Bierbrouwen op zee

Gestart door Frans Veldman, 01-12-2017 11:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Citaat van: Frans Veldman op 01-12-2017  23:56 uIk heb niemand zien reageren op de vraag of "mineraalarm water" een probleem zou kunnen zijn. Vooralsnog ga ik er maar van uit dat het geen probleem zal worden.

Je zult waarschijnlijk wel een kruiden/zoutpotje mee moeten nemen.
Het meest belangrijke ion is calcium (vergisting, enzymen tijdens maischen). Daarnaast kun je met sulfaat en chloride de zoet / bitter balans een beetje sturen. Als je wat keukenzout, calciumchloride en calciumsulfaat meeneemt kun je alles een soort van repareren.

Heb je een idee van de watersamenstelling van het drinkwater dat je nu maakt? Ik neem aan dat het ook ionen bevat.

Frans Veldman

Citaat van: William op 02-12-2017  12:05 uHet meest belangrijke ion is calcium (vergisting, enzymen tijdens maischen). Daarnaast kun je met sulfaat en chloride de zoet / bitter balans een beetje sturen. Als je wat keukenzout, calciumchloride en calciumsulfaat meeneemt kun je alles een soort van repareren.

Heb je een idee van de watersamenstelling van het drinkwater dat je nu maakt? Ik neem aan dat het ook ionen bevat.

Keukenzout meenemen? Dan is wat zeewater erbij praktischer (neee, geen Noordzee zeewater, maar volkomen helder azuurblauw zeewater). Calcium zit dacht ik in schelpen, dus daar is ook wel aan te komen. Wellicht dat de pH dan wat stijgt, maar dat zuren we dan wel weer aan met citroen of zo.
De samenstelling van ons drinkwater is denk ik schaalbaar met zeewater, alleen zijn er zoveel ionen uitgefilderd dat de concentratie nog maar ongeveer 400 ppm bedraagt. Minder bij een nieuw membraan, en tegen de tijd dat het 800 ppm wordt dan is dat reden voor afkeur. We doen inderdaad geen nabehandeling voor het drinkwater (ik heb er ook nog nooit van gehoord dat er iets na te behandelen zou zijn). Ik zal dat van het calciumsulfaat en calciumchloride nog even nazoeken wat hier de opties zijn. Bedankt voor het meedenken!

Frans Veldman

Citaat van: Oscar op 02-12-2017  11:39 u:o Dat is ook niet echt lekker voor het milieu... :o

IJzer komt van nature voor in zeewater. Maar goed ook, want allerlei organismen hebben het hard nodig, o.a voor de aanmaak van hemoglobine. Blik is dus (afgezien een eventuele coating) geen enkel probleem voor het milieu. Voor glas geldt hetzelfde. Het is van zand gemaakt en verandert vanzelf weer terug in zand. Plastic daarentegen is HET grote probleem. Het vergaat niet maar wordt alleen maar kleiner. Plastic wordt gegeten door zeeschildpadden die een doorzichtig stuk plastic aanzien voor een kwal. En het microscopisch kleine plastic zit tegenwoordig in de meeste vissen en komt daarmee in de rest van de voedselketen terecht. En op de prachtigste onbewoonde eilanden zie je aangespoelde plastic flesjes van over de hele wereld op het strand liggen. Wij proberen dan ook om plastic zoveel mogelijk te vermijden, dat spul is echt een enorm probleem aan het worden.

MarinusHolkema

Totaal onverantwoord om glas en blik maar over boord te flikkeren omdat het op den duur wel vergaat. Hoe lang duurt het totdat blik helemaal vergaan is? Om het over glas nog maar niet te hebben. (Als dat al vergaat).
Van de zomer mijn dochter mogen behandelen omdat iemand dacht dat een blik wel vergaat. Vroeg of laat spoelt het weer aan land aan. En dan licht er een roestig vlijmscherp metaal op het strand.
Gewoon niet doe. De spullen pasten aan boord toen het vol was. Dus past het ook nog aan boord als het leeg is.

bjorri

Voordat je mensen op verkeerde ideeën brengt, dit verhaal is alleen van toepassing als er heel veel tijd en ruimte is om het materiaal te verwerken. Dus midden op de oceaan gaat dit wel op maar om je lege flesjes en blikjes te dumpen in de Waddenzee of Noordzee is nog steeds geen goed plan.

Een blikje wat ligt weg te roesten in de natuur beïnvloed de directe omgeving behoorlijk, voor een enkel blikje kan dat zelfs een verrijking van het ecosysteem zijn omdat je een nieuw niche creëert maar als het veel blikjes zijn dan verander je ongewild een heel ecosysteem.
BTW: Veel commerciële schepen nemen tegenwoordig alle afval weer mee naar de kant.

Frans Veldman

Citaat van: MarinusHolkema op 04-12-2017  08:47 uTotaal onverantwoord om glas en blik maar over boord te flikkeren omdat het op den duur wel vergaat. Hoe lang duurt het totdat blik helemaal vergaan is? Om het over glas nog maar niet te hebben. (Als dat al vergaat).
Van de zomer mijn dochter mogen behandelen omdat iemand dacht dat een blik wel vergaat. Vroeg of laat spoelt het weer aan land aan. En dan licht er een roestig vlijmscherp metaal op het strand.
Gewoon niet doe. De spullen pasten aan boord toen het vol was. Dus past het ook nog aan boord als het leeg is.

Ok, ik had dat wellicht beter moeten toelichten. Bij deze alsnog. Fijn dat mensen onze bezorgdheid voor het milieu delen. Een beetje off-topic, maar vooruit:

Wij hebben een ontzettende hekel aan milieuvervuiling. Als je dat nog niet had voor je zeilde dan krijg je dat vanzelf als je onderweg overal de troep uit de "beschaving" tegenkomt. Daarom hebben we ons goed verdiept in de mogelijke opties. Allereerst is plastic het allerslechtste wat er maar is. Dus dat proberen we zoveel mogelijk te beperken. Verder pakken we alles zoveel mogelijk uit, en laten zoveel mogelijk troep in het land van vertrek. We zoeken zelfs de theezakjes uit op verpakking: Individueel verpakte theezakjes is bij ons ook taboe, want er zijn ook merken waar de theezakjes samen in 1 grote doos zitten. We kopen geen waterflesjes maar maken ons water zelf. Etc. etc. De vraag is dan wat je doet met de rest van het afval. Als onze bestemming Rotterdam zou zijn, dan is het duidelijk, dan nemen we alles mee daarheen. Precies wat je zegt: als het aan boord pastte toen het nog vol was dan past het ook aan boord wanneer het leeg is.

Maar wat nou als onze bestemming Fakarava of zoiets is? In de hele Pacific hebben ze eigenlijk nergens een goede afvalverwerking. Op sommige plekken komen er mensen aanpeddelen om je van je afval af te helpen voor wat geld. Om het vervolgens aan de andere kant van het eiland... in zee te dumpen! Ook de "officiele" afvalverwerking is vaak een plek ergens tussen wat palmbomen, en als het eens hard waait dan waait de troep alsnog de zee in. Op sommige plekken wordt het verbrand. Niet in een verbrandingsoven met gecontroleerde temperatuur en een filter voor de uitlaatgassen, maar gewoon in de open lucht. Plastic wordt omgezet in giftige gassen zoals dioxine en glas en blik wordt zo nog gevaarlijker omdat het in beschadigde vorm overblijft en vaak alsnog de zee in gaat (maar dan op een ondiepe plek). Lichte stukken plastic vliegen door het vuur de lucht in en landen ergens in zee. Het is niet dat de mensen het daar niet anders willen maar op een bevolking van zelfs 1000 man kun je nou eenmaal niet een superdeluxe afvalverwerkingsstation neerzetten. Alle troep periodiek in een container verschepen naar Nieuw Zeeland of zo (als de het daar al zouden willen hebben) is milieutechnisch gezien ook waanzin. Er zijn geen goede opties behalve dan aan de kant van de producenten.

We staan open voor suggesties maar de concensus onder zeilers is tot nu toe dat het beste alternatief is om plastic te vermijden als de pest, en wat je toch aan boord hebt soms wel jarenlang te bewaren tot je op een bestemming komt waar ze er enigzins verantwoord mee om kunnen gaan. Glazen potjes kun je voor van alles hergebruiken maar als je echt teveel krijgt (je koopt onderweg nou eenmaal toch af en toe eten bij, dus op een gegeven moment past het echt niet meer aan boord) dan kun je ze vol laten lopen met water (zodat ze niet drijven) en ergens op 3 kilometer diepte laten zinken. Op de bodem bieden ze dan wellicht nog een tijd een schuilplaats voor kleine diertjes en door de bewegingen over de zeebodem verandert het glas weer terug in zand zonder dat iemand er last van heeft. IJzer lost langzaam op in de zee en vormt dan een waardevol sporenelement. Zoals eerder al opgemerkt zit er van nature wat ijzer in zeewater (onder water lopen er per slot van rekening ook ijzererts-aders door de zeebodem) en een blikje erbij in een grote oceaan is geen ramp. Dat is net zoiets als je restantje keukenzout in zee gooien. Door het corrosieve karakter van warm zeewater is een blikje ruim binnen een jaar vergaan. Totaal niet vergelijkbaar met de snelheid waarmee een blikje dat in Nederland in de regen ligt vergaat. Vraag me niet hoe ik dat weet. :( En het lijkt me nogal onwaarschijnlijk dat een gezonken blikje spontaan vanaf 3 km diepte weer naar boven komt drijven en dan 500 mijl af weet te leggen naar het dichtsbijzijnde stukje land.

Het zelf bierbrouwen komt ook deels uit dit alles voort: Als je alle bierblikjes maandenlang bewaart in de hoop een recyclingstation te vinden dan realiseer je pas goed hoeveel afval je produceert met die "paar" blikjes bier die je drinkt... En zelfs als je het aluminium bij een recyclingsstation krijgt dan kun je je afvragen wat er terecht komt van al die nutteloze beschilderingen aan de buitenkant van het blikje. Door zelf bier te brouwen kunnen we in ieder geval weer een bron van afval voor onszelf afstrepen.


Frans Veldman

Citaat van: bjorri op 04-12-2017  10:16 uVoordat je mensen op verkeerde ideeën brengt, dit verhaal is alleen van toepassing als er heel veel tijd en ruimte is om het materiaal te verwerken. Dus midden op de oceaan gaat dit wel op maar om je lege flesjes en blikjes te dumpen in de Waddenzee of Noordzee is nog steeds geen goed plan.

Een blikje wat ligt weg te roesten in de natuur beïnvloed de directe omgeving behoorlijk, voor een enkel blikje kan dat zelfs een verrijking van het ecosysteem zijn omdat je een nieuw niche creëert maar als het veel blikjes zijn dan verander je ongewild een heel ecosysteem.
BTW: Veel commerciële schepen nemen tegenwoordig alle afval weer mee naar de kant.

Volledig mee eens. In de omgeving van Nederland is het onverantwoord om wat voor afval dan ook overboord te gooien, en ook volslagen onnodig.

Hay

Ook offtopic maar ik lees steeds statenmaker op zee, maar zal vast met mijn jeugd te maken hebben :nut:

MarinusHolkema

OK terug naar bier:

de Atlantic IPA van Brewdog is special gerijpt op een boot:
"Like IPA historically would have been. Part of this beer was aged ona fishing boat in an oak cask and released as "Atlantic IPA".




Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.