Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: CV verwarming met gasblok  (gelezen 319 keer)

Offline 12345

• Super lid
  • Land: nl
CV verwarming met gasblok
« Gepost op: 28-11-2017 01:02 u »
Deze verwarming heeft bij mij een jaar of 8 gefunctioneerd. Omdat ik een Braumeister heb gekocht, wil ik hem wel kwijt voor een nader te bepalen aantal lekkere biertjes.

Een van de twee branders is uitgeschakeld door de spuitmond te vervangen door een blinde bout, maar de oorspronkelijke spuitmond heb ik nog. Het vermogen was nl veel te groot. Om het vermogen nog verder te verminderen heb ik een extra gaskraan toegevoegd (met de gele knop). Als die half open staat, is er ruim voldoende vermogen voor 35 liter maisch.

Er is waakvlambeveiliging. In de waakvlam hangt een sensor, als de waakvlam uitwaait, sluit de hoofdklep. Die sensor is pas vernieuwd.

In het gasblok zit ook een elektrische klep. Deze werkt op een rare voltage, ik herinner me vaag dat het 24 volt was? Aan het gasblok heb ik een trafo'tje gemonteerd zodat de klep met 220 volt is uit te sturen. Je kunt nu een sensor in je maischpan hangen en via een TC10 of zo de brander regelen. Het gaat in elk geval beter dan met de hand.

De rode knop zat aan een keramische aansteker maar deze is al lang weg. Je moet de waakvlam dus handmatig aansteken. Daarbij moet je de witte knop langdurig (> 30 seconden) ingedrukt houden. Soms moet het een paar keer opnieuw.

Voor de liefhebber die van knutselen houdt. Ik had zowel onder de maischpan als onder de kookpan een slede gemaakt waar hij in paste. Na het maischen verplaatste ik hem onder de kookpan. Overigens had ik een Auber regelkastje (2342P) waarmee ik niet alleen temperaturen maar ook tijdsintervallen kon instellen. Daarmee was het maischproces geautomatiseerd.

En o ja, hij is nogal vervuild. Ik had geen zin om hem te poetsen...

Tags: