Wie heeft ervaring met de MJ Hopspider?

Gestart door JBL, 27-11-2017 13:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JBL

Ik overweeg een MJ hopspider aan te schaffen voor in mijn Grainfather.
Ik hop met bellen (uit die zilverkleurige vacuumpakjes) en deed dan tot nog toe in fijnmazige hopzakken.
Probleem waar ik tegenaan loop is dat er bij het overhevelen na het koelen vrij veel jongbier achterblijft omdat bij de laatste liters de hopzakken tegen het filter gaan liggen.
Het doorpompen stagneert dan een beetje en begint veel eiwit mee te komen. Ik stop dan met pompen, maar er blijft wel bijna twee liter jongbier achter in de ketel.
Ik verwacht dat dit met de hopspider een stuk 'economischer' zal gaan.
Wie heeft hier ervaring mee?

TymonK

Ik heb er één precies om die reden. Tijdens het pompen/hevelen kun je de spider omhoogtrekken om de hop een beetje te laten uitlekken. (nb dit kan toch ook met hopzakken? Met een ontsmette/meegekookte lepel de zakken eruit halen?

j.heesters3

Citaat van: TymonK op 27-11-2017  13:48 uIk heb er één precies om die reden. Tijdens het pompen/hevelen kun je de spider omhoogtrekken om de hop een beetje te laten uitlekken. (nb dit kan toch ook met hopzakken? Met een ontsmette/meegekookte lepel de zakken eruit halen?

Dit doe ik ook altijd. Hopzakken er uithalen met een grote rvs lepel die ontsmet is. Wort is dan meestal nog tegen het kookpunt aan zodat de kans op een eventuele besmetting gering is' Ik hevel vanuit mijjn kookketel met een zelfgemaakt filterhevel en er blijft niet meer dan een halve liter trub in de ketel over.

Jos

MarinusHolkema

De hopspider hangt een beetje hoog voor de Grainfather als je niet al te veel wort in Grainfather hebt.
Met een ijzerdraadje heb ik dat de vorige keer verholpen.
Ik vind het een stuk fijner dan de hopzakjes. Je zou ook een touwtje aan de hopzakjes kunnen knopen en deze als een soort theezakje in het wort hangen vlak voor het pompen hopzakjes omhoog trekken

TymonK

Ook een slim idee!

Grootste voordeel van de hopspider vind ik het schoonmaken. 2 min met de tuinslang en klaar...

JBL

Citaat van: MarinusHolkema op 27-11-2017  13:59 uDe hopspider hangt een beetje hoog voor de Grainfather als je niet al te veel wort in Grainfather hebt.

Is dat een probleem bij 17 tot 18 liter einde kooktijd?

Citaat van: TymonK op 27-11-2017  14:43 uGrootste voordeel van de hopspider vind ik het schoonmaken. 2 min met de tuinslang en klaar...

Geen last van hardnekkige eiwitten die moeilijk verwijderbaar zijn?
(Voordeel van de hopzakken is weer dat je ze gewoon mee kan wassen in de wasmachine. Eerst wel weken in koud water om de meeste eiwitklonten los te weken. Al bij al is dat inderdaad toch wat omslachtiger...)

ciesvandekwis

Ik gebruik zo'n nylon hopzak en tijdens het koelen (dompelspiraal) pomp ik rond (koelt sneller), met uitloop in de zak. Die filtert daar meteen dan ook nog eiwitten en kleine trub mee uit.

BrouwMark

Citaat van: MarinusHolkema op 27-11-2017  13:59 uDe hopspider hangt een beetje hoog voor de Grainfather als je niet al te veel wort in Grainfather hebt.
Met een ijzerdraadje heb ik dat de vorige keer verholpen.
Ik vind het een stuk fijner dan de hopzakjes. Je zou ook een touwtje aan de hopzakjes kunnen knopen en deze als een soort theezakje in het wort hangen vlak voor het pompen hopzakjes omhoog trekken

Doe ik ook zo in de elektrische ketel. Rolladetouw aan de hop zakjes en aan de handvatten vast knopen. Je trekt ze dan gemakkelijk omhoog om uit te laten lekken of zelfs nog even leeg te duwen met een lepel.

MarinusHolkema

Citaat van: JBL op 27-11-2017  15:02 uIs dat een probleem bij 17 tot 18 liter einde kooktijd?
Waarschijnlijk hangt de hop dan nog net in het wort. Omdat ik bij hopzakjes die ik wat al te klein had dicht geknoopt last had van beperkte hopafgifte wou ik de hop zoveel mogelijk laten rondzwemmen. Dus vandaar dat ik de hopspider iets lager in het wort heb gehangen dan standaard.

Tijdens het koelen laat ik de uitloopslang ook via de hopspider lopen om nog de laatste troebeligheden weg te filteren. Het filtertje voor de pomp was nagenoeg schoon. en geen last van verstoppingen

Rely

Handige tip kijk op ongeveer 30 sec naar de uitleg

succes

MarinusHolkema

Ik heb nog even gemeten. Als je de hopspider aan de rand hangt komt de bodem van de hopspider tot ongeveer 15 l. Je hebt dus onder je hopspider 15 liter staan.

JBL

Citaat van: MarinusHolkema op 28-11-2017  09:17 uIk heb nog even gemeten. Als je de hopspider aan de rand hangt komt de bodem van de hopspider tot ongeveer 15 l. Je hebt dus onder je hopspider 15 liter staan.

Dat zou bij 17 tot 18 liter einde kook misschien net gaan. Met name de late hopgift kan misschien problematisch worden. Ik ga het een keer uitproberen...
Bedankt voor het meten!

Citaat van: Rely op 27-11-2017  19:12 uHandige tip kijk op ongeveer 30 sec naar de uitleg


succes

Inderdaad zeer handig! Perfect bijna! Probleem is alleen dat ik dan vrij snel na het maischen de moutkorf helemaal schoon moet hebben om direct bij start kook de eerste hopgift te geven.
Dat red ik niet. Na het spoelen begint het koken en daar wil ik uiteraard bij blijven. Bovendien kost het meestal wel minstens een kwartier om de moutkorf schoon te krijgen. En ik demonteer heb ook altijd na gebruik, dus hij moet ook weer in elkaar worden gezet inclusief het geklooi met de nylon rand van de onderste plaat...
Alternatief is een tweede aanschaffen, maar die is bijna twee maal zo duur als de hopspider.

EBC

Ik heb er 1 te koop voor je. 1x gebruikt, maar te klein voor mijn ketels (200 liter  ;)).

In de originele doos.

Prijs 35 euro ex verzending vanuit Nederland.

RoyB

Mijn ervaring met de MJ Hopspider, nu 5 tal keer gebruikt, met een Grainfather:

Hij staat in mijn Grainfather voor mini batches soms wel eens op de bodem, anders hang ik hem op aan een ijzerdraadje welke ik aan één van de clips aan de buitenkant vast maak. (ik brouw zelden meer dan 15 liter).

Hopgiften toevoegen vanuit een kommetje direct van de weegschaal en dan even goed door je wort roeren is echt een stuk makkelijker voor mij dan de hopzakjes die ik voorheen gebruikte.

Het schijnt beter de smaken af te geven aan het bier dan een hopzakje, ook is het fijn dat je niet al die losse zakjes voor je hopgiften moet maken en ook weer legen en schoonmaken.

Ook bij het einde van de kook, een toch al enigszins druk moment, til je gewoon in één keer de hele hopspider er uit en je bent daar klaar.

Schoonmaken vind ik niet per se makkelijk, maar ook niet heel lastig. Ik moet telkens even goed schrobben met een borstel om alle blaadjes die er aan zijn gaan plakken helemaal los te krijgen maar eer dat gelukt is is het een kwestie van afspoelen en afnemen met een theedoek en hij kan zo de kast in.

JBL

Citaat van: RoyB op 29-11-2017  13:28 uMijn ervaring met de MJ Hopspider, nu 5 tal keer gebruikt, met een Grainfather:

Hij staat in mijn Grainfather voor mini batches soms wel eens op de bodem, anders hang ik hem op aan een ijzerdraadje welke ik aan één van de clips aan de buitenkant vast maak. (ik brouw zelden meer dan 15 liter).

Hopgiften toevoegen vanuit een kommetje direct van de weegschaal en dan even goed door je wort roeren is echt een stuk makkelijker voor mij dan de hopzakjes die ik voorheen gebruikte.

Het schijnt beter de smaken af te geven aan het bier dan een hopzakje, ook is het fijn dat je niet al die losse zakjes voor je hopgiften moet maken en ook weer legen en schoonmaken.

Ook bij het einde van de kook, een toch al enigszins druk moment, til je gewoon in één keer de hele hopspider er uit en je bent daar klaar.

Schoonmaken vind ik niet per se makkelijk, maar ook niet heel lastig. Ik moet telkens even goed schrobben met een borstel om alle blaadjes die er aan zijn gaan plakken helemaal los te krijgen maar eer dat gelukt is is het een kwestie van afspoelen en afnemen met een theedoek en hij kan zo de kast in.

Helder verhaal! In plaats van een ijzerdraadje kan ik natuurlijk een voedselveilig vleesbinddraad gebruiken met een dubbele lus.
Maar hoe zit het met eiwitklontjes in en om de miniscule gaasopeningetjes? Dikke laag? En gemakkelijke te verwijderen?


Citaat van: EBC op 29-11-2017  13:19 uIk heb er 1 te koop voor je. 1x gebruikt, maar te klein voor mijn ketels (200 liter  ;)).

In de originele doos.

Prijs 35 euro ex verzending vanuit Nederland.

Dank voor je aanbod. Is een mooie prijs, maar ik heb al een soortgelijke aanbieding.

RoyB

Citaat van: JBL op 29-11-2017  16:49 uHelder verhaal! in plaats van een ijzerdraadje kan ik natuurlijk een voedselveilig vleesbinddraad gebruiken met een dubbele lus.
Maar hoe zit het met eiwitklontjes in en om de miniscule gaasopeningetjes? Dikke laag? En gemakkelijke te verwijderen?

Sjah, ik roer bij het begin van de kook eerst altijd even de eiwitten terug in mijn wort (schuimhoudbaarheid) vaak ook nog voor mijn eerste hopgift, wat er daarna nog vormt in de Grainfather, is bij mij niet problematisch en komt niet vast te zitten in de spider.

Ik brouw alleen niet vaak met echt heel eiwitrijk beslag, vooral stouts ;)

Hay

Volgens mij komen eiwitten juist de schuimbaarheid helemaal niet ten goede.
Je kunt ze er wel terug in roeren maar na het koelen en whirlpoolen vlokken ze juist uit om ze zo kwijt te worden.
Er zijn mensen die beweren dat dat moet omdat ze meer aroma aan het toekomstige bier geven.
Ik ben de mening dat je er vanf moet en wel zo snel mogelijk.
Dus net voor de kook schep ik ze af.
Kan het ook niet overkoken.

William

Opgeloste eiwitten zijn goed voor schuimstabiliteit. Ze ziin oppervlakteaktief, geven sterische repulsie zodat bellen minder snel samenvloeien en geven viscositeit in de plateauzoom van de leeglopende / drainerende schuimlamellen (=stabiliteit).  :lessmile:

Onopgeloste vlokken van eiwit wil je niet hebben voor schuimstabiliteit. Weinig effectief.

JBL

Citaat van: William op 29-11-2017  21:46 uOpgeloste eiwitten zijn goed voor schuimstabiliteit. Ze ziin oppervlakteaktief, geven sterische repulsie zodat bellen minder snel samenvloeien en geven viscositeit in de plateauzoom van de leeglopende / drainerende schuimlamellen (=stabiliteit).  :lessmile:

Onopgeloste vlokken van eiwit wil je niet hebben voor schuimstabiliteit. Weinig effectief.

Wat betekent dat in relatie tot gebruik van de hopspider?

William

Citaat van: JBL op 29-11-2017  21:53 uWat betekent dat in relatie tot gebruik van de hopspider?

Dat je de vlokken uiteindelijk maar beter kwijt dan rijk kunt zijn. Omdat ze niet opgelost zijn zullen ze niet als gistvoeding dienen (wat soms wordt gesuggereerd). Omdat ze onoplosbaar zijn zul je ze vroeg of laat toch kwijt raken.

Citaat van: RoyB op 29-11-2017  17:10 uSjah, ik roer bij het begin van de kook eerst altijd even de eiwitten terug in me wort (schuimhoudbaarheid) vaak ook nog voor mijn eerste hopgift, wat er daarna nog vormt in de grainfather, is bij mij niet problematisch en komt niet vast te zitten in de spider.

Terugroeren van vlokken heeft dan niet zoveel zin (maar zal ook geen kwaad doen).

Eskil

Ik heb een hopspider, heb hem 2x gebruikt. Ik gebruik bellen en die doe ik los in de grainfather, whirlpoolen en afpompen, de hopbellen werken als extra filter en houden de eiwitvlokken mooi tegen. Bij mij blijft er en halve liter achter na afpompen. De hopspider heeft voor mij geen toegevoegde waarde.

Barreltje

Ik gebruik deze met de GF en het bevalt uitstekend!
Tevens een hop koker voor koudhoppen erbij...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.