Warmtelamp of gloeilamp

Gestart door HarryL, 27-11-2017 08:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: EdwinBrouwt op 09-12-2017  22:02 uIk snap dat het watertechnisch niet een enorme IP graad haalt, maar dan zou mijn plastic vat moeten gaan scheuren o.i.d.  en die kans lijkt me zeer klein.

Of eroverheen  gisten. Die kans is al en stuk groter.

Bakmeel

Als dit wederkerende vragen zijn over elektrische veiligheid dan wil ik wel een keer een thread starten over dat onderwerp. Over bierbrouwen heb ik nog veel te leren maar veiligheid in installatietechniek en elektrotechniek zijn zo'n beetje mijn vakgebied...

hansHalberstadt

Het punt is denk ik dat mensen (logischer wijs) gaan voor de simpelste en goedkoopste oplossing en de veiligheids risico's al snel accepteren (of zich er niet bewust van zijn), mede omdat er niets gekeurd hoeft te worden omdat er geen regels zijn . 'Het is tot nu toe nog niet misgegaan' als je ze op de regels wijst en men zich daaraan wil houden zal eea veel duurder worden en lastiger, en mensen blijven eigenwijs, dus ben benieuwd.
 

sw_reijnders

Citaat van: hansHalberstadt op 10-12-2017  09:41 uHet punt is denk ik dat mensen (logischer wijs) gaan voor de simpelste en goedkoopste oplossing en de veiligheids risico's al snel accepteren (of zich er niet bewust van zijn), mede omdat er niets gekeurd hoeft te worden omdat er geen regels zijn . 'Het is tot nu toe nog niet misgegaan' als je ze op de regels wijst en men zich daaraan wil houden zal eea veel duurder worden en lastiger, en mensen blijven eigenwijs, dus ben benieuwd.

Als je in de industrie werkt, ben je er dagelijks mee bezig en wordt je getraind om dit soort dingen te zien en op te lossen.
Maar niet iedereen doet dat, dus veel mensen zien het ook niet.

ik werk nu zelf 6 jaar in een grote chemische fabriek en ik merk bij mezelf ook dat ik eerder onveilige onderdelen in een installatie spot.

Ik hamer dan ook altijd op standaard zaken als: gebruik altijd minimaal 2,5mm2 draad, zorg voor goede aarding, isoleer alle blote contactpunten, (zoals hierboven vermeld is) zorg dat er geen water op kan stromen, zorg dat er een aardlekschakelaar geïnstalleerd is.

Coen

Citaat van: NaahedetleJ op 09-12-2017  10:02 uEven voor mij als electro leek. Die warmte plaatjes kan je los in de vergistingkast leggen/plakken? Of die sticker van Conrad?

Ik heb nu nog een gloeilamp hangen maar ben voor eventueel nieuwe ideeën 🤣
Met die stickers/folie moet je er echt voor zorgen dat ze op een warmte geleidende plaat geplakt worden liefs iets van  1 tot 2 mm aluminium of íets  dergelijks.  Zorg er dan ook voor dat die plaat geaard is.  Plaats hem boven in je kast met een ventilator voor betere warmte verdeling en koeling van die plaat/ folie.

Coen

Citaat van: hansHalberstadt op 10-12-2017  09:41 uHet punt is denk ik dat mensen (logischer wijs) gaan voor de simpelste en goedkoopste oplossing en de veiligheids risico's al snel accepteren (of zich er niet bewust van zijn), mede omdat er niets gekeurd hoeft te worden omdat er geen regels zijn . 'Het is tot nu toe nog niet misgegaan' als je ze op de regels wijst en men zich daaraan wil houden zal eea veel duurder worden en lastiger, en mensen blijven eigenwijs, dus ben benieuwd.
Begrijp het wel dat onderin plaatsen,  veelal heeft de koelkast onderin ook de compressor zitten en heb je maar een halve ruimte en maak je een vlakke bodem er boven voor je vat, en heb je dus een mooie loze ruimte om je verwarming in te plaatsen.
Maar ook een mooi verzamelpunt voor alle vloeistof en dus een potentieel gevaar. Liever een íets grotere kast met de handel bovenin.

tdp

Ik ben geen technicus en juist dat is de reden dat ik mijn verwarmingselement bovenin de koelkast heb. Gewoon een PC fan ervoor en de verdeling van de warmte gaat perfect!

En wat Hans reeds aanhaalde: een vat zal niet snel scheuren of lekken, maar een overstromend gistvat kennen de meesten van ons wel, gok ik ;)

Coen

Citaat van: tdp op 10-12-2017  20:48 uIk ben geen technicus en juist dat is de reden dat ik mijn verwarmingselement bovenin de koelkast heb. Gewoon een PC fan ervoor en de verdeling van de warmte gaat perfect!

En wat Hans reeds aanhaalde: een vat zal niet snel scheuren of lekken, maar een overstromend gistvat kennen de meesten van ons wel, gok ik ;)
Zolang je kunststof vat gebruikt zal het niet snel kapot gaan nee, maar heb in het verleden (meer dan 20 jaar) wel en 40 l glazen fles kapot zien gaan,  niet leuk met parket en houten onder vloer, neem daardoor geen risico's meer.

hansHalberstadt

Verwarming op 12V via bv oude halogeentrafo zou ook een veilig alternatief kunnen zijn.

bjorri

De laagvermogen folie's worden niet zo heel heet. Ik heb ze altijd rechtstreeks tegen het vat aangeduwd met een isomatje of een grote spons. Onder de bodem van een vat of langs de zijkant maar ook dan onderaan. De gistvaten isoleer ik vaak met een fleece deken of zo, een overstromer verdwijnt dan in die deken, mocht ik dat zien dan gaat wel de stekker er uit zonder dat ik ook maar iets aanraak. Maar dat is me nog maar een keer overkomen.

Coen

Die laagvermogens dingen zouden dat ook laagspanning bv 12 V moeten zijn.  Zelf een 220 V 60 W gehad, op geaarde aluminium plaat maar toch niet blij mee.
Was een  15x25 cm folie maar vond hem toch te warm worden.

bjorri

60 Watt is voor mij geen laag vermogen. Ik gebruik 7 W of 10 W meestal. Daar kan je de handen echt niet aan branden. 12 V is wel veiliger maar omdat daar vaak ook vrij veel warmte af komt zou ik de adapter ook (boven) in de klimaat ruimte leggen.

Ik hou het op 230 V totdat er een keer een stop uitvliegt of ik zelf een klap krijg vrees ik. Wel zet ik altijd de spanning er af voor ik met mijn handen in de buurt van die folie kom. Het is dan wel geïsoleerd maar niet op indrukwekkende manier zal ik maar zeggen.

Ronnie

Citaat van: bjorri op 11-12-2017  08:11 u60 Watt is voor mij geen laag vermogen.

Ja... maar er zijn ook hobbybrouwers die wat meer dan 20 liter zetten te gisten he.

Bakmeel

Wat ik belangrijk vind is dat als je een forum als dit hebt, waar veel mensen hun eerste kennis komen halen voor wat betreft het brouwen, dat er ook aandacht moet zijn voor (elektrische) veiligheid. Ik heb in mijn studentenjaren een forum voor doe-het-zelf audio bouwers gemodereerd en daar was veiligheid altijd een sticky topic.

Ik ga deze week wat info verzamelen en een topic starten in het apparatuur forum.

NaahedetleJ

Goed plan Bakmeel. Ben er wel benieuwd naar. Heb inmiddels zo'n warmtelamp van Ali. Deze geeft geen licht maat wel erg veel warmte af. Als ie uit is moet je er de eerste 10 minuten ook maar niet aanzitten. Geen ervaring mee, maar neem aan dat dit geen kwaad kan ipv een gloeilamp?

hansHalberstadt

Citaat van: NaahedetleJ op 13-12-2017  07:45 uGoed plan Bakmeel. Ben er wel benieuwd naar. Heb inmiddels zo'n warmtelamp van Ali. Deze geeft geen licht maat wel erg veel warmte af. Als ie uit is moet je er de eerste 10 minuten ook maar niet aanzitten. Geen ervaring mee, maar neem aan dat dit geen kwaad kan ipv een gloeilamp?
Dat soort lampen zou ik in ieder geval niet op zijn kop hangen, hooguit onder een hoek van 90 graden of omhoog, maar als er dan wat op valt kan dat weer gaan smeulen of smelten. Beter is het om een lagere vermogensdichtheid te gebruiken, dus warmtematje oid. dDar wordt de warmte over groter oppervlak verdeeld en krijg je niet zulke hotspots.

Easywoods

Citaat van: NaahedetleJ op 13-12-2017  07:45 uHeb inmiddels zo'n warmtelamp van Ali. Deze geeft geen licht maat wel erg veel warmte af. Als ie uit is moet je er de eerste 10 minuten ook maar niet aanzitten. Geen ervaring mee, maar neem aan dat dit geen kwaad kan ipv een gloeilamp?

Ik heb het ook geprobeerd met zo'n Ali warmtelamp maar zelfs de 25 W versie wordt zo loei heet dat ik hem niet vertrouw in mijn gistkast. Daarbij veroorzaakt 'ie bij mij een overshoot dus gebruik ik nu warmtedraad (weerstandsdraad), dat werkt voor mij prettiger  :brouwen:

Jeukstaardt

Citaat van: Bakmeel op 11-12-2017  17:51 uWat ik belangrijk vind is dat als je een forum als dit hebt, waar veel mensen hun eerste kennis komen halen voor wat betreft het brouwen, dat er ook aandacht moet zijn voor (elektrische) veiligheid.

Dan hoef ik zeker niets te vragen over de bruikbaarheid van de draad van een TL looplamp?
Kan me herinneren dat ik die vroeger als bodemverwarming in een terrarium heb gebruikt.

Edwin brouwt

Citaat van: Easywoods op 13-12-2017  12:11 uIk heb het ook geprobeerd met zo'n Ali warmtelamp maar zelfs de 25 W versie wordt zo loei heet dat ik hem niet vertrouw in mijn gistkast.


Maar zo'n zwarte warmtelamp is toch niets anders dan een ouderwetse gloeilamp die geen licht geeft?
En een lampfitting die geschikt is voor een lamp van 60 W is toch bestand tegen zo'n ouderwetse gloeidraad lamp van 60 W, dus zeker tegen een lamp van 25 W?

(Ik snap dat vloeistof boven 230v niet veilig is, maar een lamp niet op z'n kop kunnen hangen omdat de fitting dan heter wordt?  :weetniet:  )

Easywoods

Citaat van: EdwinBrouwt op 14-12-2017  18:02 uMaar zo'n zwarte warmtelamp is toch niets anders dan een ouderwetse gloeilamp die geen licht geeft?
En een lampfitting die geschikt is voor een lamp van 60 W is toch bestand tegen zo'n ouderwetse gloeidraad lamp van 60 W, dus zeker tegen een lamp van 25 W?

(Ik snap dat vloeistof boven 230v niet veilig is, maar een lamp niet op z'n kop kunnen hangen omdat de fitting dan heter wordt?  :weetniet:  )

Een warmtelamp is van keramiek en een gloeilamp is van glas, eerste wordt naar mijn mening veel heter. Hete lucht stijgt dus op z'n kop gemonteerd wordt de fitting en de bedrading veel heter dan rechtop. Weerstandsdraad verwarmt de kast met gemak tot 24 graden en kun je gewoon vastpakken  :biersmile:

Knobby

Een Watt is een Watt.
Een 60 W keramiek of 60 W gloeilamp kan nooit meer dan 60W warmte opleveren. Het enige verschil is dat een gloeilamp 'slechts' 95% daarvan in warmte omzet. Een verschil van hooguit 5% dus.

Dat 60 W erg veel is voor een kleine gistkast klopt misschien wel, maar dat is een ander argument.

Haagse Wouter

Citaat van: Knobby op 15-12-2017  22:43 uEen Watt is een Watt.
Een 60 W keramiek of 60 W gloeilamp kan nooit meer dan 60W warmte opleveren. Het enige verschil is dat een gloeilamp 'slechts' 95% daarvan in warmte omzet. Een verschil van hooguit 5% dus.

Dat 60 W erg veel is voor een kleine gistkast klopt misschien wel, maar dat is een ander argument.

Wellicht dat een keramische lamp langer meegaat? Dus geen 1000 branduren maar 10.000 "warmte-uren"?

NiekR

Ik ben nieuw op dit forum en ook nieuw als bierbrouwer. Nog nooit gebrouwen en me nu vooral aan het inlezen. Ik wil me verder verdiepen, spulletjes aanschaffen en vanaf het voorjaar gaan brouwen. Momenteel ligt mijn focus op de gistkast bouwen. STC-1000 is onderweg en de spulletjes om het aan te sluiten liggen klaar. Nu heb ik 3 vragen over verwarmen van de gistkast

1: Ik wil ongeveer 20L gaan brouwen per keer in het begin. Daarvoor heb ik een kleine koelkast. Ik wilde gloeilampen online bestellen van 40W. Nu zijn ze geleverd en zie ik dat ik gloeilampen van 100W heb gekregen (weet niet of het fout geleverd is, of dat ik online de verkeerde in mijn winkelwagen heb gegooid). Is 100W teveel voor een kleine koelkast met 20L of kan dit wel? En kan ik beter 2 lampen plaatsen in serie?

2: Hoe krijg ik de sensor van de STC-1000 en de gloeilamp in de koelkast? Boren jullie een gat in de koelkast? Waar kan ik dat dan het best doen? In de zijkant?

3: Ik lees veel dingen over veiligheid en ik vind dit ook belangrijk, aangezien ik qua elektra echt slecht onderlegd ben. Mijn idee was om een plaat te maken waar het gistvat op staat. Aan de onderkant van die plaat de gloeilamp te hangen, zodat deze niet op de grond ligt. Is dit veilig, of kan ik het beter bovenin plaatsen?

henkie


Knobby

Citaat van: Haagse Wouter op 15-12-2017  23:38 uWellicht dat een keramische lamp langer meegaat? Dus geen 1000 branduren maar 10.000 "warmteuren"?
Dat is inderdaad een voordeel van de keramische lamp


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.