Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Welk commerciŽle biergist is nog op te kweken  (gelezen 633 keer)

Offline NSWS

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Als je iets leuk vindt, leer je het vanzelf.
Welk commerciŽle biergist is nog op te kweken
« Gepost op: 27-11-2017 20:48 u »
Geacht forum,

Ik vroeg mij af welke commerciŽle bieren hebben nog originele gist (geen bottelgist) en is nog op te kweken.
Mij werd verteld dat Duvel inmiddels bottelgist gebruikt. Maar Westmalle, Orval, Choufe, De Koninck of Brugse Zot dan?
Bestaat er nog zo iets als een gistbank?
Kortom veel vragen, maar hier volgens mij wel aan het juiste adres.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Welk commerciŽle biergist is nog op te kweken
« Reactie #1 Gepost op: 27-11-2017 21:57 u »

https://wyeastlab.com/   :brouwen:

Het opkweken van gist kan leuk zijn (Vroeger vaak gedaan), maar het assortiment aan gisten die momenteel beschikbaar zijn maakt dat overbodig. en als je wilt weten of de gist van je favoriete bier opkweekbaar is... Ik zou zeggen probeer het eens en brouw ermee :-)  :brouwen:

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 27-11-2017 22:02 u »
Helaas zijn veel brouwerijen de laatste jaren hun gist gaan uitfilteren en bottelgist gaan gebruiken om hun bieren helder te krijgen.
Als het bier troebel heb je grote kans dat het nog de hoofdgist is en dat je hem op kunt kweken. Met trappisten of Weizens gaat het doorgaans goed.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 27-11-2017 23:05 u »
Geacht forum,

Ik vroeg mij af welke commerciŽle bieren hebben nog originele gist (geen bottelgist) en is nog op te kweken.
Mij werd verteld dat Duvel inmiddels bottelgist gebruikt. Maar Westmalle, Orval, Choufe, De Koninck of Brugse Zot dan?

Heb je al gekeken op de wiki behorende bij het forum?
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist:opkweken_uit_commercieel_bier

Offline NSWS

• Boven 10 berichten
  • *
  • Als je iets leuk vindt, leer je het vanzelf.
« Reactie #4 Gepost op: 28-11-2017 14:32 u »
Bedankt voor jullie reacties, vooral de link:  http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist:opkweken_uit_commercieel_bier , was zeer waardevol.

Offline hobbybob

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 30-11-2017 10:42 u »
https://wyeastlab.com/   :brouwen:

Het opkweken van gist kan leuk zijn (Vroeger vaak gedaan), maar het assortiment aan gisten die momenteel beschikbaar zijn maakt dat overbodig. en als je wilt weten of de gist van je favoriete bier opkweekbaar is... Ik zou zeggen probeer het eens en brouw ermee :-)  :brouwen:

Was eigenlijk wel een leuke vraag maar bovenstaand antwoord is hetzelfde als;
"Waarom je eigen bier brouwen? Er is tegenwoordig volop te koop"

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
« Reactie #6 Gepost op: 30-11-2017 11:09 u »
Ik brouw zaterdag met opkweek van St Bernardus. Sommigen beweren dat het de originele Westvleterengist is, anderen zeggen Westmalle of zelfs bottelgist. Ik laat het tijdig weten hoe het liep (draadje Abbť Wiet hier of forum).
Verder heb ik zelf een diepvriesgistbankje van de meest courante trappisten: Westmalle, Rochefort, Chimay, Orval. Ook Dupont en St Feuillien kweek je vlot op als saisongisten.

Tags: