Mijn ervaring met de MJ Hopspider, nu 5 tal keer gebruikt, met een Grainfather:
Hij staat in mijn Grainfather voor mini batches soms wel eens op de bodem, anders hang ik hem op aan een ijzerdraadje welke ik aan één van de clips aan de buitenkant vast maak. (ik brouw zelden meer dan 15 liter).
Hopgiften toevoegen vanuit een kommetje direct van de weegschaal en dan even goed door je wort roeren is echt een stuk makkelijker voor mij dan de hopzakjes die ik voorheen gebruikte.
Het schijnt beter de smaken af te geven aan het bier dan een hopzakje, ook is het fijn dat je niet al die losse zakjes voor je hopgiften moet maken en ook weer legen en schoonmaken.
Ook bij het einde van de kook, een toch al enigszins druk moment, til je gewoon in één keer de hele hopspider er uit en je bent daar klaar.
Schoonmaken vind ik niet per se makkelijk, maar ook niet heel lastig. Ik moet telkens even goed schrobben met een borstel om alle blaadjes die er aan zijn gaan plakken helemaal los te krijgen maar eer dat gelukt is is het een kwestie van afspoelen en afnemen met een theedoek en hij kan zo de kast in.