Hallo beste brouwers, ik ben Mister X

Gestart door Mister X, 28-11-2017 22:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mister X

Fijn om deel uit te mogen maken van dit gezelschap, ik ben 34 jaar wonende in het zuiden de landsch. Al jaren leek het mij erg leuk om zelf bier te brouwen, echter pas sinds een maand of 6 de eerste stappen hierin gezet.

Na veel uitpluizen op internet begonnen met een startpakket en een drietal blikken. Ik wilde graag eerst kijken of ik het echt leuk zou vinden. Na 3, ik denk succesvolle blikbrouwsels met de nodige geleerde lessen, een grainfather en walsenmolen aangeschaft. In de tussentijd ook een oude koelkast op de kop getikt en via amazon een inkbird 308 en refractometer.

Op dit moment staat een eerste tripel uit de grainfather op de fles te rijpen, met een aantal dingen die niet goed gingen of wat niet duidelijk was. Daar hebben eerdere berichten op dit board antwoord op kunnen geven en heb ik in het volgende brouwsel toe kunnen passen.
Vorige week een quadrupel gebrouwen, nu gelijk maar mijn eerste vraag:
De gisting begon al snel en heftig. Twee dagen stond de koelkast non stop te draaien. Zo hard dat er een elektrisch luchtje vanaf kwam en ik de stekker er maar uit getrokken heb. De ingestelde temperatuur was 19 graden, toen ik de stekker eruit haalde was de temperatuur 22,7.
Gelukkig staat de koelkast in een koude garage en kan de omgevingstemperatuur koelen, maar dat is niet ideaal. Ik moest die dag werken en nadat ik was gaan werken met de koelkastdeur op een kier, kwam ik terug en vond ik het geheel op 17 graden. Gelijk de deur gesloten en de verwarmingslamp zijn werk laten doen, maar niet wat je wilt hebben lijkt mij.
Ik gebruik de koelkast tussen brouwsels door als 'gewone' koelkast en dan koelt hij zoals je van een koelkast verwacht. Blijkbaar trekt hij bepaalde brouwels/vergistingen niet, hoe pakken jullie zoiets aan (de brouwers die ook een koelkast gebruiken)?

Bedankt voor alle vergaarde kennis hier op dit board tot nu toe!

HarryL

Welkom!
Ik leer hier ook nog elke dag bij, ben zelf een maand of 2 geleden begonnen met brouwen.

Henielma

Welkom Mister X. Een normale koelkast kan de vergistingspiek van een 25 liter brouwsel prima wegkoelen. Ik verwacht dat je koelkast bijna versleten is.

bjorri

Die koelkast heeft waarschijnlijk een lek waardoor het koelmiddel weg is. Die kan je dus beter gewoon vervangen. In de winter in de schuur kan je zonder koeling ook wel toe. Hooguit op het hoogtepunt van de gisting de deur op een klein kiertje zetten voor wat extra koeling. Dan heb je vier maanden de tijd om een andere koelkast te scoren.

Welkom hier, er is inderdaad een hoop te leren op dit forum.

Avdakker

Antwoorden zijn al gegeven. Dussss. Welkom dan maar he  :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.