Havervlokken zijn in het Nederlands hetzelfde als havermout, vreemd genoeg. Het heeft niets met mout te zien, maar allé.
Dit topic had je al gevonden en beantwoordt volgens mij al je vragen.
Het vooraf verstijfselen is niet strikt nodig, maar vergroot wel de toegankelijkheid van het zetmeel voor de enzymen. Zeker als je een graan toevoegt waarvan het zetmeel een verstijfselingstemperatuur heeft die ruim boven de werkingstemperatuur van amylases ligt. Aangezien je een 'traditionele pils' wil maken (en helderheid wilt...) lijkt het me slim om ervoor te zorgen dat ook tijdens de eiwitrust de vlokken volledig meedoen aan de enzymatische omzettingen en dus al zijn gehydrateerd.
Ook al is de verstijfselingstemperatuur van haver(-zetmeel) 85°, in de praktijk
kook je het gewoon. Je belangrijkste doel is het laten zwellen en barsten van het zetmeel, zodat het verzadigt met water en de enzymen er goed bij kunnen. In de praktijk doe je dat gewoon door zachtjes te koken in water. Verstijfselen heeft niks te maken met enzymen, dus pilsmout hoef je er niet bij te gebruiken. Heeft bij haver ook minder zin lijkt me, gezien die hoge verstijfselingstemperatuur.
Wat is er trouwens traditioneel aan een pils met ongemoute haver?