Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bicarbonaat  (gelezen 4340 keer)

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Bicarbonaat
« Gepost op: 26-05-2008 12:59 u »
En bicarbonaat vindt je ook in de supermarkt. Bitterzout (MgSO4, magnesiumsulfaat) is onder die naam bij een ouderwetse drogist of anders apotheek te vinden.

Let op met gips (CaSO4, calciumsulfaat), dat je geen modelleergips of bouwgips neemt, maar een soort die geschikt is voor voeding.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline De-Geert

• Super lid
  • Land: nl
Bicarbonaat
« Reactie #1 Gepost op: 26-05-2008 13:45 u »
En bicarbonaat vindt je ook in de supermarkt.
Soda, toch?

Ik vergeet steeds dat ik Brouwland spullen gewoon bij Woudenberg kan bestellen, vd Kooy (waar ik de "bulk" haal) heeft geen brouwzouten namelijk.

Ennuh, geen geplunder op labs inderdaad.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
Bicarbonaat
« Reactie #2 Gepost op: 26-05-2008 13:47 u »
Soda, toch?

Nee bakpoeder. En gebruik s.v.p. (a.u.b.) geen soda om overtollig maagzuur kwijt te raken.

Hopbier

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Bicarbonaat
« Reactie #3 Gepost op: 26-05-2008 13:57 u »
Soda, toch?

Nee, da's geen soda. Na2CO3 is natriumcarbonaat = soda. Het bedoelde brouwzout is natriumwaterstofcarbonaat: NaHCO3. Ook wel bakpoeder genoemd, of zoals gezegd bicarbonaat in spreektaal. Maar pas op, er zijn meer bakpoeders (zoals wijnsteenzuur), ook in gemengde samenstelling, dus lees de ingrediŽntendeclaratie.

Offline De-Geert

• Super lid
Bicarbonaat
« Reactie #4 Gepost op: 26-05-2008 14:14 u »
Ow ja, NaHCO3 is bicarbonaat, en Na2CO3 is soda. Wist ik eigenlijk wel (want soda is basisch). Ik heb nooit begrepen waarom het bicarbonaat wordt (/werd) genoemd.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Bicarbonaat
« Reactie #5 Gepost op: 26-05-2008 16:13 u »
Natriumbicarbonaat is ook basisch hoor!

Tags: