Warmtelamp of gloeilamp

Gestart door HarryL, 27-11-2017 08:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

HarryL

Ik zit er over te denken om, voor het verwarmen van mijn klimaatkast, een lamp te gaan gebruiken.
Wat is in dit geval het handigste?
Een warmtelamp of een gloeilamp?

Of is een warmtemat(je) het handigste? Zo ja, welk wattage is dan het beste, of is dat weer afhankelijk van de grootte van je klimaatkast?

MarinusHolkema

Ik ben begonnen met een gloeilamp. Toen deze stuk ging kon ik geen vervangende lamp vinden dus toen werd het een warmtelamp uit de dierenwinkel.
Wat betreft prestaties merk ik weinig verschil. Wel is een gloeillamp goedkoper, en kan je makkelijker zien of hij het nog doet :-)



Knobby

Warmtelamp is minder kwetsbaar en gaat langer mee.


HarryL

Okee, als ik het een beetje begrijp, heeft een lamp de voorkeur.
Moet ik nog iets doen qua luchtcirculatie oid?

tdp


lordsjors81

Ik gebruik een 40 W gloeilamp op losse fitting van de bouwmarkt, gemonteerd op een plankje in schakeling met een oude badkamer ventilator (in een tafelmodel koelkast).
Houdt de zaak prima op temperatuur (22 ºC), ook nu het wat kouder wordt in de schuur.

ciesvandekwis

Gloeilampen zijn goedkoop als je die dingen nog liggen hebt, en dus een milieuvriendelijk alternatief. Om te vermijden dat het te fel afkoelt als ze stukgaan, schakel je er best 2 in parallel. Best niet té hoog in watt, 30 à 60 watt is al veel. Beter geleidelijker verwarmen dan een heel stuk door te schieten.

HarryL

Duidelijk verhaal. Echter, waarom een ventilator?
Dar kan ik nog niet helemaal plaatsen, en hoe kan ik deze het beste in mijn klimaatkast maken?

Brambo

Citaat van: HarryL op 27-11-2017  17:04 uDuidelijk verhaal. Echter, waarom een ventilator?
Dar kan ik nog niet helemaal plaatsen, en hoe kan ik deze het beste in mijn klimaatkast maken?

Om een gelijke tempratuur te hebben over je ganse kast.
Enkele jaren terug een 20tal gloeilampen kunnen kopen in elektro winkel voor € 0.1/stuk. Ik kan nog wat weg  8)

HarryL

Citaat van: Brambo op 27-11-2017  17:42 uOm een gelijke tempratuur te hebben over je ganse kast.
Enkele jaren terug een 20tal gloeilampen kunnen kopen in elektro winkel voor € 0.1/stuk. Ik kan nog wat weg  8)
Ahh, dus alleen draaien als de lamp aan staat. Duidelijk.
Oh, dat is geen duur prijsje :)

Muziseppe

Ik heb ook een warmtelamp overwogen, maar heb dit niet gedaan omdat je een speciale fitting nodig hebt en gloeilampen wat geleidelijker warmen. Ik gebruik nu 2 gloeilampen, zoals cies boven beschrijft, en dat werkt prima.

pippakillinova

Ik heb verschillende gloeilampen (van verschillende wattages) uitgeprobeerd voor mijn tafelmodel koelkast met inkbird 308 regelaar.
80 W: te warm en schiet te ver door
60 W: te warm en schiet te ver door
40 W: te warm en schiet te ver door
25 W: perfect




HuygenMeester

Onderstaande verwarmingsmethode  bevalt mij al jaren prima  :brouwen:
aluminiumlamellen van een defecte campingkoelkast (o.i.d.) met een warmhoudplaatje van een koffiemachine.
zie bijgaande foto's



 :degroeten:
Huygenmeester

Jaap W

Ik heb 2 warmtekasten en daarin gebruik ik warmtelampen en dat bevalt prima. Lampen worden aangestuurd via een thermostaat die ingesteld is tussen de 19 en 20 gr. Komt de temperatuur onder de 19 gaat de lamp aan en wordt het warmer dan 20 gaat de lamp weer uit.  :brouwen:

HarryL

Ahja, ik ga er een STC-1000 tussen zetten, dus dat moet helemaal goed komen.

Edwin brouwt

Warmtelamp van 25 watt van aliexpress, ventilator (8cm) uit oude pc met 5 watt voeding.
En dan dus met een stc-1000 bovenop de kk.

Dit is dus de onderkant:



En zo hangt ie onder in de koelkast:

hansHalberstadt

Citaat van: ciesvandekwis op 27-11-2017  15:53 uOm te vermijden dat het te fel afkoelt als ze stukgaan, schakel je er best 2 in parallel.
Juist in serie ipv parallel. dan branden ze op de helft van de spanning en gaan ze vrijwel onbeperkt mee. dan kom je totaal op ca de helft van het vermogen. dus 2 100 Watt gloeilampen in serie levert ca 100 Watt vermogen. (zou normaal gesproken 50 Watt zijn, maar omdat de gloeidraad op veel lagere temperatuur staat is de weerstand ook lager en trekt hij weer wat meer vermogen)

springerke

Ik gebruik warmtematje van 25 wat en PC ventilator geregeld door stc-1000

Barreltje

Warmtesnoer/weerstandsnoer ook wel reptielensnoer genoemd.
Simpel en dooeltreffend....

hansHalberstadt

Citaat van: Barreltje op 30-11-2017  00:38 uWarmtesnoer/weerstandsnoer ook wel reptielensnoer genoemd.
Simpel en dooeltreffend....
Maar niet goedkoop

GeBaxke

Nog een mogelijkheid, kant en klaar.
https://www.unibrew-Nederland.nl/catalogsearch/result/?q=Verwarmingsplaat
Zelf gebruik ik de plaat van 25 Watt. Heb deze aan de binnenkant van de deur gemonteerd. Neemt dus weinig ruimte  in werkt prima.

bjorri

Als het dan toch een opsommingstopic wordt dan ook even deze:
https://www.conrad.nl/nl/polyester-verwarmingsfolie-zelfklevend-230-vac-189283.html
Verkrijgbaar in diverse voltage en vermogen. 
Voorheen waren ze wel iets goedkoper staat me bij.

HarryL

Citaat van: bjorri op 30-11-2017  11:29 uAls het dan toch een opsommingstopic wordt dan ook even deze:
https://www.conrad.nl/nl/polyester-verwarmingsfolie-zelfklevend-230-vac-189283.html
Verkrijgbaar in diverse voltage en vermogen. 
Voorheen waren ze wel iets goedkoper staat me bij.

Ik vind dit ook wel een heel mooie oplossing eigenlijk


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.