Besmetting voor bottelen?

Gestart door JamMasterJustin, 27-11-2017 22:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JamMasterJustin

Ik wil net een RIS gaan bottelen, maar bij het openen van het vat ruikt het bier heel erg naar wijn ipv chocolade / whiskey/ vanille... een beetje een mengsel van rode en witte wijn. Zelfs wat zurig. Opmerkelijk was dat de gistkoek meer naar chocolade/koffie rook dan het bier.

Heeft iemand een idee waardoor dit kan komen? Ik zag niet zo 1,2,3 iets verontrustends aan het bier.

Hij heeft plusminus 4 maanden gelagerd op eikensnippers en whiskey

Het bier zag er zo uit:



Ik ben heel benieuwd

Ik zal nog even zoeken naar het recept en maischschema

JamMasterJustin

Dit is het recept

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptKachel Stout
Brouwdatum
BiertypeStout (Export)
Volume20,5 l
Begin SG1,127 SG
Berekende kleur (Morey)247 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)55 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd120 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
29,50 lWater uit Zutphen
12,77 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
8,600 kgPale Ale moutDingemans7 EBC70,1 %
0,980 kgGeroosterde gerstDingemans1600 EBC8,0 %
0,980 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons130 EBC8,0 %
0,730 kgMünchenermoutDingemans15 EBC5,9 %
0,610 kgChocolademoutDingemans900 EBC5,0 %
0,370 kgChocolademout ontbitterdDingemans800 EBC3,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
69,0 °C2 min.75 min.2,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
80,0 gWillamettepellets5,5%75 min.40,1 IBU
40,0 gWillamettepellets5,5%30 min.14,8 IBU
28,0 gWillamettepellets5,5%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
7,50 gWyeast gistvoedinganderskoken
0,00 gEikenhoutsnippers, whiskeyvatensmaakstofnagisting/lagering

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gSafale American (US-05)bovengist


Koen S


JamMasterJustin

Het smaakt als een stout met trekken van witte wijn. Beetje zurig. Er drijven een soort van haartjes in. Het lijkt geen schimmel, maar het ruikt verre van goed en smaakt ook verre van goed. Het zou een whiskey, vanille stout moeten zijn. Het proeft meer als een wijn die over de datum is gemengd met stout.

De brouwdag verliep destijds als een ware hel: na het maischen slipte de filter dicht, spoelen en filteren ging daardoor slecht. Na het koken slipte de filter wéér dicht.

Ik heb wel schoon gewerkt, maar misschien dat in alle heisa en frustratie van de brouwdag er toch iets niet schoon is geweest na het koelen...

Omdat ik een tussen 2 en 6 maanden zou lageren, heb ik overgeheveld na de hoofdgisting. Ik keek gisteren eerlijk gezegd op van de hoeveelheid gist die nog in het vat zat. Kan de wat zurige geur/smaak door de oude gist komen?

Dat is het enige wat het voor mij verklaarbaar zou maken (naast een infectie).

Edit: ik vermoed toch een infectie. Ik kan dat drijvende spul niet verklaren


Met flits


Zonder flits (met spotjes in de keuken aan)

Ga ik ongewild een Stout Brett maken?  :weetniet:

davyd

Citaat van: JamMasterJustin op 28-11-2017  07:16 uHet smaakt als een stout met trekken van witte wijn. Beetje zurig. Er drijven een soort van haartjes in. Het lijkt geen schimmel, maar het ruikt verre van goed en smaakt ook verre van goed. Het zou een whiskey, vanille stout moeten zijn. Het proeft meer als een wijn die over de datum is gemengd met stout.

De brouwdag verliep destijds als een ware hel: na het maischen slipte de filter dicht, spoelen en filteren ging daardoor slecht. Na het koken slipte de filter wéér dicht.

Ik heb wel schoon gewerkt, maar misschien dat in alle heisa en frustratie van de brouwdag er toch iets niet schoon is geweest na het koelen...

Omdat ik een tussen 2 en 6 maanden zou lageren, heb ik overgeheveld na de hoofdgisting. Ik keek gisteren eerlijk gezegd op van de hoeveelheid gist die nog in het vat zat. Kan de wat zurige geur/smaak door de oude gist komen?

Dat is het enige wat het voor mij verklaarbaar zou maken (naast een infectie).

Edit: ik vermoed toch een infectie. Ik kan dat drijvende spul niet verklaren


Met flits


Zonder flits (met spotjes in de keuken aan)

Ga ik ongewild een Stout Brett maken?  :weetniet:
Een grote hoeveelheid gist zou autolyse kunnen veroorzaken, maar dat geeft een bouillon smaak. Dus dat is het niet. Een typische brett pel zie ik ook niet. Mijn gok: een infectie met bacteriën die (azijn) zuur produceren.

JamMasterJustin

Van azijn heeft het inderdaad wel iets weg qua smaak.

Het vreemde is overigens dat ik deze batch in twee verschillende ketels heb gekookt, gekoeld en vergist. Ik heb de tweede batch even geopend en deze ruikt net zo.

Dan vraag ik mij echt af waar het mis is gegaan... Dan zou je zeggen dat het na het koken is gebeurd en het niet aan de gistemmer lag.

Kan ik het beter weggooien? Of zouden jullie het eens laten staan? 

davyd

Citaat van: JamMasterJustin op 28-11-2017  08:16 uVan azijn heeft het inderdaad wel iets weg qua smaak.

Het vreemde is overigens dat ik deze batch in twee verschillende ketels heb gekookt, gekoeld en vergist. Ik heb de tweede batch even geopend en deze ruikt net zo.

Dan vraag ik mij echt af waar het mis is gegaan... Dan zou je zeggen dat het na het koken is gebeurd en het niet aan de gistemmer lag.

Kan ik het beter weggooien? Of zouden jullie het eens laten staan?
Indien er inderdaad azijnzuur is geproduceerd wijst dat op een aerobe besmetting, dus met bacteriën die zuurstof nodig hebben. Ik neem aan dat het vat niet helemaal vol zit? De meest voor de hand liggende bron zijn die houtsnippers. Heb je die ontsmet?

Bij een brett zou je nog kunnen hopen op een smaak mirakel, maar bij azijnzuur heb je een mirakel in het kwadraat nodig.

Of je zou er een over the top ingredient aan kunnen toevoegen, nog drie maanden wachten, en het "innovatieve" bier dan serveren op een prestigieus festival. Je zou niet de eerste zijn.

Dat laatste was, voor alle duidelijkheid, een mopje. Of toch niet. Ik weet het niet. :(

JamMasterJustin

Haha we zullen zien. Ik heb zekerheidshalve gewoon gebotteld.

De houtsnippers hebben anderhalve week in whiskey gelegen. Volgende keer misschien apart even koken?

davyd

Citaat van: JamMasterJustin op 28-11-2017  09:30 uDe houtsnippers hebben anderhalve week in whiskey gelegen. Volgende keer misschien apart even koken?

Dat weet ik niet. Die griezeldingen komen mijn huis niet binnen  :proost:

Koen S

Citaat van: JamMasterJustin op 28-11-2017  09:30 uHaha we zullen zien. Ik heb zekerheidshalve gewoon gebotteld.

De houtsnippers hebben anderhalve week in whiskey gelegen. Volgende keer misschien apart even koken?
Hoeveel houtsnippers en welke heb je gebruikt? Heb je de whiskey ook toegevoegd?

Ik verhit de houten snippers eerst 60 minuten in een oven van 150°C (ingepakt in aluminiumfolie). Dan laat ik ze even afkoelen en voeg ze toe aan sterke drank naar keuze. Ik laat ze dan een 2-tal weken macereren in de sterke drank. Dan voeg ik alleen de houtsnippers toe aan het bier tijdens de lagering en ik proef om de 2 weken. Zodra ik genoeg eik proef, hevel ik het bier af en bottel ik. Als je meer whiskeysmaak wil, kan je die ook toevoegen, beetje bij beetje, vóór het bottelen, en telkens proeven.


JamMasterJustin

Bedankt voor het meedenken.

Niet zo handig van mijn kant, maar de tweede batch heeft geen houtsnippers en ruikt identiek. Die tweede batch heeft apart gekookt met andere hoppen, apart gekoeld en apart gegist... daar is een whiskey aan toegevoegd

Ik snap er niks van waar het door komt. Dan zou je bijna zeggen dat een voorwerp niet goed schoon is geweest. En dan is eigenlijk de enige reele optie de javal-filter

davyd

Citaat van: JamMasterJustin op 28-11-2017  21:13 uBedankt voor het meedenken.

Niet zo handig van mijn kant, maar de tweede batch heeft geen houtsnippers en ruikt identiek. Die tweede batch heeft apart gekookt met andere hoppen, apart gekoeld en apart gegist... daar is een whiskey aan toegevoegd

Ik snap er niks van waar het door komt. Dan zou je bijna zeggen dat een voorwerp niet goed schoon is geweest. En dan is eigenlijk de enige reele optie de javal-filter
De Javal filter is gebruikt bij het maischen? Dan is het die niet.

Oscar

Citaat van: JamMasterJustin op 28-11-2017  08:16 uKan ik het beter weggooien? Of ...

 :-X :-X :-X :-X :-\

PP

Kun je aangeven wat je gemeten alcoholgehalte / einddichtheid is?
Gezien de "suikerbom" die je als recept hebt bedacht moet het alcoholgehalte hoog zijn.
Kan me niet voorstellen dat het hout, mede gezien je voorbehandeling, een rol speelt.
Ik ga er van uit dat de fles ruim gevuld is geweest onder waterslot gedurende de lange lagering?
Een besmetting met azijn / propionzuur bacterien lijkt aannemelijk.
 
Persoonlijk heb ik een barley wine eens 1 jaar op gist laten rijpen (door omstandigheden). Het resultaat was verbluffend goed.

groet, Paul


JamMasterJustin

Citaat van: Oscar op 28-11-2017  22:07 u:-X :-X :-X :-X :-\

ik had het kunnen weten :P

JamMasterJustin

Citaat van: PP op 28-11-2017  22:16 uKun je aangeven wat je gemeten alcoholgehalte / einddichtheid is?
Gezien de "suikerbom" die je als recept hebt bedacht moet het alcoholgehalte hoog zijn.
Kan me niet voorstellen dat het hout, mede gezien je voorbehandeling, een rol speelt.
Ik ga er van uit dat de fles ruim gevuld is geweest onder waterslot gedurende de lange lagering?
Een besmetting met azijn / propionzuur bacterien lijkt aannemelijk.
 
Persoonlijk heb ik een barley wine eens 1 jaar op gist laten rijpen (door omstandigheden). Het resultaat was verbluffend goed.

groet, Paul

Ik gebruikte toen nog een andere laptop (met daarop BrouwHulp), het was 10,5% als ik het uit mijn hoofd zeg

JamMasterJustin

Is het mogelijk dat de bacterie vanuit het water in waterslot naar het bier is gegaan?

Dat wil mij nog wel eens gebeuren

beermenke

Dat wil mij nog wel eens gebeuren schrijf je. Hoe dan? Als je het waterslot los haalt hou je dan niet je duim boven op het waterslot?

JamMasterJustin

Ik heb als waterslot zo'n ding



Ik heb met het tillen van het vat wel eens dat het deksel in het water zakt (de druk verandert) en het water omhoog duwt. Het water komt dan mogelijk ook in het bier. Misschien heb ik te veel water in het slot?

Maar ik haal voortaan bij het verplaatsen het slot van het vat eraf. En ik ga zo'n chiffon-achtige watersloten kopen. Die kun je ook nog eens eenvoudiger met wodka vullen

Jacques

Citaat van: JamMasterJustin op 03-12-2017  10:42 uIs het mogelijk dat de bacterie vanuit het water in waterslot naar het bier is gegaan?

Waarom is toch iedereen zo bang voor het water van een waterslot?
Vouw een royaal stuk aluminiumfolie over de bovenkant van je waterslot en je hebt niets te vrezen. Als extra zekerheid kun je het waterslot vullen met demiwater of gedestilleerd water daar groeien geen bacteriën in.
En verder kun je een terugslagklepje aanbrengen tussen je gistvat en waterslot. Komt er ook geen zuurstof bij je bier.

JamMasterJustin

Normaal gesproken ben ik daar niet zo heel bang voor, maar dit water had ruim 4 maanden stil gestaan. Dan ben ik wel huiverig voor bacteriegroei

En ik ben benieuwd wat deze infectie kan hebben veroorzaakt.

Rene Haring

Misschien ligt de bron bij het beluchten van de gekoelde wort? In het rvs bruissteentje kan een infectie hebben gezeten. Bijvoorbeeld een melkzuurbacterie. Tenminste, als je belucht.

 Ik had laatst een porter gebrouwd en deze was ook zurig. Ik dachg eerst dat het door het hoge aandeel gebrande mouten zou komen. Maar een zeer ervaren en behulpzame brouwer tipte mij op een melkzuur infectie want daar rook het naar (zuurkoolluchtje...). Alle handelingen, apparatuur etc. na het koelen van het wort zijn dan verdacht. Had er zelf niet aan gedacht en was erg blij met deze opmerking. Alles tegen het licht gehouden en wat overbleef was het beluchten en de fasterment. Het rvs bruissteentje en slang had ik niet goed en tijdig ontsmet, de fastferment wel met renigingsmiddel en star san. De tegenstroomkoeler wordt eerst ontsmet met bijna kokende wort. Het moet zijn opgetreden tussen het moment van koelen van het wort en het aanslaan van de gist. Misschien heb je hier iets aan?

JamMasterJustin

Ik heb net even een flesje open gemaakt. Schuimstabiliteit lijkt redelijk goed te zijn. Het opvallende is dat de zurige smaak / lucht een stuk minder was. Het smaakte zelfs al iets meer als een stout. Ik snap er niks van.

Kan het lang lageren op houtsnippers een zurige smaak afgeven? Deze heb ik nu grofweg 2 weken niet meer in het bier (omdat het is gebotteld)

Of maskeert het schuim de smaak van het zuur? Dat laatste lijkt mij onwaarschijnlijk. Kan een zuurbacterie sterven en zijn smaakafwijking ongedaan maken? Kan het toch iets anders zijn? Ik meet nooit pH-waardes. Zou het een hele verstoorde pH-waarde kunnen zijn?

Daarnaast nog vreemd: bij het inschenken werd het schuim lichtbruinig tot kastanjerood/-bruin. Daarna kleurde het weer terug maar lichtbruin (zoals bij een stout/porter). Is het gezichtsbedrog of heb ik magisch bier?!

Jacques

Citaat van: JamMasterJustin op 12-12-2017  18:59 uKan het lang lageren op houtsnippers een zurige smaak afgeven? Deze heb ik nu grofweg 2 weken niet meer in het bier (omdat het is gebotteld)

Of maskeert het schuim de smaak van het zuur? Dat laatste lijkt mij onwaarschijnlijk. Kan een zuurbacterie sterven en zijn smaakafwijking ongedaan maken? Kan het toch iets anders zijn? Ik meet nooit pH-waardes. Zou het een hele verstoorde pH-waarde kunnen zijn?

Daarnaast nog vreemd: bij het inschenken werd het schuim lichtbruinig tot kastanjerood/-bruin. Daarna kleurde het weer terug maar lichtbruin (zoals bij een stout/porter). Is het gezichtsbedrog of heb ik magisch bier?!

Als de houtsnippers niet een tijd in wodka of zo gelegen hebben kunnen ze een infectie geven.

De pH-waarde is het laagst direct na de hoofdgisting. Daarna loopt deze op. Dit komt doordat de gist geen waterstofionen meer in het bier brengt maar ook door autolyse. De inhoud van gistcellen heeft een pH van ongeveer 6.

Dat veranderen van kleur van het schuim is normaal. Heeft te maken met het uitzakken van het bier dat in het schuim zit direct na het inschenken.

JamMasterJustin

De snippers hebben een goede poos (ik meen een week of 2) in whiskey a 40% gelegen. Die snippers incl whiskey heb ik samen met vanille bijgevoegd. De gist is droog geent.

Nou ja, het zit in de fles. Ik laat 'm nog een poos staan. Misschien zeg ik over een jaar dat ie overheerlijk is geworden.

Het lijkt op een infectie, maar we zullen zien

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.