Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Welke ondergist voor Brewferm Diablo/Tripel/Abdij?  (gelezen 243 keer)

Offline udo

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Welke ondergist voor Brewferm Diablo/Tripel/Abdij?
« Gepost op: 01-12-2017 12:24 u »
Brouwers,

Voorlopig wil ik eerst nog wat blikken vergisten.
Daarom het idee om meer met een ondergist te doen, mede gezien de koelere weersomstandigheden.
Welke ondergist gist kan ik het beste gebruiken voor respectievelijk de Brewferm blikken Diablo, Tripel en Abdij? (zie https://www.Brouwmarkt.nl/producten/bierbrouwen/complete-bierbrouw-paketten/Brewferm-bierkits.html)
Graag lees ik jullie bevindingen!

Groeten,
Udo

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline biking rebel

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Brouwerij: Devils Hill
Re: Welke ondergist voor Brewferm Diablo/Tripel/Abdij?
« Reactie #1 Gepost op: 01-12-2017 13:01 u »
De meeste bovengisten werken prima tussen de 16 en 22 graden. Qua smaakprofiel heb je meer keuze bij bovengisten.

Offline udo

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 01-12-2017 14:23 u »
Als ik toch wil gaan voor een net wat lagere temperatuur, zou ik dan deze Arsegan kunnen gebruiken voor alle drie de bieren?
Of b.v. deze Wyeast? (hier gevonden)

Offline Traploper

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 01-12-2017 14:47 u »
Het kan natuurlijk wel, maar als je een dubbel of tripel gaat vergisten met een ondergist, krijg je niet het kenmerkende gistprofiel dat daarbij hoort. Ondergisters zijn vaak veel subtieler in hun profiel.

Maakt het geen slecht bier, maar hou er wel rekening mee. Kies een gist op basis van de eigenschappen die je wil in plaats van per se een onder- of bovengist te kiezen.

Offline udo

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 01-12-2017 15:40 u »
Kies een gist op basis van de eigenschappen die je wil in plaats van per se een onder- of bovengist te kiezen.
Dank voor dit punt!
Omgekeerd kan ik dan ook een bier bij de ondergist zoeken want de ondergist is een belangrijk gegeven.
Wat zouden in dat beval de aanraders zijn qua blikbier?

Offline Traploper

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 01-12-2017 15:54 u »
Dat kan. Ben niet helemaal thuis in wat er in blikken verkrijgbaar is, maar zag bijvoorbeeld Arsegan Pilsener voorbijkomen, al is daarbij een goede temperatuurcontrole wel belangrijk. Ook zag ik een Arsegan Bock met een ondergist.

Offline udo

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 01-12-2017 16:21 u »
Ook zag ik een Arsegan Bock met een ondergist.
Ik deed reeds een Muntons Bock met ondergist 2 stuks Fermentis Saflager W-34/70.
Ik zou dus een andere bock kunnen doen, maar dan zoek ik nog een passend tweede blikbier met ondergist.

Tags: