Extreme vergistingsgraad WLP002

Gestart door jaapz, 28-11-2017 10:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jaapz

Hallo allen. Ik heb op de 18e van november een bier gebrouwen met pils, haver en licht munchener (elk 30.3%), en 9.1% caramunich 2. Rond de 90 minuten gemaischt op 64 ºC  (iets lager dan ik wilde).

Dit resulteerde in een begin SG van 1.062 (berekend was 1.061, dus dat ging alvast goed). Ik wilde dit bier nog wat zoet uit laten gisten dus had gekozen voor WLP002 welke tussen de 60 en 70% zou vergisten (volgens de spec sheets).

Nu meet ik het eind SG, blijkt dat deze is doorgegist tot 1.006 (gewenst was ~1.017)! Dat is een schijnbare vergistingsgraad van ~90%. Oef! In plaats van zoet 5.8% ABV biertje heb ik nu een aardig droog 7.4% ABV bier.

Nu wil ik dit recept nog eens brouwen, en wil ik dan wel graag wat zoeter uitkomen. Ook gaat er dan wat meer caramout in omdat ik vind dat deze niet goed naar voren is gekomen, en de kleur is me nog wat te licht. Ook denk ik dat ik wat hoger ga maischen (67 ºC?).

Doe ik er goed aan om de volgende keer een andere gist te pakken (bijv droge windsor), of zou dit een "fluke" zijn? Ik lees op het internet wel wat meer verraste berichten op andere fora dat deze gist nog wel eens wat verder door gist dan verwacht.

Vergisting heb ik aardig laag gedaan op 18 ºC, en de laatste paar dagen op 20 ºC. Hij gaat nu nog een paar dagen cold crashen voordat ik bottel, alhoewel de WLP002 al redelijk is uitgezakt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.