Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Hevelfilter maken  (gelezen 555 keer)

Heisenberg en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Enos

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • heerlijk eerlijk bier
Hevelfilter maken
« Gepost op: 29-11-2017 23:53 u »
Ik had een vraag over een hevelfilter.
Ik wil zelf een hevelfilter maken van koperbuis. Ik heb hier op het forum genoeg voorbeelden gezien.
Maar ik wil een hevelfilter maken met zelf gemaakte zaagsneden.
Wat ik nu graag wil weten is moeten de zaagsneden op de bodem van de ketel liggen of juist niet dan dus wel met de zaagsnede naar boven. Zelf dacht ik naar boven zodat het laatste meest fijne drap niet word opgezogen, maar als ik het naar boven doe blijft er meer wort achter in de ketel (elke druppel is er 1).

:brouwen: :brouwen:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline springerke

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: hevelfilter maken
« Reactie #1 Gepost op: 30-11-2017 00:02 u »
De zaagsnedes of eventueel boorgaatjes moeten langs onder.
Het eerste wort die je opvangt giet je terug in de ketel tot je een heldere vloeistof bekomt, dan hevel je langzaam verder tot het bekomen SG of liter zoals je wil.

Offline Easywoods

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn inspiratiebron
« Reactie #2 Gepost op: 30-11-2017 00:04 u »
Ik had een vraag over een hevelfilter .
Ik wil zelf een hevelfilter maken van koperbuis. Ik heb hier op het forum genoeg voorbeelden gezien.
Maar ik wil een hevelfilter maken met zelf gemaakte zaagsneden.
Wat ik nu graag wil weten is moeten de zaagsneden op de bodem van de ketel liggen of juist niet dan dus wel met de zaagsnede naar boven. Zelf dacht ik naar boven zodat het laatste meest fijne drap niet word opgezogen, maar als ik het naar boven doe blijft er meer wort achter in de ketel (elke druppel is er 1).

:brouwen: :brouwen:

Zaagsnedes moeten naar beneden, op de bodem dus  ;)

EDIT: Springerke was me net voor  :proost:

Offline brouwerwaldonk

• Vol lid
  • VAW is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 30-11-2017 06:06 u »
Zaagsneden maakt de buis heel gemakkelijk breekbaar ergens op een snede die een klein beetje dieper gaat, met ronde gaatjes heb je dat nooit. Ik heb jaren vele hevelfilters gemaakt uit inox buis en ik maakte de gaatjes 3,3mm groot.
Altijd glashelder wort 100% gegarandeerd, en geen probleem met instromend bostel.

Hier zie je de onderkant van de geplooide buis, op de laatste ronding zijn nog geen gaatjes gemaakt, enkel de puntslag putjes waar geboord wordt.

Offline Enos

• Junior lid
  • **
  • heerlijk eerlijk bier
« Reactie #4 Gepost op: 30-11-2017 07:49 u »
Zaagsneden maakt de buis heel gemakkelijk breekbaar ergens op een snede die een klein beetje dieper gaat, met ronde gaatjes heb je dat nooit. Ik heb jaren vele hevelfilters gemaakt uit inox buis en ik maakte de gaatjes 3,3mm groot.
Altijd glashelder wort 100% gegarandeerd, en geen probleem met instromend bostel.

Hier zie je de onderkant van de geplooide buis, op de laatste ronding zijn nog geen gaatjes gemaakt, enkel de puntslag putjes waar geboord wordt.

Ok   
Ziet er goed uit, maar waar koop je die buis, of maak je ze nog steeds.
Het wort ziet er inderdaad glashelder uit.

Offline brouwerwaldonk

• Vol lid
  • VAW is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 30-11-2017 08:49 u »
Neen ik ben gestopt met het maken ervan. Buis kocht ik in de groothandel in lengtes van 6 m per 20. Koste toen 6 per m.

Offline Enos

• Junior lid
  • **
  • heerlijk eerlijk bier
« Reactie #6 Gepost op: 30-11-2017 23:22 u »
Neen ik ben gestopt met het maken ervan. Buis kocht ik in de groothandel in lengtes van 6 m per 20. Koste toen 6 per m.
Ok
Ik ga er 1 maken van koperbuis een vierkant met 2 dwarsliggers.
Maar gaatjes van 3.3 lijkt me wat groot een zaagsnede is maar 1 mm, maar als ik het wort van u zie moet het goed komen.
Als ik kleiner boor slippen ze dan te snel dicht?

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 01-12-2017 19:48 u »
Ok
Ik ga er 1 maken van koperbuis een vierkant met 2 dwarsliggers.
Maar gaatjes van 3.3 lijkt me wat groot een zaagsnede is maar 1 mm, maar als ik het wort van u zie moet het goed komen.
Als ik kleiner boor slippen ze dan te snel dicht?

Gaatjes minimaal 2 mm, mag iets groter.

Zaagsnede is ruim 1 mm breed maar 8 tot 12 mm lang. (is dus geen gaatje van 1mm)

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
Re: Hevelfilter maken
« Reactie #8 Gepost op: 01-12-2017 22:19 u »
Ik heb deze gemaakt, werkt prima.

http://www.brouw-bier.nl/praktijk/maken/hevelfilter.aspx

Alleen heb ik de verbindingen niet gesoldeerd, maar los in elkaar geschoven.
Als ze na verloop van tijd wat ruimer worden gewoon de buisjes wat ovaal knijpen met een waterpomptang.

Tags: