maar toch.

Is dat een probleem dat ik die nu goed was en morgen toch gewoon gebruik?

Of geeft dat een hele  slechte smaak aan je bier?

Alvast bedankt,

Jan


beermenke

Groen is zeer ongezond. Plaats m in emmer warm water en doe er citroenzuur in. Na een uurtje is ie blank en heb je water met groene schijn. Dus daarna lekker brouwen

beermenke

Euh groen water weggooien natuurlijk.

jan le mercier

Beermenke,

Bedankt! Maar citroenzuur, waar vind ik dat? is er ook een alternatief voor? Water vermengd met azijn vb?

Jan

Neetje

Citaat van: jan le mercier op 01-12-2017  21:52 uBeermenke,

Bedankt! Maar citroenzuur, waar vind ik dat? is er ook een alternatief voor? Water vermengd met azijn vb?

Jan

Oké. Denk dat onverdunt azijn beter werkt.

jan le mercier

Neetje,

Bedankt. Maar smaakt je bier dan nadien niet helemaal naar azijn?

Jan

beermenke

Elk zuur maakt koper schoon. Even naspoelen met water en gebruiken. Succes!

jan le mercier

Ik heb hem in een emmertje water gezet met een halve fles azijn erbij. Ik had helaas niet meer. Hopelijk is hij morgen schoon.

Jan.

Oscar

Citaat van: jan le mercier op 01-12-2017  21:45 uIk heb een probleem: ik zou morgen een IPA willen brouwen, maar mijn koperen spiraal-koeler is een beetje verroest. Er zitten allemaal groene vlekjes op. Wel niet zo veel, maar toch.

Dat is koperoxide is vrij normaal bij koper...  :)  Kwestie van even in wat zuur leggen.

Ronnie

Citaat van: jan le mercier op 01-12-2017  21:52 uBedankt! Maar citroenzuur, waar vind ik dat? is er ook een alternatief voor? Water vermengd met azijn vb?  Jan

Dag Jan! hoe ist nog met je? we worden een serieus dagje ouder he,
woon je nu in BE i.p.v. NL?
In de gilde bij ons hebben ze citroenzuur, komt heel voordelig. Je moet het niet nauwkeurig afwegen hiervoor. Per 10 liter water gewoon een koffielepel.
In de Stock Americain op de N70 in Belsele hebben ze ook geconcentreerd azijnzuur, een paar € voor een hele liter, doe je heel lang mee.

Knudde

Waar woon je, je mag de mijne wel lenen :)

Eric v B

Je kunt hem ook in en Star San oplossing zetten. Daar wordt een koperen koelspriraal ook erg schoon van.

jan le mercier

Kameraden,

Bedankt voor jullie hulp. De spiraalkoeler was vanmorgen heel proper en het water waarin het had gezeten, vrij groen.

Van brouwen is er vandaag helaas niets in huis gekomen.

Jan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.