Selectieve gistplaatjes

Gestart door Lutz, 27-11-2017 11:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lutz

Dag allemaal

Ik ben al een tijdje op zoek naar selectieve agaragarplaatjes om wilde gisten in te vangen. Ik zou eens willen proberen om een wilde gist rein te kweken.

Maar waar kan ik die plaatjes vinden?

Groeten

Bart

Easywoods

Citaat van: Lutz op 27-11-2017  11:21 uDag allemaal

Ik ben al een tijdje op zoek naar selectieve agaragarplaatjes om wilde gisten in te vangen. Ik zou eens willen proberen om een wilde gist rein te kweken.

Maar waar kan ik die plaatjes vinden?

Groeten

Bart


Is dit wat?  ;)
https://www.trademed.nl/index.php?option=com_helloworld&keyword=petrischaal&Itemid=59&gclid=Cj0KCQiAjO_QBRC4ARIsAD2FsXNi5Zhuk6jecIyvkMCCeLgRJAdsYG6IL0MXgr1iBYNDY0F6fMvyYOgaAhZkEALw_wcB

goom

Citaat van: Lutz op 27-11-2017  11:21 uDag allemaal

Ik ben al een tijdje op zoek naar selectieve agaragarplaatjes om wilde gisten in te vangen. Ik zou eens willen proberen om een wilde gist rein te kweken.

Maar waar kan ik die plaatjes vinden?

Groeten

Bart
Vroeger maakten we die zelf op het lab.

Serge VL


Oscar

Citaat van: Lutz op 27-11-2017  11:21 uIk zou eens willen proberen om een wilde gist rein te kweken.

Kun je gewoon Agar kopen bij je lokale toko... :)  en daar plaatjes van gieten. Die plaatjes (petrischaaltjes) kun je kopen bij Brouwland /Brouwmarkt   :brouwen:

iloveoxytocin

Waartegen wil je selectief zijn? Het wordt waarschijnlijk zelf agar-medium maken en dat gieten; het is aan jou om vervolgens stoffen toe te voegen die minder fijn zijn voor de ongewenste bewoners. Wat je makkelijk thuis kan doen is het zuurder maken (wat heel grof gezegd minder goed is voor bacterien, natuurlijk heb je uitzonderingen) en alcohol toevoegen (say 2%). Selectieve lab plates hebben een antibioticum, maar daar kan je niet aan komen als particulier. Wat je kan toevoegen om gisten van bacterieen te onderscheiden is 'bromescol green', deze kleurt gisten groen aan; dus bij selectie van een kolonie pik je de groene er uit.

Als je trouwens 'wilde' gisten vangt kan je ook je vangmedium selectiever maken en zo al het eea uitsluiten..! Scheelt weer varieteit aan beestjes op je plates.

Overigens: als je gist wilt 'vangen' met plaatjes, dan kan ik aanraden om juist een vloeistof te gebruiken: schimmel groeit ook op je vaste agarplaten, en die groeien niet zo gemakkelijk in een vloeistof.

Jacques

Citaat van: iloveoxytocin op 27-11-2017  22:18 uWaartegen wil je selectief zijn? Het wordt waarschijnlijk zelf agar-medium maken en dat gieten; het is aan jou om vervolgens stoffen toe te voegen die minder fijn zijn voor de ongewenste bewoners. Wat je makkelijk thuis kan doen is het zuurder maken (wat heel grof gezegd minder goed is voor bacterien, natuurlijk heb je uitzonderingen) en alcohol toevoegen (say 2%).

Aanzuren tot een pH van 5.0 en een klein beetje alcohol toevoegen is een goede suggestie. Heel wat micro-organismen sluit je op die manier uit.
Zie dit plaatje

afkomstig uit het artikel The Effects of pH on Microbial Growth

seed7

De stoffen in de selectieve platen voor Brett zijn niet fijn.
Je kunt Brett ook op gewone (wort)platen oid selecteren. De grap is dat het veel langzamer groeit dan andere gisten, je kijkt dus naar de kolonien die pas een dag of 5-8 later dan de rest beginnen te groeien.
Absolute zekerheid heb je hier niet mee, maar dat heb je met de selectieve platen ook niet.

Het wort waarmee je vangt inderdaad aanzuren, gehopt en 2% alcohol. Anders het medium gebruiken dat Serge aangeeft, maar schrik niet van de prijs / minimumafname.

Ingo


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.