Hallo allemaal,
Mijn vragen zijn wat ongebruikelijk denk ik, maar wellicht zijn er mensen die er toch goede antwoorden op weten.
Het plan is om komend jaar per zeilboot voor onbepaalde tijd naar de Pacific te vertrekken. Ik ben eerder al eens eerder naar Nieuw Zeeland gevaren en weet dat in de Pacific bier nauwelijks te krijgen is, en wat er is is niet lekker maar wel belachelijk duur. De vorige keer was dat geen probleem want we hadden onderweg het ruim volgeladen met goedkope drank uit Panama. Nu willen we meerdere jaren wegblijven en is het niet meer mogelijk om voldoende drank mee te nemen. En dat is vervelend want je kunt je wellicht voorstellen als je op een onbewoond eiland met wat mede-zeilers naar de ondergaande zon zit te staren dat een drankje er best in gaat. (Als je meer wilt weten, zie onze blog op
www.omweg-op-zee.nl/nl/index.html )
Zelf bier brouwen heeft voor ons de voordelen dat het goedkoop is, dat we niet veel mee hoeven te nemen, en dat we bij inklaring in diverse landen geen gedoe krijgen met de douane.
Er spelen echter enkele ongebruikelijke details mee bij dit hobbybrouwen op zee:
1) Temperatuur. De boot ligt in zeewater van rond de 30 graden, dus de temperatuur blijft dag en nacht redelijk constant rond de 30 graden. En dat is hoger dan wordt aangeraden voor het vergisten en opslaan van bier. Nu vraag ik me af hoe "erg" het is als de temperatuur 30 graden is tijdens de vergisting. Koelen kan als het absoluut noodzakelijk is wel, maar dan moet ik daar een speciale koelkast voor bouwen en koelen is een energieslurpend proces. (Elektriciteit is op een boot niet zo gemakkelijk als thuis uit het stopcontact.) Ik hoop er mee weg te komen om alles op 30 graden te kunnen doen, en pas na het vullen van flesjes vanuit een keg de individuele flesjes afgestemd op de geanticipeerde consumptie te koelen naar 5 graden.
2) Water. We maken ons drinkwater zelf uit zeewater. Dat doen we middels omgekeerde osmose. Dat proces laat wel het water door maar niet de zouten, organische materialen, etc. Dat werkt zo goed dat het resulterende water tamelijk mineraalarm is. Ik kan op internet niet goed terugvinden of dit bezwaarlijk is. Ik kan bij het water alsnog een drupje of wat gekookt zeewater bijdoen of wat schelpen onderin het vergistingsvat gooien om het mineralengehalte weer wat op te krikken maar ik ga liever geen problemen oplossen die er niet zijn.
3) Houdbaarheid. Mijn oog viel op de Brewferm grootverpakkingen. Nu zijn die jerrycans van 25 liter meer bedoeld voor "grootverbruik" en niet zozeer voor "langverbruik". De aangegeven houdbaarheidsdatum is te kort voor ons plan. Weet iemand wat er gebeurt na die houdbaarheidsdatum? Als het zuivel, vlees of vis was dan snap ik het helemaal, maar de ingredienten van bier lijken mij spullen die, mits goed opgeslagen, jarenlang geschikt voor consumptie zouden moeten blijven. Als de verpakking eenmaal is aangebroken ben ik van plan om de resterende ruimte iedere keer af te vullen met (drukloos) CO2.
4) Carbonisatie. Plan is om na vergisting het bier in een keg te doen, wat suiker erbij en een lichte afvulling met CO2. (CO2 nemen we mee in een 10 liter tank, is ook handig om zakken rijst mee af te vullen zodat er geen beestjes in komen). Bij 30 graden zou ik volgens gevonden info ongeveer 3 bar nodig hebben, klopt dat? Kan ik dat gelijk doen voor de nagisting, of is het beter om de druk te controlen na nagisting en alleen als deze te laag is op te krikken naar 3 bar? En als het dan tijd wordt voor consumptie en ik flesjes wil vullen voor in de koelkast, moet ik dan de druk weer verlagen? In de keg of pas in het flesje? Of gebeurt er niks raars als het bier in de flesjes afkoelt naar 5 graden terwijl er voorheen 3 bar op heeft gestaan? Of loopt de druk vanzelf voldoende terug vanwege de lagere temperatuur?
5) Biersoort. Onze voorkeur gaat in de tropen toch vooral uit naar een fris lichtgekleurd niet al te zwaar biertje. Het lijkt er echter op dat juist de donkere zwaardere bieren tijdens de vergisting hogere temperaturen verdragen. Heeft iemand enige tips welk soort bier in deze omstandigheden het meest geschikt zal zijn?
Alvast bedankt voor alle informatie! Inmiddels ben ik al begonnen met experimenten met bierbrouwen, maar dat is gewoon hier thuis in "normale omstandigheden". Als het goed is dan is mijn eerste vergisting vandaag klaar en wordt de keg vandaag met de post bezorgd. Spannend!
Groeten,
Frans