Welk commerciële biergist is nog op te kweken

Gestart door NSWS, 27-11-2017 20:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NSWS

Geacht forum,

Ik vroeg mij af welke commerciële bieren hebben nog originele gist (geen bottelgist) en is nog op te kweken.
Mij werd verteld dat Duvel inmiddels bottelgist gebruikt. Maar Westmalle, Orval, Choufe, De Koninck of Brugse Zot dan?
Bestaat er nog zo iets als een gistbank?
Kortom veel vragen, maar hier volgens mij wel aan het juiste adres.


Oscar

Citaat van: NSWS op 27-11-2017  20:48 uBestaat er nog zo iets als een gistbank?

https://wyeastlab.com/   :brouwen:

Citaat van: NSWS op 27-11-2017  20:48 uKortom veel vragen, maar hier volgens mij wel aan het juiste adres.

Het opkweken van gist kan leuk zijn (Vroeger vaak gedaan), maar het assortiment aan gisten die momenteel beschikbaar zijn maakt dat overbodig. en als je wilt weten of de gist van je favoriete bier opkweekbaar is... Ik zou zeggen probeer het eens en brouw ermee :-)  :brouwen:

Juindorper

Helaas zijn veel brouwerijen de laatste jaren hun gist gaan uitfilteren en bottelgist gaan gebruiken om hun bieren helder te krijgen.
Als het bier troebel heb je grote kans dat het nog de hoofdgist is en dat je hem op kunt kweken. Met trappisten of Weizens gaat het doorgaans goed.

Jacques

Citaat van: NSWS op 27-11-2017  20:48 uGeacht forum,

Ik vroeg mij af welke commerciële bieren hebben nog originele gist (geen bottelgist) en is nog op te kweken.
Mij werd verteld dat Duvel inmiddels bottelgist gebruikt. Maar Westmalle, Orval, Choufe, De Koninck of Brugse Zot dan?
Bestaat er nog zo iets als een gistbank?
Kortom veel vragen, maar hier volgens mij wel aan het juiste adres.

Heb je al gekeken op de wiki behorende bij het forum?
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist:opkweken_uit_commercieel_bier

NSWS


hobbybob

Citaat van: Oscar op 27-11-2017  21:57 uhttps://wyeastlab.com/   :brouwen:

Het opkweken van gist kan leuk zijn (Vroeger vaak gedaan), maar het assortiment aan gisten die momenteel beschikbaar zijn maakt dat overbodig. en als je wilt weten of de gist van je favoriete bier opkweekbaar is... Ik zou zeggen probeer het eens en brouw ermee :-)  :brouwen:


Was eigenlijk wel een leuke vraag maar bovenstaand antwoord is hetzelfde als;
"Waarom je eigen bier brouwen? Er is tegenwoordig volop te koop"

ciesvandekwis

Ik brouw zaterdag met opkweek van St Bernardus. Sommigen beweren dat het de originele Westvleterengist is, anderen zeggen Westmalle of zelfs bottelgist. Ik laat het tijdig weten hoe het liep (draadje Abbé Wiet hier of forum).
Verder heb ik zelf een diepvriesgistbankje van de meest courante trappisten: Westmalle, Rochefort, Chimay, Orval. Ook Dupont en St Feuillien kweek je vlot op als saisongisten.

CeesM

Ik ben al paar dagen bezig met het opkweken van Brugse Zot gist. De SG van mijn starter is wel gezakt, dus er is activiteit. Alleen zie ik nog geen bezinksel van de gist. Hoelang kan dat duren?

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 27-11-2017  23:05 uHeb je al gekeken op de wiki behorende bij het forum?
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist:opkweken_uit_commercieel_bier
Maar als een brouwerij over gaat naar een bottelgist, hoe weet je dan dat dat lijstje nog klopt? Ik neem niet aan dat ze het forum eerst inlichten voordat ze hun bottelproces aanpassen. 

Serge VL

Citaat van: NSWS op 27-11-2017  20:48 uGeacht forum,

Bestaat er nog zo iets als een gistbank?

Natuurlijk bestaan die nog enkele voorbeelden:
National Collection of Yeast Cultures:https://catalogue.ncyc.co.uk/strains/brewing
Hefebank Weihenstephan: https://hefebank-weihenstephan.de/produkte/
Brewlab: https://www.brewlab.co.uk/services/yeast-services
Doemens: https://www.doemens.org/fileadmin/user_upload/pdfDownload/Yeastbank_EN_04-2018.pdf
enz....

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 09-09-2018  20:21 uMaar als een brouwerij over gaat naar een bottelgist, hoe weet je dan dat dat lijstje nog klopt? Ik neem niet aan dat ze het forum eerst inlichten voordat ze hun bottelproces aanpassen.

Ik krijgt anders toch wel regelmatig een belletje  :) :) :)

Natuurlijk moet je altijd kritisch zijn. Het mooie is dat als je gist opkweekt uit je de gelegenheid hebt om te proeven. Als de gist zich vermenigvuldigd heeft kun je een klein beetje opgekweekte gist gebruiken voor een gewone vergisting met een monster gemaakt van moutextractoplossing. Aan de hand van de smaak van het bier kun je beoordelen of het gaat om een bottelgist of niet.


Johan_vL

Sierra Nevada wordt ook regelmatig opgekweekt uit flesjes :brouwen:

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 09-09-2018  22:07 uIk krijgt anders toch wel regelmatig een belletje  :) :) :)

Welke belangrijke biermerken zijn dan de afgelopen jaren overgegaan op bottelgist?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-09-2018  19:20 uWelke belangrijke biermerken zijn dan de afgelopen jaren overgegaan op bottelgist?

Heb je de smilies gezien?  >:D

Koen S

Westmalle zou volgens hun website tegenwoordig ook bottelgist gebruiken. Dit is volgens mij iets wat ze pas  heel recent beweren. Ik heb hun gist pas nog opgekweekt uit depots en ben er nu een tripel mee aan het vergisten. Mijn eerste indruk is dat het nog steeds dezelfde gist is als vroeger.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-09-2018  21:50 uHeb je de smilies gezien?  >:D
Ja daar was ik al bang voor, dus de data die we hebben is slechts een momentopname van een tijd terug.

Fermon

Ik ben op dit moment la chouffe gist (Wyeast Belgian Ardennes) aan het opkweken, het ruikt wel naar la chouffe. Of kan iemand mij vertellen dat ze nu ook bottle gist gebruiken?

brouwerwaldonk

Citaat van: Fermon op 20-09-2018  06:50 uIk ben op dit moment la chouffe gist (Wyeast Belgian Ardennes) aan het opkweken, het ruikt wel naar la chouffe. Of kan iemand mij vertellen dat ze nu ook bottle gist gebruiken?
Ik heb al vele jaren een gistbank met gisten die ik verkreeg via via uit de gistkamers van verschillende brouwerijen dus allemaal authenthieke gisten van de hoofdgisting.

Enkele dagen terug kreeg ik een mail van een hobbybrouwer in Vlaanderen die niet te spreken was over het resultaat van de Wyeast Belgian Ardennes en vroeg of ik de originele nog bezit in mijn gistbank om er een te bestellen.

seed7

Bottelgist wil niet zeggen dat dat dan ook een andere gist dan de hoofdgist is.

Ik heb wel steeds meer moeite om bepaalde gisten op te kweken, Dupont bijvoorbeeld is me de laatste drie pogingen dit jaar niet gelukt.

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 20-09-2018  07:30 uBottelgist wil niet zeggen dat dat dan ook een andere gist dan de hoofdgist is.

Ik heb wel steeds meer moeite om bepaalde gisten op te kweken, Dupont bijvoorbeeld is me de laatste drie pogingen dit jaar niet gelukt.

Ingo

In veel bieren met "hergisting op de fles" zit steeds minder gist. De bieren worden tegenwoordig vaak onder tegendruk afgevuld met heel weinig gist en suiker... Doordat er zo weinig gist in de fles gaat het opkweken moeizaam.

seed7

Citaat van: Jacques op 20-09-2018  21:41 uIn veel bieren met "hergisting op de fles" zit steeds minder gist. De bieren worden tegenwoordig vaak onder tegendruk afgevuld met heel weinig gist en suiker... Doordat er zo weinig gist in de fles gaat het opkweken moeizaam.

Daar zit het denk ik niet in Jacques, waar wel weet ik niet.
Mijn eigen gisten kweek ik probleemloos op vanuit een enkele kolonie vanaf plaat, of vanuit een 2 ml epje waar 1 ml "gist-starter" en 1 ml verdunde glycerol in zit. Als ik sommige bieren met sediment op plaat uit strijk gebeurt er niets. Geen kolonie vorming. Een cel zou genoeg moeten zijn ....

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 20-09-2018  23:32 uDaar zit het denk ik niet in Jacques, waar wel weet ik niet.

 Een cel zou genoeg moeten zijn ....

Ingo
Precies. Of je nu 1000 of 10000 opkweekbare cellen hebt in je depot is hooguit een kwestie van een paar uur verschil voordat het weer gist. Alsj e helemaal niet kunt opkweken zit er dus geen enkele levende cel meer in. Dat had ik laatst bij een Weistephaner waar ik de 3068 gist uit op wilde kweken. Lukte niet. Het bleek uiteindelijk dat het bier gepasteuriseerd wordt (bevestigd via mail van de brouwerij)

Jacques

Citaat van: seed7 op 20-09-2018  23:32 uDaar zit het denk ik niet in Jacques, waar wel weet ik niet.
Mijn eigen gisten kweek ik probleemloos op vanuit een enkele kolonie vanaf plaat, of vanuit een 2 ml epje waar 1 ml "gist-starter" en 1 ml verdunde glycerol in zit. Als ik sommige bieren met sediment op plaat uit strijk gebeurt er niets. Geen kolonievorming. Een cel zou genoeg moeten zijn...

Minder cellen betekent ook dat de kans dat je een vitale gistcel treft waaruit een kolonie groeit ook kleiner is.


Citaat van: hansHalberstadt op 21-09-2018  00:04 uPrecies. Of je nu 1000 of 10000 opkweekbare cellen hebt in je depot is hooguit een kwestie van een paar uur verschil voordat het weer gist. Als je helemaal niet kunt opkweken zit er dus geen enkele levende cel meer in. Dat had ik laatst bij een Weistephaner waar ik de 3068 gist uit op wilde kweken. Lukte niet. Het bleek uiteindelijk dat het bier gepasteuriseerd wordt (bevestigd via mail van de brouwerij)

Leeftijd van de gist maakt veel uit. Uit oude flesjes kun je veel moeilijker gist opkweken. Dat is geen kwestie van een paar uur verschil maar van dagen/weken.

Dat er bieren gepasteuriseerd worden na hergisting op de fles komt voor. Dat is een verschijnsel dat al langer aan de gang is.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 21-09-2018  20:35 uMinder cellen betekent ook dat de kans dat je een vitale gistcel treft waaruit een kolonie groeit ook kleiner is.


Leeftijd van de gist maakt veel uit. Uit oude flesjes kun je veel moeilijker gist opkweken. Dat is geen kwestie van een paar uur verschil maar van dagen/weken.


Uit 1 cel op een voedingsbodem heb je in 1 of 2 dagen een kolonie. Dus als het weken duurt dan heb je waarschijnlijk geen levende gist meer in je flesje gehad maar hooguit sporen.

Koen S

Citaat van: seed7 op 20-09-2018  07:30 uBottelgist wil niet zeggen dat dat dan ook een andere gist dan de hoofdgist is.

Ik heb wel steeds meer moeite om bepaalde gisten op te kweken, Dupont bijvoorbeeld is me de laatste drie pogingen dit jaar niet gelukt.

Ingo
Ik heb anders recent probleemloos de Dupont kunnen opkweken, zonder plaat, glycerol of andere labotoestanden. Gewoon 3 depots uit een flesje, 100 ml appelsap erbij, ballonnetje op het flesje en na 4 dagen begon dit op te bollen. Dan gekookt en afgekoeld moutextract erbij en op de magneetroerder. Ik geef toe dat het vroeger sneller ging, dus er zal inderdaad minder gist in zitten, maar het lukt nog steeds. Idem voor Westmalle.

hansHalberstadt

Citaat van: Koen S op 21-09-2018  22:03 uIk heb anders recent probleemloos de Dupont kunnen opkweken, zonder plaat, glycerol of andere labotoestanden. Gewoon 3 depots uit een flesje, 100 ml appelsap erbij, ballonnetje op het flesje en na 4 dagen begon dit op te bollen. Dan gekookt en afgekoeld moutextract erbij en op de magneetroerder. Ik geef toe dat het vroeger sneller ging, dus er zal inderdaad minder gist in zitten, maar het lukt nog steeds. Idem voor Westmalle.
Wat ik merk is eigenlijk maar 2 situaties of het gaat helemaal niet (bv Weihenstephaner) of het gaat binnen enkele dagen. Flesje leeggieten, scheutje appelsap ca 25-50 ml uit klein pakje afgesproeid met alcohol en opengeknipt met schaar die ook afgespoeid is met alcohol (70%)

seed7

Citaat van: Koen S op 21-09-2018  22:03 uIk heb anders recent probleemloos de Dupont kunnen opkweken,

Dat geeft de burger moed Koen. Zal nog maar eens proberen.

Ingo

Johan_vL

Waarom gebruiken jullie appelsap voor het opkweken uit flesjes? En niet bijvoorbeeld DME? :brouwen:

Drents Hopbier

Citaat van: Johan_vL op 22-09-2018  16:36 uWaarom gebruiken jullie appelsap voor het opkweken uit flesjes? en niet bijvoorbeeld DME ?

DME kun je ook droog moutextract noemen. En dat is moeilijker te krijgen dan appelsap (en duurder). En het stuk te drukken binnenzakje van de Wyeast-verpakking ruikt rook) naar appelsap (appelstroop).

Hopbier

hansHalberstadt

Ik heb wel eens een verhaal gehoord dat gist die je opkweekt met appelsap daarna geen moutsuikers meer zou vergisten. Maar ik denk dat dit inderdaad een verhaal is en niet de werkelijkheid.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 21-09-2018  21:28 uUit 1 cel op een voedingsbodem heb je in 1 of 2 dagen een kolonie. Dus als het weken duurt dan heb je waarschijnlijk geen levende gist meer in je flesje gehad maar hooguit sporen.

Als je actieve gistcellen hebt en die ent op een voedingsbodem heb je inderdaad na 1 à 2 dagen een kolonie.

Het probleem is echter dat een ouder flesje weinig of geen actieve gistcellen heeft. Dit heeft te maken met het afsterven van de gist door een tekort aan voeding. Het duurt even voordat de weinige levende gistcellen zich voldoende hebben vermenigvuldigd.
Naar mate een fles ouder is duurt het langer voordat je tekenen van leven ziet bij het opkweken.
Omdat steeds minder gist gebruikt wordt bij de hergisting op de fles gaat het opgang komen van de vergisting langzamer.

Nadat je zichtbare activiteit hebt kun je de gist uitplaten en er kolonie uit laten groeien. Je hebt dan een reincultuur te pakken.
Wanneer je niet van plan bent een reincultuur te maken kun je het uitplaten achterwege laten.

Jacques

Citaat van: Johan_vL op 22-09-2018  16:36 uWaarom gebruiken jullie appelsap voor het opkweken uit flesjes? En niet bijvoorbeeld DME? :brouwen:

Het is vooral veel makkelijker voor een eerste opkweek. Moutextractpoeder moet je eerst oplossen en afkoelen. Dat kost tijd en je moet heel secuur werken omdat je niet wil dat via je voeding een infectie in je starter komt.

Appelsap wordt steriel verpakt en is gebruiksklaar. Wel zo handig voor een eerste controle of de gist in een fles op te kweken is. Als de gist aanslaat kun je vervolgens met een oplossing van moutextractpoeder de gist verder opkeken. In moutextract zit immers de voedingstoffen die de gist nodig heeft. Deze kun je aanvullen met een complexe gistvoeding van Wyeast, White Labs of Lallemand.

Oscar

Citaat van: Johan_vL op 22-09-2018  16:36 uEn niet bijvoorbeeld DME? :brouwen:

Waarom zou je 1,2-dimethoxyethaan (DME) gebruiken bij het opkweken van gist ?  :weetniet: :weetniet: :weetniet: :nut: :nut: :nut: :nut:

mbroek

Citaat van: seed7 op 22-09-2018  09:36 uDat geeft de burger moed Koen. Zal nog maar eens proberen.

Ingo

Hier staan ook drie flesjes (uitverkoop -35%)  te wachten tot ze weer goed tot rust gekomen zijn.

Johan_vL

Citaat van: Jacques op 22-09-2018  22:03 uHet is vooral veel makkelijker voor een eerste opkweek. Moutextractpoeder moet je eerst oplossen en afkoelen. Dat kost tijd en je moet heel secuur werken omdat je niet wil dat via je voeding een infectie in je starter komt.

Appelsap wordt steriel verpakt en is gebruiksklaar. Wel zo handig voor een eerste controle of de gist in een fles op te kweken is. Als de gist aanslaat kun je vervolgens met een oplossing van moutextractpoeder de gist verder opkeken. In moutextract zit immers de voedingstoffen die de gist nodig heeft. Deze kun je aanvullen met een complexe gistvoeding van Wyeast, White Labs of Lallemand.

Bedankt, dit is een mooie uitleg, ik ga mijn methode aanpassen  :brouwen:

brouwerwaldonk

Citaat van: Johan_vL op 22-09-2018  16:36 uWaarom gebruiken jullie appelsap voor het opkweken uit flesjes? En niet bijvoorbeeld DME? :brouwen:
Mijn voorkeur voor opkweek van een giststarter gaat uit naar het echte spul wort.
Als ik een biertje brouw, neem ik tijdens het wortkoken altijd een klein deel kokend wort uit de ketel die ik bewaar in volledig gevulde bierflessen van 1/2 L. Het wordt uitgeschept als de eerste hopgift al 30 minuten meegekookt heeft. Dan is het wort ook al zo goed als steriel. Ik vul 4 flessen waarvan er een maar 100ml groot is. De afgekoelde flessen bewaar ik gewoon op het rek in de kelder.
Als ik later een giststarter maak doe ik het kleine flesje open neem daarvan 50 ml wat ik verdun tot SG 1040. Dit gaat in een kleine erlenmeyer samen met een beetje gist, wat ik bewaard heb in een proefbuisje in de koelkast, en ik ben vertrokken.


Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 23-09-2018  10:18 uWaarom zou je 1,2-dimethoxyethaan (DME) gebruiken bij het opkweken van gist ?

Ik schreef hierboven: DME kun je ook droog moutextract noemen

Hopbier

hansHalberstadt


Johan_vL

Om op de topic start terug te komen, ik heb zojuist gist opgekweekt uit 2 flessen Kulmbacher kellerweizen, hij ruikt heerlijk naar banaan, dus ik ga er ook een weizen mee brouwen. :brouwen:

mbroek

Citaat van: seed7 op 22-09-2018  09:36 uDat geeft de burger moed Koen. Zal nog maar eens proberen.

Ingo

Moed wordt beloond. Vanuit 2 flesjes inmiddels al zo'n 40 ml gist opgekweekt. Dit is wel een trage, misschien groeit deze sneller in een warme omgeving, bij mij staat de roerder in de open keuken.

Chiel

Jacques

Citaat van: mbroek op 02-10-2018  11:09 uMoed wordt beloond. Vanuit 2 flesjes inmiddels al zo'n 40 ml gist opgekweekt. Dit is wel een trage, misschien groeit deze sneller in een warme omgeving, bij mij staat de roerder in de open keuken.

Chiel

Naar mate je meer gist hebt op de hoeveelheid wort zal de vergisting sneller gaan....

EvdBroek

Citaat van: Oscar op 23-09-2018  10:18 uWaarom zou je 1,2-dimethoxyethaan (DME) gebruiken bij het opkweken van gist ?  :weetniet: :weetniet: :weetniet: :nut: :nut: :nut: :nut:
DME is DieselMotorenEmissie  ;)

mbroek

Citaat van: Jacques op 02-10-2018  21:15 uNaar mate je meer gist hebt op de hoeveelheid wort zal de vergisting sneller gaan....

De laatste opstap zal ook wel vlotter gaan verwacht ik.

CeesM

Ik heb recent gist opgekweekt uit 2 flesjes Brugse Zot met moutextract. De gebruikte jongbier gebotteld en na een kleine 2 weken hergisting proef ik er nu van. Er zit een beetje sinasappelsmaak aan terwijl ik geen toevoegingen er in heb zitten. Zelfs geen hop. Dus volgende week proberen een Zotte kloon te brouwen.

tdp

Citaat van: CeesM op 03-10-2018  23:43 uIk heb recent gist opgekweekt uit 2 flesjes Brugse Zot met moutextract. De gebruikte jongbier gebotteld en na een kleine 2 weken hergisting proef ik er nu van. Er zit een beetje sinasappelsmaak aan terwijl ik geen toevoegingen er in heb zitten. Zelfs geen hop. Dus volgende week proberen een Zotte kloon te brouwen.

Dat geeft mij weer moed, ik vind dat echt een heel lekker bier, hoe saai deze wellicht ook is!

Gerb

Ik heb laatst uit een Rochefort 6 nog een prima gist opgekweekt.

Gerb

En Brugse Zot ook. Die stokte op een gegeven moment wel en ging toen heeeeel langzaam door. In de fles.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.