Warmtelamp of gloeilamp

Gestart door HarryL, 27-11-2017 08:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Knobby

Citaat van: NiekR op 16-12-2017  12:08 u1: Ik wil ongeveer 20L gaan brouwen per keer in het begin. Daarvoor heb ik een kleine koelkast. Ik wilde gloeilampen online bestellen van 40W. Nu zijn ze geleverd en zie ik dat ik gloeilampen van 100W heb gekregen (weet niet of het fout geleverd is, of dat ik online de verkeerde in mijn winkelwagen heb gegooid). Is 100W teveel voor een kleine koelkast met 20L of kan dit wel? En kan ik beter 2 lampen plaatsen in serie?

2: Hoe krijg ik de sensor van de STC-1000 en de gloeilamp in de koelkast? Boren jullie een gat in de koelkast? Waar kan ik dat dan het best doen? In de zijkant?
100 W lijkt me echt veel te veel.

Er zijn mensen die een gat boren. Anderen doen het via het condens gat achterin/onderin de koelkast. Ik laat de snoeren gewoon tussen de deur door lopen.

NiekR

Hoe kun je goed zoeken op dit forum? Heb alle bovenstaande berichten doorgezocht en op diverse trefwoorden gezocht (gebruikte echter gistkast ipv vergistingskast en dan vind ik dat artikel al niet.)

De lampen van 100 W gaan retour. Heb inmiddels al welke van 40 W en 60 W bemachtigd. Toch gemakkelijk als je oude oma gaat verhuizen ;)

Coen

Citaat van: NiekR op 16-12-2017  19:03 uHoe kun je goed zoeken op dit forum? Heb alle bovenstaande berichten doorgezocht en op diverse trefwoorden gezocht (gebruikte echter gistkast ipv vergistingskast en dan vind ik dat artikel al niet.)

De lampen van 100W gaan retour. Heb inmiddels al welke van 40W en 60W bemachtigd. Toch gemakkelijk als je oude oma gaat verhuizen ;)
Toch nog redelijk veel vermogen voor 20l,  maar je kan ze ook parallel zetten en met een dimmer wat terug schroeven gaan ze ook nog eens veel langer mee. Of in serie, dan gaan ze ook veel langer mee maar heb je wel wat veel vermogen.
In parallel heb je het voordeel dan weer dat als er een kapot gaat je toch nog verwarming hebt.
Ook zou ik de lampen en alle elektra nooit onderin de kast plaatsen maar bovenin met een kleine ventilator.
Sensor kan je door het condens gat in de koelkast naar binnen voeren.

hansHalberstadt

Vorig jaar heb ik met kerst en oud en nieuw bier getapt buiten. Daarbij had ik een verwarming nodig om het bier op ca 10  ºC te houden. had ik opgelost door er een rolletje ijzerdraad van 0.3mm om de fust heen te wikkelen rondom een laagje plastic. Daaromheen wat isolatie. Werkte prima en kost vrijwel niets. op 12V AC trafo van oude halogeenverlichting aangsloten met ca 1.2 Ohm per meter kun je zo uitrekenen hoeveel draad je moet hebben (vermogen=V^2/R) evt parallel of serie. Dit kun je ook in een gistingskast toepassen.   

Jacques

Citaat van: NiekR op 16-12-2017  19:03 uHoe kun je goed zoeken op dit forum? Heb alle bovenstaande berichten doorgezocht en op diverse trefwoorden gezocht (gebruikte echter gistkast ipv vergistingskast en dan vind ik dat artikel al niet.)

Het  is handig om meerdere keren een zoekactie uit te voeren met verschillende zoekwoorden.

Verder is het handig gebruik te maken van de tags. Neem de tags rustig door en klik op een term. Sommige topics hebben meerdere tags.

henkg

Interessant topic, deze (en andere) helemaal gelezen.
Ik heb gekozen voor een 12V oplossing, dat lijkt me veiliger. Dus geen gloeilampen, IR-lampen, 230V verwarmingsfolie of verwarmingsdraad, maar 12V verwarmingsfolie:

Benodigd (voorbeeld):
Verwarmingsfolie 12V/35 Watt (Conrad 532886 – 89, EUR 13,25)
Aluminium plaat 400 x 200 x 1 mm (Conrad 297666 – 89, EUR 6,99)
PC ventilator 12V (had ik nog liggen)
PC voeding (van een oude desktop PC, had ik nog liggen)
STC-1000.

Vandaag kwam de Conrad bestelling binnen, dus aan de slag. De testopstelling:

Alles (op de folie, de ventilator en de sensor na) blijft dus buiten de koelkast.
De op de alu plaat geplakte zelfklevende folie en ook de alu plaat wordt niet warmer dan handwarm (op de gok: iets van 40 graden).
In een (gesloten) kartonnen doos duurt het traject van 19,1 tot 30,0 graden ongeveer 4 minuten. Daarna schakelt de STC-1000 (interval 1,0 graden) ongeveer elke 2 minuten in, en ongeveer 2 minuten uit. Dit betreft een testsituatie: kartonnen doos, op koude vloer, schakelpunt op 30 graden.

Ik heb er vertrouwen in dat in een koelkast een temperatuur van 20 graden gehandhaafd wordt, ook bij een omgevingstemperatuur van b.v. 5 graden.
Dat kan ik nog niet testen, want ik moet nog een 2e hands koelkast regelen ...

Voor de volledigheid: dit gaat niet werken met een "gewone" adapter die 12V levert, die leveren nooit minimaal 3 Ampère. Een PC voeding (of een 230V->12V adapter voor een koelbox of zo) kan wel voldoende Ampères aan 12V leveren.

Over de PC voeding: welke draadjes aansluiten? Als er vraag naar is, dan schrijf ik daar een uitgebreide uitleg over. In het kort: geel is +12V, zwart is GND, groen moet verbonden worden met zwart (anders doet ie het niet).

bjorri

Voor vaten die staan blijf ik wel folie gebruiken onder het vat. Voor de Fermetausaurus vind ik dat toch niet helemaal handig dus heb ik deze besteld.
https://nl.aliexpress.com/item/new-arrived-Brew-Belt-Fermentation-Heating-Belt-Pad-for-Beer-Wine-Spirits-with-EU-PLUG-Thermometer/32791642521.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.j7ZDH0

Haagse Wouter

Citaat van: Knobby op 16-12-2017  12:52 uEr zijn mensen die een gat boren. Anderen doen het via het condens gat achterin/onderin de koelkast. Ik laat de snoeren gewoon tussen de deur door lopen.

Eens. Zoveel gedoe wanneer een koelkast van die mooie rubbers hebben die perfect om het snoertje heen kan gaan.

hansHalberstadt

Citaat van: Haagse Wouter op 19-12-2017  11:37 uEens. Zoveel gedoe wanneer een koelkast van die mooie rubbers hebben die perfect om het snoertje heen kan gaan.
Als je goed kijkt gaan die rubbers er niet perfect omheen, maar via een boogje met als gevolg weglekken van lucht en als he lang duurt blijvende vervorming van je rubbers.

Jeukstaardt

Ik wil voor verwarming in mijn gistkast een warmtekabel gebruiken voor reptielen.
Siliconen, flexibel, 100% waterdicht. Nou wil ik de kabel om mijn brewbucket wikkelen en dus direct op het vat verwarmen ipv de lucht in de kast.
Zijn er doe's en/of doe niet's voor deze werkwijze?
Wikkel je de draad als een spiraal om de bucket of de wikkelingen dichter bij elkaar als een mantel?
Hoog of lager op het vat? Heeft dat invloed?
En wat voor wattage zou ik dan nodig hebben voor brouwsels tot max 25ltr?

hansHalberstadt

Zo'n verwarmingsdraad ergens omheen wikkelen kan natuurlijk, maar is dan min of meer vast, dus hoe ga je dat dan schoonmaken als er iets overheen gaat? Zou ik in ieder geval vlak bij de bodem doen omdat warmte opstijgt, anders krijg je een koud stuk onderkant en warm stuk bovenkant van je gistingsvat.

Zelf ben ik op dit moment een idee aan het uitwerken gebaseerd op een soort warmhoudplaatje van ca 50-100 watt waar ik mijn (Menno pan) gistingsvat gewoon opzet met thermische isolatie eromheen (karton en camping foam matje). dus directe verwarming via de bodem, of evt koeling via lucht langs de wanden aanzuigen met een ventilatortje.  Dat warmhoudplaatje ga ik maken van een rol groen geplastificeerd ijzerdraad van 1 mm diameter wat ik ga spannen in parallelle lijntjes om spijkertjes op een houten ronde schijf van 50 cm diameter. Daarna voorzien van een laagje cement en aan de onderkant thermische isolatie. Dat draad heeft een weerstand van 0.5 ohm per meter dus kun je prima op 12V een verwarming mee maken van bv een oude laptop voeding. Daar zit ook vaak een standby optie op waarbij je de voeding aan zet via groen draadje aan aarde leggen. Dat groene draadje kun je ook simpel een thermostaat op zetten. 

meij

Citaat van: Jeukstaardt op 02-01-2018  01:42 uIk wil voor verwarming in mijn gistkast een warmtekabel gebruiken voor reptielen.
Siliconen, flexibel, 100% waterdicht. Nou wil ik de kabel om mijn brewbucket wikkelen en dus direct op het vat verwarmen ipv de lucht in de kast.
Zijn er doe's en/of doe niet's voor deze werkwijze?
Wikkel je de draad als een spiraal om de bucket of de wikkelingen dichter bij elkaar als een mantel?
Hoog of lager op het vat? Heeft dat invloed?
En wat voor wattage zou ik dan nodig hebben voor brouwsels tot max 25ltr?

De kabel wordt ongeveer 50 graden. Als je dit direct om het gistvat doet, heb je kans dat je bier plaatselijk te warm wordt. Door het verwarmen van de lucht gaat dit veel geleidelijker. Daarnaast helpt dit ook tegen het te koud worden door overshoot van de koeling.

Ik heb een kast van 1.5 meter hoog met een kabel van 25 watt. Deze heb ik in de deur gehangen voor gelijkmatige verwarming.

hansHalberstadt

Ik gebruik al jaren een gistingskast met luchtverwarming, maar zie dat tijdens de felle gistingspiek de temperatuur in het vat wel 5 graden kan oplopen, dus zou je de temperatuur in het vat moeten gaan regelen, maar dan zit de temperatuur in de gistingskast zo op 50 graden. Daarnaast kost het verwarmen van de gistingskast relatief veel meer energie dan alleen verwarmen van het vat zelf. Vandaar dat ik over wil gaan op directe verwarming en regeling van het gistingsvat zelf. door een groot oppervlak te gebruiken (hele bodem) en het vermogen gelijkmatig te verdelen zou dat moeten kunnen zonder hotspots.

Jeukstaardt

Citaat van: hansHalberstadt op 02-01-2018  08:39 uZo'n verwarmingsdraad ergens omheen wikkelen kan natuurlijk, maar is dan min of meer vast, dus hoe ga je dat dan schoonmaken als er iets overheen gaat?

Het zou dan geen 'vaste' constructie worden. Gewoon de Brewbucket in de kast, verwarmingsdraad er om heen wikkelen, op enkele plaatsen een stukje tape om de boel op zijn plaats te houden.
Mocht er iets overheen komen (waar je met een Brewbucket goed je best voor moet doen,denk ik. Ik gebruik hem standaard met een blowoff.) is het een kwestie van tape los, draad eraf, emmer eruit, schoonmaken en weer terug erin en evt de draad er weer om. Althans, dat was mijn idee

Jeukstaardt

Citaat van: hansHalberstadt op 02-01-2018  11:49 uIk gebruik al jaren een gistingskast met luchtverwarming, maar zie dat tijdens de felle gistingspiek de temperatuur in het vat wel 5 graden kan oplopen, dus zou je de temperatuur in het vat moeten gaan regelen, maar dan zit de temperatuur in de gistingskast zo op 50 graden. Daarnaast kost het verwarmen van de gistingskast relatief veel meer energie dan alleen verwarmen van het vat zelf. Vandaar dat ik over wil gaan op directe verwarming en regeling van het gistingsvat zelf. door een groot oppervlak te gebruiken (hele bodem) en het vermogen gelijkmatig te verdelen zou dat moeten kunnen zonder hotspots.

In de Brewbucket zit ook een thermowell waar ik dan de sensor van mijn Inkbird in wil plaatsen om zo direct mogelijk de temperatuur te meten.
Eigenlijk een soortgelijke opzet. Directe verwarming en regeling van het vat.

Jeukstaardt

Citaat van: meij op 02-01-2018  09:28 uDe kabel wordt ongeveer 50 graden. Als je dit direct om het gistvat doet, heb je kans dat je bier plaatselijk te warm wordt. Door het verwarmen van de lucht gaat dit veel geleidelijker. Daarnaast helpt dit ook tegen het te koud worden door overshoot van de koeling.

Ik heb een kast van 1.5 meter hoog met een kabel van 25 watt. Deze heb ik in de deur gehangen voor gelijkmatige verwarming.

Dank je. Ik had geen idee hoe warm die dingen worden.
Mijn kast is de helft kleiner dan de jouwe, ik denk dat ik het gewoon ga proberen met een 15Watt kabel en zien waar het me brengt. Las ook dat iemand goede resultaten behaalde met een warmtemat op zijn vat geplakt.

henkg

Citaat van: hansHalberstadt op 02-01-2018  08:39 uZelf ben ik op dit moment een idee aan het uitwerken gebaseerd op een soort warmhoudplaatje van ca 50-100 watt waar ik mijn (Menno pan) gistingsvat gewoon opzet met thermische isolatie eromheen (karton en camping foam matje). dus directe verwarming via de bodem,
Zelf een verwarmingsmat van ijzerdraad maken, lijkt me een prachtig doe het zelf projectje. Zelf maken is altijd leuker dan kopen, dit ga ik volgen ...
Zou -door de langzame opwarming i.c.m. de grote warmtebuffer van het cement- de temperatuur in de pan niet teveel kunnen gaan doorschieten? 
Gebruiken van de standby van de PC voeding (thermostaat aan groen/zwart): slim!

Vroeger (eigenlijk vroegâh, ik werkte toen in Den Haag) had ik een standaard kunststof gistingsemmer van ca 25 L staan op een houten plank (multiplex 9 mm), daarop piepschuim, ca 10 mm dik, ter isolatie en drukverdeling. Daarop een aluminium plaat, en daar direct op de emmer.
Verwarming: aan de onderzijde van de alu plaat 12 V 35 Watt verwarmingsfolie geplakt (precies zo een als deze: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35473.msg538324.html#msg538324 , ook met PC voeding.).
De voeding van het matje werd in/uitgeschakeld door een STC-1000, de sensor geplakt op de buitenkant van de emmer.
Isolatie emmer: één laag bubbeltjesfolie, campingmatje zou beter geweest zijn.
Werkte perfect in de -meestal koude- badkamer.

O ja, je schrijft: laptop voeding. Je bedoelt toch een desktop PC voeding?

hansHalberstadt

Ja pc voeding inderdaad, maar laptop voeding zou ook kunnen, alleen levert die 19V dus vraagt om een iets andere opzet van je warmte draad zodat je het vermogen bij een hogere spanning bereikt (en heeft geen standby draadje wat dan weer jammer is).

De warmtebuffer van het brouwsel is vele malen groter dan die van het betonplaatje, dus zal vrijwel niets van te merken zijn.
Die aluminium plaat is ook wel een leuke. die kun je nog bovenop het beton maken als ronde cirkel, dan ziet het geheel er nog wat mooier uit (beton hecht misschien ook wel goed aan alumimium, anders lijmen)

Ik ben zelf nog niet helemaal eruit welk vermogen ik nodig heb. gok maar op zo'n 75-100 Watt. Met een oppervlak van 2000 cm voor de warmteoverdracht zal de temperatuur van het "warmhoudplaatje'' niet zo ver oplopen.

Arjendv

Citaat van: HarryL op 30-11-2017  11:31 uIk vind dit [verwarmingsfolie] ook wel een heel mooie oplossing eigenlijk

Ja, heb ik inmiddels ook toegepast. De folie heb ik op een (op maat gesneden) badkamer-tegel geplakt. Deze tegel heb ik met 2 koperen busjes (stukjes waterleiding) op wat afstand van de wand geschroefd zodat er een natuurlijke trek kan ontstaan.
Ik heb 2x 20 Watt en geen ventilatoren omdat ik verwacht dat dat in zo'n kleine ruimte weinig verschil maakt.




Jacques

Citaat van: Arjendv op 18-01-2018  14:32 uJa, heb ik inmiddels ook toegepast. De folie heb ik op een (op maat gesneden) badkamer-tegel geplakt. Deze tegel heb ik met 2 koperen busjes (stukjes waterleiding) op wat afstand van de wand geschroefd zodat er een natuurlijke trek kan ontstaan.
Ik heb 2x 20 Watt en geen ventilatoren omdat ik verwacht dat dat in zo'n kleine ruimte weinig verschil maakt.


De foto's zijn voor mij niet zichtbaar. Heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ik onvoldoende rechten heb om ze te bekijken.

Arjendv

Citaat van: Jacques op 18-01-2018  21:22 uDe foto's zijn voor mij niet zichtbaar. Heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ik onvoldoende rechten heb om ze te bekijken.

Ik heb de foto's even op een andere locatie gezet.
Dank je voor de tip!

Jacques

Citaat van: Arjendv op 18-01-2018  21:57 uIk heb de foto's even op een andere locatie gezet.
Dank je voor de tip!

Nu zijn ze inderdaad wel te zien. Bedankt voor de aanpassing.

ray81

Ik heb een verwarmingsdraad gebruikt op een aangepast afdruiprekje. Voordeel van de draad is dat hij waterdicht is, dus bij lekkages e/d geen problemen. Ook wordt hij alleen warm en niet heet; je kan hem altijd aanraken.


Edwin brouwt

Citaat van: ray81 op 19-01-2018  10:43 uIk heb een verwarmingsdraad gebruikt op een aangepast afdruiprekje. Voordeel van de draad is dat hij waterdicht is, dus bij lekkages e/d geen problemen. Ook wordt hij alleen warm en niet heet; je kan hem altijd aanraken.


Dat ziet er ook prima uit, waar koop je zoiets, Ray?

ray81

Citaat van: EdwinBrouwt op 19-01-2018  15:54 uDat ziet er ook prima uit, waar koop je zoiets, Ray?

Ik heb hem hier gekocht: https://nl.aliexpress.com/item/Heat-Cable-Reptile-Silicone-Grey-For-Vivarium-Bottom-Infrared-Heat-Emitter-Bulb-Light-Lamp-4M-5M/32822562107.html

In plaats van een afdruiprekje zou je ook een grillplaat of zo kunnen gebruiken. Wilde dat al bij de action gaan kopen, maar toen kwam mijn vriendin met deze aanzetten. Heb hem geslepen met een multitool en met een tangetje de pootjes gebogen.
Het rijgen was overigens wel een uur of 3 werk haha.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.